Annons

D70: Ta bilder i AF-S även om fokus inte har låst?

Produkter
(logga in för att koppla)

morberg

Aktiv medlem
Jag vill alltså köra AF-S för att kunna låsa fokus och komponera om, men samtidigt kunna ha möjligheten att trycka av en bild även om fokus inte skulle vara låst. Jag har lusläst manualen till D70, men jag kan inte hitta någon inställning för detta. Är det ens möjligt?

Du får använda AF-C i stället, och använda knappen AE-L/AF-L vid dom tillfällena du behöver låsa fokus.

Ah, det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset. Jag får se hur jag gör; jag tycker det är ganska trevligt att ha enbart AE-lock på en knapp som inte har med fokus att göra (jag har ställt om min).

Du kan ställa om kameran så att bakre knappen endast aktiverar AF (AF-S eller AF-C) och alltså inte påverkar exponering. Vidare kan du ställa om så att avtrycket (halvväg nedtryckt) ger AE-L om du vill.

Nu börjar jag bli yr. Jag kan alltså sätta avtryckarknappen till att låsa exponering vid halvtryck, men inte låsa fokus. Samtidigt kan AE-L knappen låsa fokus (även i AF-C-läge) utan att låsa exponering?

Det jag vill ha är ju precis det, fast tvärtom så att säga. Fokuslås på halvvägs nertryckt avtryckare, men möjlighet att smälla av bilden även om fokus inte är låst (bättre med en oskarp bild än ingen bild alls) och AE-L enbart på knappen där bak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar