Kan hända att kompetensen hos en del "testare" är hög när det gäller att få fram resultat, men i framförandet av resultaten finns forfarande mycket att lära. Jag gillar sällan tonen som finns i dessa trådar.
Visst, för att ge resultaten ett värde bör de presenteras med auktoritet, men man kan inte skapa sin egen auktoritet genom att sabla ned opponenter. Auktoritet skapas genom att bygga upp ett förtroende med många återkommande tester, och när testernas resultat godtagits av många har man nått den auktoritet som tillåter en att höja rösten -när det behövs.
Man kan fråga sig varför någon vill lägga ned många obetalda timmar på att testa. Ett svar kan vara att auktoritet är lika med status, vilket är en värdefull valuta i teknikkretsar. Kamerors statusvärde visas ju av de många och hårda protester som uppstår när ett test skriver ner någon kameras värde. Att ha statusen i sin egen person är ett ännu högre värde, ty kameror kan ju köpas för pengar.
Svårigheten ligger i att skapa testresultat som kan godtas. I ett internetforum är detta i princip omöjligt, fast ändå inte. Hur verifierar jag som läsare att de testresultat som presenteras verkligen härrör från det som påstås? När det kommer till de subtila skillnader som visas är det omöjligt att verfiera om jag inte gör en egen test. Då måste jag gå tillbaka till "fast ändå inte" här ovan, jag måste lita på testaren. Lustigt nog verkar det vara lätt att lita på saker och ting när de finns på internet.
Nu tror jag inte att testare ljuger speciellt ofta, men verifieringsproblemet finns kvar även om rena lögner tas bort. Misstag och förbisedda omständigheter förekommer säkert och kan förbli oupptäckta. En sådan sak som att macrobild i sitt sista exempel bytt plats på bilderna från repektive kamera (Nikonbilden till höger denna gång) får mig att undra om ett misstag skett.
Men den största svårigheten ligger, i mitt tycke, i presentationen och argumenteringen av testresultaten. Jag ser sällan testresultat som presenteras på ett godtagbart sätt här på FS.