Annons

D70 och pressfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det gör den nog. Jag har ingen egen erfarenhet av pressfoto men jag har sett ett flertal fotografer från mindre tidningar som har använt den, när dom varit ute på mindre repotage.
 
Det borde den duga till helt klart, har en D70s och jag kan inte se varför det inte skulle gå. Den är tillräckligt snabb, och handhavandet är klanderfritt.

Vad gäller upplösningen så trycker man bara tidningar i 150 dpi, dagstidningar iallafall och då räcker 6 mp låååångt.

Men jag kan ju ha fel :)
 
andreas_karlsson77 skrev:
Ok, jo det låter ju som att det skulle fungera.

Men räcker 3 bilder per sekund om man exempelvis ska fotografera sport?

Då handlar det väl mer om vad du har för glugg?
En tillräckligt ljusstark teleglugg är väl a och o? 3 bilder per sekund borde räcka... beroende på vad du fotar helt klart.
 
andreas_karlsson77 skrev:
Men räcker 3 bilder per sekund om man exempelvis ska fotografera sport?
Många lite äldre filmbaserade stillbildskameror hade inte alltid filmtransport som var så mycket snabbare och det hindrade inte folk från att plåta sport med dem med goda resultat.

Jag har vid några tillfällen plåtat idrottande människor med min D70. Mina erfarenheter är att det hänger mest på mig om att jag ska förutse rörelsen hos personerna och ta bilden i ett sådant tillfälle att den förmedlar rörelse och kraft och inte blir statisk och livlös. Det tycker jag är svårt oavsett vilken kamera man använder. (Förutsatt att man har en kamera som inte har oacceptabelt lång slutarfördröjning för då blir det plötsligt närapå omöjligt)
 
andreas_karlsson77 skrev:
Ok, jo det låter ju som att det skulle fungera.

Men räcker 3 bilder per sekund om man exempelvis ska fotografera sport?

Jag fotar mest fotboll. Det jag har märkt är att bollen inte alltid är där man vill ha den när någon skjuter eller nickar.Jag kan tänka mig att det skulle vara lättare att få den exakt där man vill ha den med möjligheten till fler bilder per sekund. Annars tycker jag D70n fungerar kanonbra till sport.
 
Tll pressen i Blekinge räcker i alla fall D70:s upplösning även om man skulle beskära bilden kraftigt. Beträffande hastigheten så räcker det att man lär sig läsa ock förutse situationer. Då brukar det inte vara några som helst problem.
 
Icke en chans !! dom andra fotograferna skulle garva åt dig, men ok..till schack-DM skulle den nog duga..
Mvh/Gunte..
 
gunte skrev:
Icke en chans !! dom andra fotograferna skulle garva åt dig, men ok..till schack-DM skulle den nog duga..
Mvh/Gunte..

Så det viktigaste är att man har en mandomsförlängare och biffar sig med än om bilderna ser bra ut, för då kan de ju inte attackera din patetiska konsumentkamera iallafall.
 
Gunte,

Ifall det är fallet är det enbart frågan om oprofessionella proff fotografer. Det är inte kameran som avgör - det är resultatet!!! Och det vet alla proff fotografer. Jag är alltid mycket varsam när jag träffar en ny fotograf oberoende av kameramodell. Man blir ganska ofta förvånad kan jag lova... Och Andreas - vist fungerar D70 aldeles utmärkt - de flesta med större modellen användar inte ens funktionerna så satsa du på den modellen - sen kan du jo alltid investera i en bättre modell om några år när priserna är även lägre. Lycka till :eek:)

// Thomas
 
Instämmer helt! D70 är en utmärkt presskamera som funkar till allt. Tålig och robust. Har varit ute i ganska mycket regn med min och den har aldrig svikit. Glöm inte att köra AF/C för sport bara, annars funkar det inte...

Men visst - Canons 20D är troligen ännu vassare, men till ett högre pris. Och EOS 1DMk2 är kanske bäst, men till priset av fyra D70-hus...
 
boris.bonasin skrev:
Beträffande hastigheten så räcker det att man lär sig läsa ock förutse situationer. Då brukar det inte vara några som helst problem.
Jag hävdar ändå att är det något man kan önska sig av D70:n så är det snabbare serietagning iaf när man fotar fotboll. Jag anser mig väldigt bra på att läsa och förutse situationer när det gäller just fotboll. Förövrigt är den kanon till sportfoto upplösningen räcker mer än väl till.
 
Det är klart att det hade inte skadat med högre serietagningshastighet och framför allt större buffert, men med lite förutseende kommer man mycket långt.
 
Senast ändrad:
Har plåtat en hel del amerikansk fotboll med min D70 och en billig, ganska ljussvag, 70 - 300 mm lins. Funkar bra tycker jag, även om en ljusstarkare lins och kanske också snabbare serietagning alltid är önskvärt.
 
Ok detta verkar ju lovande. Även om den enl vissa bara duger till schack... ;)


Tack för alla bra och uttömmande svar! Det är verkligen hög kvalitet på forumet här.
 
gunte skrev:
Icke en chans !! dom andra fotograferna skulle garva åt dig, men ok..till schack-DM skulle den nog duga..
Mvh/Gunte..

beror väll iofs på hur snabbt de tävlande flyttar pjäserna, det gäller att ha en riktig snabb glugg när värstingarna gör en rokad!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.