Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D70 + objektiv
- Trådstartare perrawik
- Start datum
Phunkey
Aktiv medlem
Mycket beror på vad för sorts bilder du ska ta. För en allround och allsidig objektiv tror jag nog att många skulle rekommendera kitgluggen, dvs 18-70 DX /3.5-4.5
Det fina med den är att den omvandlar brännvidsfaktorn 1.5 till en normalzoom, Alltså 28-105mm. Den är inte dyr ihop med ditt kameraköp.
Alternativ kan du spana på sigmas nya ljusstarka 18-50/2.8 som du kan söka på lite i forumen ifall du vill veta mer om den linsen.
Dina gluggar funkar fint som komplettering, men 28-100 kanske är lite överflödig?
Det fina med den är att den omvandlar brännvidsfaktorn 1.5 till en normalzoom, Alltså 28-105mm. Den är inte dyr ihop med ditt kameraköp.
Alternativ kan du spana på sigmas nya ljusstarka 18-50/2.8 som du kan söka på lite i forumen ifall du vill veta mer om den linsen.
Dina gluggar funkar fint som komplettering, men 28-100 kanske är lite överflödig?
dumbo
Aktiv medlem
Sälj 28-100:n och lägg de pengarna på kitoptiken i paket med kamera och lägg undan det som eventuellt blir över till en framtida 50/1.8. Det är mitt tips.
Vad gäller ljusstyrkan skulle jag snarare säga att behövet av ljusstark optik är MINDRE på de digitala kamerorna. De har mindre brus/korn än film på motsvarande ISO-tal, så det går att skruva upp känsligheten lite om man vill.
Men man kommer inte undan att dyrare och ljusstarkare optik är bättre. Men det kan du ju uppgradera efter hand.
Vad gäller ljusstyrkan skulle jag snarare säga att behövet av ljusstark optik är MINDRE på de digitala kamerorna. De har mindre brus/korn än film på motsvarande ISO-tal, så det går att skruva upp känsligheten lite om man vill.
Men man kommer inte undan att dyrare och ljusstarkare optik är bättre. Men det kan du ju uppgradera efter hand.
Knutte K
Aktiv medlem
Ett alternativ är att köpa en 12- 25 zoom,som blir en 18 - 37 mm med D 70. Sigmas kan även användas på din nikon F75 och är bra mycket billigare än Nikons egna!
http://www.sigma-photo.com/html/zoom_intro.htm. Dina andra objektiv funkar ju på D70:an.
Det är också klart användbart med en 50mm f1,2 och iso 1600, så du gan utnyttja befintligt ljus.
http://www.sigma-photo.com/html/zoom_intro.htm. Dina andra objektiv funkar ju på D70:an.
Det är också klart användbart med en 50mm f1,2 och iso 1600, så du gan utnyttja befintligt ljus.