ANNONS
Annons

D70 och Sunpak AF4000 med synkkabel

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke

Aktiv medlem
Jag vill använda en Sunpak AF4000 med synkkabel på en D70. Jag är osäker på vilka blixtskor som kan användas. Skulle det gå med hama 6951 (på kameran) och Hama 6977 (på blixten) och kabel Hama 6975?
 
Senast ändrad:
Är det verkligen ingen som kan svara på detta? Nu har jag ställt frågan till Scandinavian photo, Cyberphoto och här i forumet utan att få något svar.
 
Blixtsko

Hej!

Det är nog ingen som vet vilka dessa Hama-prylar är.

Jag har en D70 och om du vill använda extern blixt med synk.sladd (utöver blixtarna sb600, sb800), måste du tejpa över jord-kontakten på blixtskon innan du kan använda blixten. Det gör man för att kameran annars tror att det sitter en TTL-blixt som inte är rätt inkopplad, eller färdigladdad.

På D70 är det kontaktsstiftet som sitter närmast objetivet (dvs längst fram) som måste klippas av eller tejpas över.

Tar inget ansvar för misslyckade försök. Det funkar och då kan man använda manuella blixtar direkt. TTL kan du inte få anant än med SB600 eller SB800.

/Mikael Eriksson
 
Jag fick tag på en kunning försäljare på Scandinavian Photo som bekräftade att det fungerar med de Hama-produkter som min ursprungsfråga avsåg.
Så nu är det beställt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.