Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)

jonvi

Aktiv medlem
Har precis skaffat Nikon Capture och under installationen fick jag välja vilken färgrymd som skall gälla som standard. Jag valde sRGB då skärmvisning än så länge är det som gäller. Adobe, som jag förstått det, är bättre vid utskrifter.

Är det någon som har åsikter om detta eller tycker jag missförstått saken?

Spelar det någon roll vilken färgrymd, sRGB eller Adobe, man har inställt i kameran om man använder raw-format? Kan jag fritt konvertera senare eller "klipps" färgerna om jag använder en mindre rymd som sRGB?

Tacksam för hjälp

Ja det där tog ju ett tag innan man fick grepp om. Men om jag fattat det rätt spelar det ingen roll vilken inställning du har i kameran om du kör Raw. När jag sedan skall göra bilder av RAW-filerna så ställer jag in s-rgb om jag skall ta fram en bild för att visa på skärm eller lägga ut på nätet. Skall jag istället skriva ut bilden ställer jag in Adobe-rgb.

Urta skrev:
Ja det där tog ju ett tag innan man fick grepp om. Men om jag fattat det rätt spelar det ingen roll vilken inställning du har i kameran om du kör Raw. När jag sedan skall göra bilder av RAW-filerna så ställer jag in s-rgb om jag skall ta fram en bild för att visa på skärm eller lägga ut på nätet. Skall jag istället skriva ut bilden ställer jag in Adobe-rgb.

Tack för ditt svar. En väldigt trevlig egenskap hos raw onekligen..

Är det förresten samma sak med sharpening, färgstyrka, kontrast osv?

jonvi skrev:
Tack för ditt svar. En väldigt trevlig egenskap hos raw onekligen..

Är det förresten samma sak med sharpening, färgstyrka, kontrast osv?

Jepp, det du ställer in i kameran blir "default" i ditt bildbehandlingsprogram.

Plåtar amn i jpeg däremot så blir det som du ställt in i kameran.

Om det spelar någon roll eller inte beror på hur du ställer in Nikon Capture. Med Nikon Capture 4.2 ändrades detta lite och som det nu är (om jag kommer ihåg helt rätt när jag testade detta med 4.2) så händer följande med färgrymder:

1. Antag att du har fotat i mode Ia, dvs sRGB. Om du ändrar i NC till mode II så ändras profilen till Adobe RGB och ändrar du till mode IIIa så stannar den kvar i sRGB (men med kraftigare färger).

2. Om du däremot har fotat i mode II, dvs AdobeRGB så behåller NC AdobeRGB-rymden även om du går till mode Ia eller IIIa. Detta är nytt i NC 4.2.

3. För att ytterligare komplicera det hela (eller förenkla, det beror på hur man ser det) kan man tvinga NC att alltid arbeta i en bestämd färgrymd oavsett val av color mode. Om du går till inställningar i Nikon Capture och väljer 'Color Management' så finns det en kryssruta 'Use this instead of an embedded profile when opening files'. Om du har denna vald så kommer denna profil alltid att användas när filer öppnas OCH när du byter color mode mellan Ia, II eller IIIa. Faktum är att om du t.ex. väljer AdobeRGB som 'Default working space' och kryssar i denna ruta så får du tillgång till alla color modes i AdobeRGB. Om du på motsvarande sätt väljer sRGB och kryssar i rutan så är alla color modes i sRGB istället.

Som synes är det lätt att göra fel. Mitt råd är att inte kryssa i rutan 'Use this instead of...' om du vet med dig att du väljer rätt color mode i kameran. För egen del använder jag color mode Ia och II omväxlande med varandra och missar ibland att ställa om kameran. För att få någorlunda konsistenta profiler i mina bilder har jag då valt att ha AdobeRGB som profil i NC och kryssrutan vald så kan jag ändå byta color mode hur mycket jag vill och påverka hur färgerna återges, men ändå veta att profilen alltid är AdobeRGB.

Detta blev ett långt svar, hoppas det inte avskräcker för mycket. Själv blev jag mycket förvirrad i NC 4.2 innan jag insåg hur NC hade frikopplat val av color mode och profil (på ett för mig aningen inkonsekvent sätt).

Hjälp!..
Tack Daniel och Joakim. Tyvärr är det nog här som överallt annars, med ökad kusnkap växer frågorna kvadratiskt, bättre att vara ignorant :)

Jag skall läsa några gånger och experimentera, nu finns i alla fall en karta. Tack!

edsjo skrev:
Detta blev ett långt svar, hoppas det inte avskräcker för mycket. Själv blev jag mycket förvirrad i NC 4.2 innan jag insåg hur NC hade frikopplat val av color mode och profil (på ett för mig aningen inkonsekvent sätt).

Har jag förstått det rätt:
Color mode är det som ställs in i kameran. Profil är det som gäller i Nikon Capture. Color mode kan följa med in i NC, vilket då automatiskt blir NC:s profil. Alternativt struntar NC i filens mode, "Use this instead of.." och ligger kvar i sin egen standardprofil?

Jag börjar tro att jag inte förstår skillnaden mellan color mode, färgrymd och profil? Trodde det var samma sak men det är det kanske inte?

jonvi skrev:
Jag börjar tro att jag inte förstår skillnaden mellan color mode, färgrymd och profil? Trodde det var samma sak men det är det kanske inte?

Om du varken ändrar color mode i Nikon Capture eller har kryssrutan 'Use this instead...' förkryssad i Nikon Capture så hänger color mode och profil ihop:

1. Color mode Ia, sRGB
2. Color mode II, Adobe RGB
3. Color mode IIIa, sRGB

Det som kanske förvirrar här är att color mode Ia, II och IIIa egentligen bara talar om hur färgerna ska återges medan profilen talar om i vilken profil de ska anges. Dessa två behöver inte alls hänga ihop, men gör det om du väljer color mode i kameran och inte ändrar i Nikon Capture.

Så, allting är som ovan om man inte ändrar color mode i Nikon Capture. Om du ändrar color mode i NC 4.2 eller senare börjar dock saker att hända. Från och med NC 4.2 har Nikon valt att (delvis) separera color mode och profil enligt följande:

A. Om du INTE har kryssrutan 'Use this instead...' ikryssad gäller följande:

a) Om du har fotograferat i color mode Ia (eller IIIa) och byter till mode II så byts profilen också till AdobeRGB

b) Om du har fotograferat i color mode II och byter till mode Ia eller IIIa så byts INTE profilen till sRGB utan den stannar i Adobe RGB. Dock ändras återgivningen av färger enligt hur de olika color moden återger dessa. T.ex. så tycker jag att mode Ia återger hudtoner bättre än mode II oavsett om jag har mode Ia i sRGB eller AdobeRGB.

Jag tycker att detta sätt att lösa det på är klumpigt av Nikon Capture. Jag hade föredragit ett extra val under 'Color mode' där det stod 'Color profile' där jag kunde välja sRGB eller AdobeRGB (eller vad jag nu ville ha). Så har dock inte Nikon löst det.

Ett sätt att komma runt detta inkonsekventa hanterande av color mode och profiler är att kryssa i rutan 'Use this instead...' och välja den profil som man vill ha för alla sina bilder. Då kan man arbeta i den profil som passar ens arbetsflöde bäst och ändå välja fritt hur färgerna återges genom att välja color mode.

Blev det klarare?

Man skall väl egentligen inte ägna sig åt produktreklam här, men

http://www.pixmantec.com

SKÄNKER BORT version 1.1 av sin nya RAW-konverterare till den som registrerar sig. Jag kommer väl att få dussintals reklammail när version 2 ska säljas, men det får jag tåla - jag stortrivs med RawShooter Essentials nu.

Men jag kanske är för snål...

edsjo skrev:
Ett sätt att komma runt detta inkonsekventa hanterande av color mode och profiler är att kryssa i rutan 'Use this instead...' och välja den profil som man vill ha för alla sina bilder. Då kan man arbeta i den profil som passar ens arbetsflöde bäst och ändå välja fritt hur färgerna återges genom att välja color mode.

Tack Joakim! Jag uppskattar din tålmodighet :)

Förvånas över att Nikon inte försökt göra detta mera intuitivt. Jag gillar verkligen D70 och tycker dess kontroller och menyer är ett under av begriplighet och lätta att använda. Nikon Capture däremot känns inte som en proffsprodukt, ett förvirrat fulhack snarare.

Jag kommer nog följa ditt exempel och ha AdobeRGB som fast val i NC. Som jag tolkar det får jag då det mest konsekventa beteendet men kan lätt och begripligt växla till vad jag vill när så behövs.

BengtJohnsson skrev:
Man skall väl egentligen inte ägna sig åt produktreklam här, men

http://www.pixmantec.com

SKÄNKER BORT version 1.1 av sin nya RAW-konverterare till den som registrerar sig. Jag kommer väl att få dussintals reklammail när version 2 ska säljas, men det får jag tåla - jag stortrivs med RawShooter Essentials nu.

Men jag kanske är för snål...

Jag har läst några test på olika raw-konverterare och som jag tolkat det har NC haft den bästa bildkvaliteten. NEF-formatet är hemligt så konkurrenter använder sig av reverse engineering för sina konverterare så det kanske inte är så konstigt. Eller?
Nu tycker jag NC är ett ganska trist program att använda och skulle gärna hitta något smidigare så är denna kvalitetsskillnad försumbar kanske det är värt det i alla fall. Vore intressant att höra andras erfarenheter.

jonvi skrev:
NEF-formatet är hemligt så konkurrenter använder sig av reverse engineering för sina konverterare så det kanske inte är så konstigt. Eller?
Nja, det är ju bara bilddatat som gör bilden och så länge det går att läsa, vilket det gör, gäller samma princip för (nästan) alla digitalkameror hur man skapar en bild.

Tester om vilket program som ger "bäst bildkvalitet" ska man inte bry sig för mycket om; ofta är det en smaksak och/eller inte optimal användning av programmet.

kaw skrev:
Nja, det är ju bara bilddatat som gör bilden och så länge det går att läsa, vilket det gör, gäller samma princip för (nästan) alla digitalkameror hur man skapar en bild.

Tester om vilket program som ger "bäst bildkvalitet" ska man inte bry sig för mycket om; ofta är det en smaksak och/eller inte optimal användning av programmet.

Är det alltså vid jpeg-komprimeringen som det uppstår en skillnad mellan programmen, alla har tillgång till samma grundinformation?

jonvi skrev:
Är det alltså vid jpeg-komprimeringen som det uppstår en skillnad mellan programmen, alla har tillgång till samma grundinformation?
Nej, skillnad kan uppstå i alla steg. Och ja, alla har tillgång till samma grundinformation, om än inte alla parametrar som man ställt in i kameran.

jonvi skrev:
Nu tycker jag NC är ett ganska trist program att använda och skulle gärna hitta något smidigare så är denna kvalitetsskillnad försumbar kanske det är värt det i alla fall. Vore intressant att höra andras erfarenheter.
Personligen tycker jag att Nikon Capture är alldeles för långsamt. Raw shooter och C1 LE är ju överlägsna i snabbhet och smidighet. Dessutom är dom billigare.

kaw skrev:
Nej, skillnad kan uppstå i alla steg. Och ja, alla har tillgång till samma grundinformation, om än inte alla parametrar som man ställt in i kameran.

Mycket bra information du satt ihop, stort tack!

Det här området var onekligen mer komplicerat än jag tänkt mig..

jonvi skrev:
Har precis skaffat Nikon Capture och under installationen fick jag välja vilken färgrymd som skall gälla som standard. Jag valde sRGB då skärmvisning än så länge är det som gäller. Adobe, som jag förstått det, är bättre vid utskrifter.

Är det någon som har åsikter om detta eller tycker jag missförstått saken?

Spelar det någon roll vilken färgrymd, sRGB eller Adobe, man har inställt i kameran om man använder raw-format? Kan jag fritt konvertera senare eller "klipps" färgerna om jag använder en mindre rymd som sRGB?

Tacksam för hjälp

hej
skall försöka reda ut några begrepp så att du lättare förstår.

Du har 2 färgrymder att välja mellan i din kamera
Srg och Adobe RGB.
S-rgb är en färgrymd/profil som har ett mindre antal färgnyanser än vad Adobe RGB har.
S-rgb är en gammal profil och innehåller färger/nyanser som kan ses på en skärm.

Adobe RGB färgrymd är framtagen till tryck. De antal färger och nyanser som ligger inom denna profil kan tryckas på ett glättat papper i bästa kvalitet. Det finns mao mer nyanser, färgkulörer inom Adobe RGB.

Skall du skriva ut eller gå till ett fotolab med dina bilder och inte arbeta med dem i ett bildbehandlingsprogram är S-rgb att föredra. S-RGB och exv Fuji Frontier lab stämmer bättre än att använda den större färgrymden Adobe RGB. Bilderna blir något plattare och inte så färgintensiva.
Så för semesterbilder etc och bilder rakt ut från kameran-välj S-rgb.

RAW: Raw är data från sensorn. Vi kan kalla det en digitalbilds negativ.
Från kameran hänger det metadata värden som talar om hur bilden är fotograferad, bländartal,tid, vitballans, kelvintal och i vilken arbetsfärgrymd kameran är inställd+ massa annan data.

Beroende på vilken raw konverterare du använder (det finns många olika- Nikon Capture,Bibble,PhaseOne, Photoshop, Pixmantec mfl) kan du sedan styra rawbilden till ditt bildbehandlingsprogram.
Rawprogrammet konverterar och taggar bilden med den arbetsfärgrymd som du har valt. Har du valt Adobe RGB i Photoshop så är det alltså lämpligt att välja samma från rawkonverteraren.
Har du valt S-rgb som arbetsfärgrymd/profil i Photoshop är det lämligt att bilden från rawkonverteraren ges S-RGB som färgrymd.

I vissa rawprogram kan man välja större arbetsrymder än Adobe RGB, en av dessa är wide gamut. Denna profil innehåller ännu mer nyanser/kulörer än Adobe RGB. Nackdelen är att denna arbetsrymd inte är särskillt vedertagen och får senare konverteras till den mindre Adobe RGB.

Vill du veta mer ,fråga gärna
Hälsning Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar