Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus 1600iso D70S och Canon 350 i jmf

Produkter
(logga in för att koppla)
rolandolofsson skrev:
Det känns inte så jättevetenskapligt att testa kamerorna under så okontrollerade förhålanden.Själv är jag nöjd med min D20 och kan inte tänka mig att det finns bättre en den!

Den typiske kameraägaren uttalar sig. Det han har köpt är bäst. Själv har han inte ställt upp kamerorna brevid varandra, ej heller testat. PC är bättre än Mac. Volvo är bättre än SAAB
Känns det igen.
Pentax. Minolta .Fuji är också bra. Eller?
Mikael
 
Som kamera bra.välbyggd, bra sökare, Dyr.
Återkommer gärna med bilder . min dotter tar studententen denna vecka så jag är lite upptagen.
Skall ta ut en i morgon om jag hinner med
mikael
 
Senast ändrad:
Kul!

Vore intressant om du hade tid/möjlighet att framöver lägga upp lite jämförelser mot 20D.

//Larsa
 
En sista bild. Kamerorna på stativ. 50/1,4 på både D70 och 20D. Samma bländare o iso 1600.
Domkyrkan i Lund Detalj uppförstorad. Färgbruset något olika.Canon brusar i rött, Nikon i gult.

Mikael
 

Bilagor

  • domkyrkan,jpg.jpg
    domkyrkan,jpg.jpg
    52 KB · Visningar: 415
macrobild skrev:
Själv har han inte ställt upp kamerorna brevid varandra, ej heller testat. PC är bättre än Mac. Volvo är bättre än SAAB
Känns det igen.
Det är naturligtvis vanligare än den som skryter med att han kört allt och vet bäst, fan vet om det ena är bättre än det andra (samtidigt som han tar för givet att ingen annan kört bägge delarna).
Fast jag tycker dina "tester" är roliga, fortsätt gärna :)
 
fhe skrev:
Det är naturligtvis vanligare än den som skryter med att han kört allt och vet bäst, fan vet om det ena är bättre än det andra (samtidigt som han tar för givet att ingen annan kört bägge delarna).
Fast jag tycker dina "tester" är roliga, fortsätt gärna :)

Jag vet inte allt bäst, men jag har en stor erfarenhet och dessutom nyfikenhet att just se hur nya kameror uppför sig. Att därefter delge det jag ser - som oftast bekräftas från annat håll tycker jag enbart är roligt.
Kallar du det att skryta må det vara upp till dig.

Mikael

PS samtidigt kan det vara bra motvikt att visa med bilder, hur stor är skilnaderna !- som motvikt till en del som huserar på forumet med generaliserande omdömmen. Framhäver att det de har själva är alltid bäst. Antalet mail tyder på att många tycker just denna information har varit till nytta.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Kallar du det att skryta må det vara upp till dig.
Nejdå, jag tyckte bara attityden och sättet att bekräfta sina egna resultat med ett (fritt refererat, inte ett citat) "jag har minsan tillgång till allt tillskillnad mot alla som bara pratar om sitt egna läger" var lite trist. Men visst var det intressant med ett kvalitetstest baserat på ISO1600 och "full glugg", det är ju inte riktigt det man normalt bedömer kameror efter.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om just ISO 1600/3200:s brusighet, rör man sig däruppe är man förmodligen beredd att göra uppoffringar. Så jag borde nog hålla käften :)
 
fhe skrev:
Nejdå, jag tyckte bara attityden och sättet att bekräfta sina egna resultat med ett (fritt refererat, inte ett citat) "jag har minsan tillgång till allt tillskillnad mot alla som bara pratar om sitt egna läger" var lite trist. Men visst var det intressant med ett kvalitetstest baserat på ISO1600 och "full glugg", det är ju inte riktigt det man normalt bedömer kameror efter.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om just ISO 1600/3200:s brusighet, rör man sig däruppe är man förmodligen beredd att göra uppoffringar. Så jag borde nog hålla käften :)

Du kan bemöta, ifrågasätta-jag svarar i den mån jag kan.

Läser du igenom trådar här på FS så kan du se att det har varit förakt, hånfulla generaliserande inlägg. Oftast faktiskt från personer som äger just Canon. Lite av storebrormentalitet.

Men du har alltid valet-ge fan i läs vad just jag skriver. Eller hur?

Mikael
 
macrobild skrev:
Läser du igenom trådar här på FS så kan du se att det har varit förakt, hånfulla generaliserande inlägg.
Jag vet, det hör till sakens natur, så är det alltid och man får läsa det med glimten i ögat (som det mesta annat).

Men du har alltid valet-ge fan i läs vad just jag skriver. Eller hur?
Man skulle kunna tro att jag; när jag skriver saker som "Men visst var det intressant", "Du har säkert rätt" och "jag tycker dina tester är roliga"; på något sätt antyder att jag tycker det du skriver är värt att läsa och inte något att ge fan i.

Jag trodde att du (med tanke på den ton du höll mot Kim Här) skulle klara av att få kommentarer själv, tydligen hade jag fel.
Får be om ursäkt om jag sårade dig på något sätt, det var inte min avsikt.
 
300% förstoring?

Jag har svårt att tänka mig att den skärmdump som visas motsvarar en 300% förstoring.

Jag misstror inte att du visar en skärmdump av en 300% förstoring, men inte sjutton så är den 300% på min skärm.

Det är lite synd att alla exempelbilder som du visar är så små. Jag ser knappt någonting alls.

För att sedan diskutera debatt/argumentationsteknik så finns det ingenting som säger att du är opartisk bara för att du har tillgång till alla möjliga kameramodeller. Jag antar att du har en egen kamera också :)


--jalle


macrobild skrev:
Nu är vi 300% förstoring. Canon har rikligare exponerat bilden, de röda bruset är markant , blotchigt. Nikon som är underexponerad jmf med Canon och lågdager bör uppvisa mer brus. Bruset är av annan karaktär, jämnare i alla 3 kanaler. Teckning av lågdager är ej heller så utsmetad i Nikon bilden som hos Canon som brusreduserar kraftigare=smetar till informationen.
Mikael


Det är ganska kul, eftersom jag har tillgång till alla kameror så behöver jag inte kategoriskt uttala mig om att en kamera är så mycket bättre än en annan
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
... Canonkameran exponerade motivet rikligare =längre slutartid 1/60 sek bl 4.5. Nikon valde 1/80 och bl 4.5. ...

Längre tid ger mer brus (prova att ta en bild på 1/100 och en bild på 30 sekunder ska du se). Det gäller alla kameror.

Vet inte hur mkt det skiljer mellan 1/60 och 1/80 och om bruset är lineärt eller inte.
 
Re: Re: Brus 1600iso D70S och Canon 350 i jmf

mill skrev:
Längre tid ger mer brus (prova att ta en bild på 1/100 och en bild på 30 sekunder ska du se). Det gäller alla kameror.

Vet inte hur mkt det skiljer mellan 1/60 och 1/80 och om bruset är lineärt eller inte.
Förklara vad du menar.
En bild som exponeras rikligare har mindre brus. Dvs inom ramen vad sensorn klarar.
Ditt exempel är inte relevant.
Mvh
Mikael
 
Jätteintressanta bilder och resultat. Jag håller med Jarl om att det hade varit bättre med bilder som verkligen var 100% eller 200% även på min skärm (dvs max 400 pixlar i bredd eller var det nu är gränsen ligger).

Vad har du använt för objektiv på kamerorna? Är det 50/1,8 eller motsvarande på allihop?
 
Re: Re: Re: Brus 1600iso D70S och Canon 350 i jmf

macrobild skrev:
Förklara vad du menar.
En bild som exponeras rikligare har mindre brus. Dvs inom ramen vad sensorn klarar.
Ditt exempel är inte relevant.
Mvh
Mikael

Ok, orkar inte gräva fram de gamla skolböckerna om basic brusjox, så jag kollade lite på internet.

Kortfattat från http://www.mine-safety.mtu.edu/noise/03noise_basics.htm:
"The two factors that determine how hazardous noise is are:
x Intensity
x Time of Exposure"


Eller från http://www.photo.net/learn/dark_noise/:
"Dark noise accumulates over time, and does so in a very convenient manner: an exposure time twice as long can be expected to have roughly twice the amount of dark noise."

(Sen så finns det olika sorters brus också)

Som sagt, prova ta två bilder med objektivlocket på och jämför, inget konstigt.
 
Re: Re: Re: Re: Brus 1600iso D70S och Canon 350 i jmf

mill skrev:
Ok, orkar inte gräva fram de gamla skolböckerna om basic brusjox, så jag kollade lite på internet.

Kortfattat från http://www.mine-safety.mtu.edu/noise/03noise_basics.htm:
"The two factors that determine how hazardous noise is are:
x Intensity
x Time of Exposure"


Eller från http://www.photo.net/learn/dark_noise/:
"Dark noise accumulates over time, and does so in a very convenient manner: an exposure time twice as long can be expected to have roughly twice the amount of dark noise."

(Sen så finns det olika sorters brus också)

Som sagt, prova ta två bilder med objektivlocket på och jämför, inget konstigt.

Vad du far efter är långa exponeringar. Exponeringar längre än 1 sek. när problem med mörkerström i sensorn kan påverka bilden. detta har inget att göra med en rikligare exponering från 1/80 till 1/60.


Mikael
 
Ja michael... det verkar som att man får gå med svansen mellan benen... jag har i många tester läst att canons signalbehandling är överlägsen nikons... just här på fs. Jag har svalt det med hull och hår...

Konstigt att den störste förespråkaren i canonlägret inte finns här i denna tråd för att försvara sig... Vi canonister vet vem han är :)

MEN: Varför står det också i alla tidningar att bruset hos 350d är bättre än hos d70? Kanske är skillnaderna större om man ligger runt iso800? Bara en tanke.
 
hailstorm skrev:

Konstigt att den störste förespråkaren i canonlägret inte finns här i denna tråd för att försvara sig... Vi canonister vet vem han är :)


Tycker inte det är det minsta konstigt, han undviker ju att svara på saker som inte är till hans fördel.

Trevligt test macrobild, det visar ju klart att dels är skillnaderna mellan kamerorna rätt små, samtidigt som det visar att det är kompetenta kameror båda två =) Kanske kan folk vara glada över det de har utan att försöka hitta fel på andras utrustningar nu =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.