jonvi skrev:
Har precis skaffat Nikon Capture och under installationen fick jag välja vilken färgrymd som skall gälla som standard. Jag valde sRGB då skärmvisning än så länge är det som gäller. Adobe, som jag förstått det, är bättre vid utskrifter.
Är det någon som har åsikter om detta eller tycker jag missförstått saken?
Spelar det någon roll vilken färgrymd, sRGB eller Adobe, man har inställt i kameran om man använder raw-format? Kan jag fritt konvertera senare eller "klipps" färgerna om jag använder en mindre rymd som sRGB?
Tacksam för hjälp
hej
skall försöka reda ut några begrepp så att du lättare förstår.
Du har 2 färgrymder att välja mellan i din kamera
Srg och Adobe RGB.
S-rgb är en färgrymd/profil som har ett mindre antal färgnyanser än vad Adobe RGB har.
S-rgb är en gammal profil och innehåller färger/nyanser som kan ses på en skärm.
Adobe RGB färgrymd är framtagen till tryck. De antal färger och nyanser som ligger inom denna profil kan tryckas på ett glättat papper i bästa kvalitet. Det finns mao mer nyanser, färgkulörer inom Adobe RGB.
Skall du skriva ut eller gå till ett fotolab med dina bilder och inte arbeta med dem i ett bildbehandlingsprogram är S-rgb att föredra. S-RGB och exv Fuji Frontier lab stämmer bättre än att använda den större färgrymden Adobe RGB. Bilderna blir något plattare och inte så färgintensiva.
Så för semesterbilder etc och bilder rakt ut från kameran-välj S-rgb.
RAW: Raw är data från sensorn. Vi kan kalla det en digitalbilds negativ.
Från kameran hänger det metadata värden som talar om hur bilden är fotograferad, bländartal,tid, vitballans, kelvintal och i vilken arbetsfärgrymd kameran är inställd+ massa annan data.
Beroende på vilken raw konverterare du använder (det finns många olika- Nikon Capture,Bibble,PhaseOne, Photoshop, Pixmantec mfl) kan du sedan styra rawbilden till ditt bildbehandlingsprogram.
Rawprogrammet konverterar och taggar bilden med den arbetsfärgrymd som du har valt. Har du valt Adobe RGB i Photoshop så är det alltså lämpligt att välja samma från rawkonverteraren.
Har du valt S-rgb som arbetsfärgrymd/profil i Photoshop är det lämligt att bilden från rawkonverteraren ges S-RGB som färgrymd.
I vissa rawprogram kan man välja större arbetsrymder än Adobe RGB, en av dessa är wide gamut. Denna profil innehåller ännu mer nyanser/kulörer än Adobe RGB. Nackdelen är att denna arbetsrymd inte är särskillt vedertagen och får senare konverteras till den mindre Adobe RGB.
Vill du veta mer ,fråga gärna
Hälsning Mikael