Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 + RAW-inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Hej.
Har just fått reda på att inställningen för brusreducering ska vara påslagen, även om jag fotograferar i raw-formatet. Jag trodde att alla valmöjligheter under "Optimera bild" var onödiga för raw, att de bara gäller jpeg, eftersom raw är rå - alltså inga mjukvarufunktioner appliceras på raw-bilder. Jag hade tydligen fel, men vilka andra inställningar under samma meny påverkar rawbilderna? Gäller det t.ex. även kontrast och färg?

//Lasse
 
Hmm.. jag kör utan brusreducering i kameran och använder Neat Image efteråt istället. Är det inte så att kameran blir märkbart långsammare med brusreduceringen påslagen? Förövrigt gör jag alla andra ändringar (kontrast, färg o.s.v) i Camera Raw.
 
Runo skrev:
Är det inte så att kameran blir märkbart långsammare med brusreduceringen påslagen?

Jo. Var ute igår kväll och fotade några nattbilder. Kameran tog betydligt längre tid på sig att spara bilder när jag hade brusreduceringen på. Jag körde i Raw-format.
 
Den enda brusreduceringen som fungerar i raw, är den som är till för lågtidsexponeringar. Då tar kameran en svartbild extra, och jämför var bruset ligger. Därefter tas bruset bort på från originalbilden.

/Leif
 
Senast ändrad:
Magnus_H skrev:
Jo. Var ute igår kväll och fotade några nattbilder. Kameran tog betydligt längre tid på sig att spara bilder när jag hade brusreduceringen på. Jag körde i Raw-format.
Den tar längre tid på sig p.g.a att den gör en exponering extra med brusreduceringen påslagen vid längre tid än 1 sek, tror jag det är.

/Leif
 
Senast ändrad:
Det är just vid kväll-/nattfoto som problemet uppstår. Annars är jag nöjd med bruset (med brusreduceringen inaktiverad). Jag kan givetvis fixa till bruset i efterhand i Capture (eller PS), men vid nattfoto blir bruset riktigt illa.

Leif: Den funktionen med svartbild - är det den man kan slå av/på eller är den alltid på? Vad ska jag göra vid nattfoto? Finns det annat som påverkar rawbilden? Det jag fikar efter är att ställa ned kontrasten för att uppnå större dynamiskt omfång.

Se även ett tidigare inlägg jag drog igång i frågan.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=44744
 
Vid nattfoto över 1 sek.exponering(den fungerar bara då) , ska du slå på brusreduceringen. Då ska du slippa det mesta av bruset. Vid normal fotografering bör du slå av funktionen. Jag har sett att den drar ner seriehastigheten annars på D70. Kontrast o dyl. kan du inte påverka i raw med inställningar i menyn, dom gäller bara jpeg.

/Leif
 
Ordet "brusreducering" är i det här fallet missvisande. Det är inte den typ av slumpmässigt brus som går att reducera med mjukvara som avses. I stället handlar det om ett systematiskt mönster som uppstår i sensorn som blir märkbart vid långa exponeringstider bl a pga att mörkerströmmen är lite olika i de olika pixlarna. Dessutom kan det vara temperaturgradienter över sensorytan som gör att mörkerströmmen varierar över ytan. Det bästa sättet att ta bort detta är att göra en mörkerexponering som sedan subtraheras bort från bilden. Det är det som görs när "brusreduceringsfunktionen" är aktiverad. I vetenskapliga sammanhang kallas detta bakgrundssubtraktion och är en grundläggade operation som nästan alltid utförs när man gör mätningar.

Vill man ha optimal bildkvalitet bör man alltså alltid ha funktionen påslagen, även om det tar längre tid för kameran.

Johannes
 
Det är seriebildtagningen som blir långsammare, så glöm inte att slå av brusreduceringen när du slutat mörkerfotografera.
 
Jag tog två bilder på skoj på bildsärme som visar just den här tråden. Samma inställningar, men den översta utan brusred. och den understa med brusreducering.
Bilderna har jag cropat ut med 300x200 px var, och lagt in i en ny bild av 300x400px, i Photoshop CS2.
Det märkliga är att färgnyanserna är så olika, men vitballansen var satt på auto.
Exponering i båda fallen var 1/30, f5,6, ISO 800, JPG format och bara bordslampan och skärmen lyste.
Jag märkte ingen tidsfördröjning i brusred. läge vilket tyder på att brusreduceringen fungerar endast med tider över 1 s.
Det var ingen vetenskaplig test, bara lite skoj.
/Fred

PS. Ehh, jag upptäckte att D70 var inställd på centrumvägt mätning, därför färgskillnaden.
 

Bilagor

  • brus.jpg
    brus.jpg
    58.5 KB · Visningar: 523
Nu livar jag upp den här tråden igen.
Jag har provat att fota exakt samma motiv på stativ med och utan brusreducering och jag ser ingen skillnad alls. Använde D70 med MF 55 f2.8 macro. Bländare 11 och en slutare på 30s både i RAW och JPEG. Större delen av bilden är helt svart med några ljusa partier. Som sagt ser jag ingen skillnad alls. Inga ljusa prickar eller nåt. Är det någon som upplevt samma sak eller ännu mer intressant - upplevt motsatsen?

Det tar ju längre tid med brusreduceringen aktiv så man vill ju slippa använda den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.