Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D70 och minusgrader...
- Trådstartare uncle
- Start datum
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Hade min D70 ute i -15 förra veckan och den lever ännu ... och jag hoppas den gör så ett bra tag till! Jag jobbar i fjällen och är inne på min tredje digitalkamera som jag har utomhus nu så jag tror inte det är nåt problem.
Chasid
Aktiv medlem
D70, minusgrader och höga höjder?
Det här är tyvärr inget svar på din fråga Per-Erik snarare ett litet men inte alltför obetydligt tillägg hoppas jag!
Jag har fått låna en D70 för en reportageresa till Kina (Tack Nikon!), ett par dagar kommer vi att tillbringa på 4.500 meters höjd med massor av iskalla minusgrader, att jag pallar med det är knappt, men frågan är pallar kameran med kylan och höjden, kan jag använda den utomhus, eller mår den bäst av att vara nedpackad i en varm och go kameraryggsäck? (Givetvis kommer jag ha ett extra batteri i innerfickan och en gammal hederlig analog Minolta som reserv).
Det här är tyvärr inget svar på din fråga Per-Erik snarare ett litet men inte alltför obetydligt tillägg hoppas jag!
Jag har fått låna en D70 för en reportageresa till Kina (Tack Nikon!), ett par dagar kommer vi att tillbringa på 4.500 meters höjd med massor av iskalla minusgrader, att jag pallar med det är knappt, men frågan är pallar kameran med kylan och höjden, kan jag använda den utomhus, eller mår den bäst av att vara nedpackad i en varm och go kameraryggsäck? (Givetvis kommer jag ha ett extra batteri i innerfickan och en gammal hederlig analog Minolta som reserv).
andreasc89
Avslutat medlemskap
Ska inte vara några problem med minusgrader. Det enda som händer är att batteriet tar slut snabbare. Det du däremot ska vara försiktig med är att ta in kameran efter att ha haft den i kylan. Mitt råd är att låta den ligga kvar i väskan om du haft den i under 0 grader. Om du tar in kameran direkt i värmen så kan det bildas kondens i den (finns typ 100 trådar om detta så jag går inte in på det närmare). Minneskortet kan också vara ett litet problem. Har du ett Ultra II kort så klarar den ända ner till 25 minusgrader. Ett vanligt skulle jag tippa på ungefär 10-15 grader, minus alltså. Ser fram emot Lapplandsbilderna här på FS!
Micke R
Aktiv medlem
Har själv haft problem med D70 som hade svårt att ta bild i 7-8 minus. Kameran hade varit ute (i ryggsäcken) några timmar innan jag tog fram den och den ville inte exponera (allt övrigt funkade) fick den att exponera enstaka bilder efter ett en stunds mixrande (bl a tog jag loss linsen), som mest tre bilder i rad innan jag gav upp.
I skymmningen var ljuset fint och jag tog fram den igen och nu funkade den helt perfekt (lika kall som förut) under de 30-40 exponeringar jag tog.
Var ett par dagar senare ute i -15 några timmar och kameran fungerade bra hela tiden.
Hoppas jag slipper att det återkommer.
I skymmningen var ljuset fint och jag tog fram den igen och nu funkade den helt perfekt (lika kall som förut) under de 30-40 exponeringar jag tog.
Var ett par dagar senare ute i -15 några timmar och kameran fungerade bra hela tiden.
Hoppas jag slipper att det återkommer.
gost
Aktiv medlem
En sak som är lite irriterande i kyla är att det mesta immar igen. Att titta i sökaren och andas är ingen bra kombination för displayen, framför allt inte om man har displayskyddet på. Lätt att det immar igen och sedan fryser det till då man tar bort kameran från ansiktet. Kanske enklast att sluta andas