Annons

D70 NEF med PS RAW convert eller NC I

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Hittade ingen tråd som besvarade min fråga, trots att det känns som om jag läst om detta tidigare. Började meka med RAW bilder, och då jag gillar PS så körde jag konverteringen med Adobes Plug-In. Donade lite med bilden, som var mörk och trist i original så jag blev nöjd. Testade sedan samma bild med Nikon Capture, och det verkade som att jag ficka samma resultat ungefär, men utan allt donande. Hur kommer det sig att bilderna från en NEF blir så olika efter konvertering? Dessa två exemplel är bara konverterade till jpeg och lite skärpta.

Först PhotoShop CS . . .

Bilagor

• ps_dsc4759.jpg
    ps_dsc4759.jpg
    44.7 KB · Visningar: 142
D70 NEF med PS RAW convert eller NC II

. . . och nu med Nikon Capture

Bilagor

• nc_dsc4759.jpg
    nc_dsc4759.jpg
    48.5 KB · Visningar: 141
Så hur borde jag göra?

Vilken bild som kommer närmast vekligheten skall jag låta vara osagt. Det är väl lite det som är problemet. NC bilden ser ju onekligen trevligare ut att titta på, men den kanske bara har bättre Disneyalgoritmer. Har något ett bra förslag på hur jag borde gå tillväga här?

Photoshops Camera RAW tar ingen hänsyn till dina kamerainställningar. Oavsett om du satt hög kontrast eller låg kommer bilden se lika ut i Photoshops innan behandling. Du får själv bestämma hur bilden skall bli.

Nikon Capture tar hänsyn till inställningarna i kameran och du kan välja att använda dem eller anda inställningar när du konverterar till JPEG.

Såklart

mipert skrev:
Nikon Capture tar hänsyn till inställningarna i kameran

Nikon capture tar då även hänsyn till eventuella custom curves gissar jag då. Med tanke på att jag har White Weddign i kameran så kan det ju stämma. Men var väljer jag bort presetsen från kameran i NC då? Usch vad lat jag är!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar