Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70+sigma50-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Är på jakt efter en rejäl zoom till min d70
har idag en 70-300apo men tycker den är för klen.. har tittat på sigmas 70-200 2.8 och en telekonverter, och kikar även på sigmas 50-500mm
vilken ska jag välja?..kommer användas för bla fågelfoto samt en del sport..eller finns det annat som är bättre? 12000:- är maxgränsen. eftersom jag har d70'n så undrar jag oxå om det blir skarpt med dessa optiker..

Mvh Christian
 
Hejsan,

Jag har sigma's 70-200 och en 2x konverterare
funderade länge på att handla en 50-500mm
Men jag vet inte varför jag ändrade mig, antagligen var det för att 70-200 var ljusstarkare på f2.8 med 2x är det f5.6

Skulle vara kul att se ett liknade test fast med sigma 50-500 (tror att det fungerar med en 2x men då har man ingen AF)

jag har gjort ett litet lens test som jag skickat upp här....

http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Main.aspx?CategoryID=40

/Nicklas
 
Soulfinder skrev:
Hejsan,

Jag har sigma's 70-200 och en 2x konverterare
funderade länge på att handla en 50-500mm
Men jag vet inte varför jag ändrade mig, antagligen var det för att 70-200 var ljusstarkare på f2.8 med 2x är det f5.6

Skulle vara kul att se ett liknade test fast med sigma 50-500 (tror att det fungerar med en 2x men då har man ingen AF)

jag har gjort ett litet lens test som jag skickat upp här....

http://www.akerblom.nu/WebStudioCS/Main.aspx?CategoryID=40

/Nicklas


Kul att få se dina testbilder, är mer övertygad nu om att det kanske blir bättre att köra 70-200 istället med konverter för ljusstyrkan..skulle vara kul att se testbilder med 50-500 o jämföra..
 
Tackar Christian,

Ja kan inte någon med 50-500
lägga upp några bilder med olika zoom
alternativ skicka dom till mig så kan jag lägga upp dem.

Mvh
Nicklas
 
Sök på Bigma (som den populärt kallas). Jag vet att jag sett flera bilder på nätet men minns inte riktigt var.
 
Tjena,

Jag blev lite nyfiken, är det någon som har provat Sigmas 120-300 2,8? så klart det är lite dyrare
 
Jag har nu kommit fram till vad det blir efter mycket grubblande..ett Sigma 100-300 f4 ex if Hsm. ska vara riktigt skarpt enligt många här på fotosidan..och sen har man ju f4 hela vägen..
 
Ett strålande val Christian. Jag kom fram till samma sak och det är utan tvekan mitt favoritobjektiv. Är extremt nöjd. Funkar kanon med Sigmas 1,4x konverter också.
 
Gör ett litet inlägg här i din tråd..hoppas inte det gör något.

Funderar på att byta mitt sigma 70-200/f2,8 mot ett sigma 100-300/f4 + en 1,4telekonverter men jag kommer troligtvis att använda brännvidderna från 300 till 420(med konverten)mest. Då till min fundering...eftersom man förlorar skärpa,ljusstyrka och af-hastighet med konverten är det då bättre att köpa ett sigma80-400/f4,5-5,6 os ??? Eller är 100-300 + konverter kombinationen fortfarande snabbare och skarpare???
 
Vad jag hört är att 80-400 ska ha väldigt långsam fokusering. Jag har inte märkt någon påtaglig skillnad i farten på mitt 100-300 med eller utan konverter. Det går kvickt och tyst. Tycker skärpan är riktigt bra med konvertern också... dock blir inte bokhen (eller hur det nu stavas) lika vacker med konvertern på som utan.

Ett exempel på det här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=210340&target=_blank
Men skärpan är ju kanon och hade bara bakgrunden varit lite lugnare så hade det blivit bra.

Här är en av de första bilderna jag tog med objektivet. Ingen konverter på här om jag minns rätt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=193605&target=_blank
 
MattiasN skrev:
Ett strålande val Christian. Jag kom fram till samma sak och det är utan tvekan mitt favoritobjektiv. Är extremt nöjd. Funkar kanon med Sigmas 1,4x konverter också.

Ja jag tror jag ska bli nöjd, fick optiken idag så nu har man tagit ledigt resten av dagen för att ut o fota..måste ju se hur bra det är :)

Mvh Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.