Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus 1600iso D70S och Canon 350 i jmf

Produkter
(logga in för att koppla)
mikael risedal (macrobild) skrev 2005-06-08 00:21:
...
Fläkten i fönstret avtecknas något skarpare [av 20D]. Samtidigt kan man se att d70 tecknar väggen tydligare. Rött är en färg som Canon gärna smetar ut/har lite svårare för..
mikael
Jäkligt intressanta iaktagelser, Mikael! Här visar du ju tydligt hur Nikon klarar det röda bättre än Canon. (bättre teckning/upplösning i de röda fälten trots det lägre antalet pixlar)

Fan, man skulle ha olika typer av sensorer att plugga in i kameran för olika uppgifter! ;)

Men själv skulle jag prioritera hur kameran tecknar i mer neutrala färgtoner.
[Naiv fundering:] Kan det vara medvetet att Canon "smetar ut" de färgtoner som täcker hudtonerna? För att ge "bättre" porträtt? ;)

Men hur har du hanterat konvertering och brusreducering?
Har du använt default-inställningarna i kameran, eller har du raw-konverterat med minimal brusreducering, färgbalansering, etc?
 
Kan hända att kompetensen hos en del "testare" är hög när det gäller att få fram resultat, men i framförandet av resultaten finns forfarande mycket att lära. Jag gillar sällan tonen som finns i dessa trådar.

Visst, för att ge resultaten ett värde bör de presenteras med auktoritet, men man kan inte skapa sin egen auktoritet genom att sabla ned opponenter. Auktoritet skapas genom att bygga upp ett förtroende med många återkommande tester, och när testernas resultat godtagits av många har man nått den auktoritet som tillåter en att höja rösten -när det behövs.

Man kan fråga sig varför någon vill lägga ned många obetalda timmar på att testa. Ett svar kan vara att auktoritet är lika med status, vilket är en värdefull valuta i teknikkretsar. Kamerors statusvärde visas ju av de många och hårda protester som uppstår när ett test skriver ner någon kameras värde. Att ha statusen i sin egen person är ett ännu högre värde, ty kameror kan ju köpas för pengar.

Svårigheten ligger i att skapa testresultat som kan godtas. I ett internetforum är detta i princip omöjligt, fast ändå inte. Hur verifierar jag som läsare att de testresultat som presenteras verkligen härrör från det som påstås? När det kommer till de subtila skillnader som visas är det omöjligt att verfiera om jag inte gör en egen test. Då måste jag gå tillbaka till "fast ändå inte" här ovan, jag måste lita på testaren. Lustigt nog verkar det vara lätt att lita på saker och ting när de finns på internet.

Nu tror jag inte att testare ljuger speciellt ofta, men verifieringsproblemet finns kvar även om rena lögner tas bort. Misstag och förbisedda omständigheter förekommer säkert och kan förbli oupptäckta. En sådan sak som att macrobild i sitt sista exempel bytt plats på bilderna från repektive kamera (Nikonbilden till höger denna gång) får mig att undra om ett misstag skett.

Men den största svårigheten ligger, i mitt tycke, i presentationen och argumenteringen av testresultaten. Jag ser sällan testresultat som presenteras på ett godtagbart sätt här på FS.
 
Kolla stapeldiagrammet längst ner här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/page20.asp

Här ser man ju precis det som Mikael hävdar, röd- och blåkanalerna ligger ganska lika hos 20D och D70 (hittar ingen test av D70s).
Men grön-kanalen ligger markant lägre hos Canon.
50% av pixlarna är ju gröna, så just den gröna kanalen borde ju ha störst inverkan på "luminansbruset", och det verkar ju vara i de neutrala tonerna som Canon klår Nikon, men det kanske är en lite förhastad slutsats. ;)
 
?
Så om man pekar på en markant skillnad så är det en annan diskussion än att peka på hur små skillnaderna är...?

Jag förstår inte.
 
Vet inte om vi missförstår varandra men det jag tycker är lite befriande med Michaels test är just det att skillnaderna inte är så stora.

Jag är normalt snart alergisk mot dessa tester p.g.a. att jag tycker att fokus läggs på petitesser som många inte märker på de förstoringar de gör.

Andra saker måste framhållas när man ska rekomendera kameror till vänner eller folk här på FS. Som det är nu så är det snart bara megapixeln hit & megapixeln dit & lite brus här & där, suck...

Som sagt. Det uppfriskande med denna test är att skillnaderna verkar vara små...

//Larsa

Edit: ser för övrigt att mitt tidigare inlägg inte var så lyckat:)
 
Nu så blir jag förvånad, efter att ha kikat runt på nätet på bilder gjorda av d70, 300d, 350d, i månader/år (Ok, inte år för 350d) så är väl det självklara slutsatser du drar? Att påstå Canon skulle vara bättre på de högre ISO-nivåerna vad det gäller brus är ett påstående som jag inte har sett en enda bild som backar upp. Däremot så har Nikon inte iso 100 vilket har varit avgörande för mig vid val av kamera. Som jag ser det så är det väl mer eller mindre självklart att Nikon kan ha bättre brus om man skippar iso100.
 
Senast ändrad:
bEPH skrev:
Som jag ser det så är det väl mer eller mindre självklart att Nikon kan ha bättre brus om man skippar iso100.

Det där sista förstår jag inte?

Varför Nikon skippat 100 Asa är dock p.g.a. att sensorn är optimerad för 200 Asa. Den fungerar helt enkelt bäst där.

Konica Minolta som på sin Dynax 7D använder samma sensor har inte skippat 100 Asa, detta visar sig genom att den faktiskt har något högre brusvärden vid 100 än vid 200 Asa, dock mycket marginellt...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det där sista förstår jag inte?

Jag uttryckte mig dåligt, borde hellre nåt liknande:
"Som jag ser det så är det väl mer eller mindre självklart att Nikon kan ha bättre brus om man skippar iso100 behovet när man valde sensor."

Jag menade inte att det blev nåt med sensorn bara för att man skippade att använda ett isoområde utan bara att man valt en sensor med ett annat område.
 
Tillbaka efter en veckas arbete på mallorca.

Vad jag vill visa är att oavsett märke är grundbruset och färgbrus ungefär likartat, detta kan även ses hos Phil Askeys tester.

Jag kan nämna att en bildfil från 200iso och rawbild ser en D70 betydligt jämnare ut än en 20D. Likaså en raw bildfil från D2x och 1dsMK2 som är tagna med 100 iso, samma bländare och tid.

Kameror har olika tonkurvor inlagda, exponeras kamerorna likvärdigt är det inga större skillnader i färgbrus eller grundbrus. Detta har även Phil Askey visat.

Kameratillverkarna kan sedan med olika teknik maska bort brus, här är eller har Canon varit ledande.

Vad det gäller sensorers verkliga optimum så har bla Anders Uscholt mätt upp var olika tillverkarna generar bästa signal/brus.

Exv D1x har detta runt 200 Iso. Likaså Canon 1Dmk2.

Mätningar på Canon 1Dmk2 visar att vid 50iso generar kameran lika mycket faktiskt brus som vid 800iso.

Slutligen: Genom att testa kamerorna brevid varandra, sammma iso, bländare och tid så är mina fynd inte olikt de som Phil Askey presenterar.

Är bilden optimalt exponerad från en kamera , så tvivlar jag på att de olikheter exv en Pentax eller Fuji s3 kamera uppvisar kan ses som bättre/sämre i en bild och om de jmf med en Canon eller Nikon vad det gäller brus..

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.