Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70, Sensorfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Dahl

Aktiv medlem
Hej

Har råkat ut för ett mystiskt fel på min D70.

Vid exponeringstider på ca 1s och längre exponeras inte sensorn ordentligt i överkant (underkant på bilden). Om man i efterhand ljusar upp bilden rejält (100% brightness i PS) kan man se att ytan faktiskt är exponerad men många steg under vad den egentligen skulle vara.

Misstänkte att spegeln "hängde ner" under längre slutartider men har testat med spegeluppfällning och den funkar felfritt.

Det går inte att säga exakt vilken slutartid som resulterar i detta fenomen då det inte är konsekvent utan uppträder på ca tre av fem bilder. Fenomenet uppträder oavsett glugg på kameran (har testat Tamron 90mm, Nikon 50mm samt kitgluggen)

Kameran är 14 månader och har 11400 exponeringar bakom sig.

Någon som råkat ut för liknande?


En relaterad fråga:
Hur är det egentligen med garantin, är det ett eller två år i Sverige?
Har köpt kameran på JME-Data (webshop) och de har inte garantin själva utan hänvisar till tillverkaren (och Nikons sajt kommer jag inte in på just nu)

/Anders
 

Bilagor

  • dsc_3399_web.jpg
    dsc_3399_web.jpg
    46.9 KB · Visningar: 380
Det är endast 1års garanti på de butiker som säljer den med det och 3års reklammationsrätt, 2år på det som är köpt före 1:a april. Jag har iaf 2års garanti på min D70 eftersom jag köpte den på Fyndbörsen som lämnar 2år på istortsett allt vilket jag iaf anser som värdefullt eftersom jag inte har "bevisbördan" efter första året.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.