Annons

D70 - inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Maranello

Medlem
Hej!
Jag är en riktig nybörjare så skratta in på er när jag kanske ställer dumma frågor :)
Har läst manualen till min nya D70 ganska så noga, men blir inte riktigt klok på om jag verkligen kan ändra fokusläget på auto-programmet. I manualen står det att man ej kan ändra det för auto och de förinställda programmen. Men uppenbarligen kan jag, iaf temporärt, ändra läget så att fokusen ställs in på det jag har i mitten av sökaren när jag kör auto-programmet. Ett tu tre så är det tillbaka i läget där kameran fokuserar på det närmaste föremålet.
Jag vill alltså fokusera på det i mitten men i övrigt låta kameran sköta allt med auto-läget. Går detta att ställa in så att det ligger kvar hela tiden?

Är det någon annan inställning man som nybörjare bör ändra på omgående för att underlätta/förbättra fotograferingen?

Tacksam för alla tips!

Jag tycker det är synd (och skam) att bara använda autoläget på en så fin kamera, du fårgade efter inställningar du bör ändra omgående, jag säger då skippa autoläget och utforska kameran, det blir ju inte särskilt kreativt när kameran får bestämma allt. Man behöver ju inte köra helt manuellt, men prova att leka med tid och bländare, garanterat roligare än auto läget.
Blev kanske lite offtopic det här meddelandet, har tyvärr ingen D70 så jag kan inte hjälpa dig så mycket där.

Klart att jag ska utforska alla manuella möjligheter, men så här i början vill jag snabbt kunna ta fram kameran och ta skapliga bilder i auto-läget.

P-läget är väl bra i detta fall? Du kan ändra alla inställingar, men kameran bestämmer bländare/slutartid. Du kan också ändra fokustyp från närmast-läge. Har inte prövat auto-läget, jag vet att den fäller upp blixten, i övrigt tror jag inte det är någon automatik du förlorar.

Gå in i menyn och gå till pennan=andra steget under kamera. Gå sedan till 03= Autofocus område, här kan du ställa in specifikt att du vill ha mittpunkten som referens för din autofocus
mvh

Pettsson skrev:
Har inte prövat auto-läget, jag vet att den fäller upp blixten, i övrigt tror jag inte det är någon automatik du förlorar.

I en filmkamera, ja. I en digitalkamera sköts även inställningar för bildoptimering (kontrast, mättnad i olika kanaler osv.) automatiskt i de sk VARI-programmen.

En liknande fråga..

Varför kan jag inte ändra inställningarna för blixten? Alltså, den står inställd på TLL (har jag för mig att det heter).. men när jag försöker gå in på det valet i menyn och ändra så hoppar den över just det avsnittet.. hängde ni med? =S

Vissa menyval är "gråa" .. dvs man kan inte välja de valen av någon anledning.. varför? Måste man stå i ett speciellt läge eller? Har kameran inställt på M (lilla spaken vid objektivet) hela tiden..

Någon som vet (eller ens förstår vad det är jag frågar efter) ?

Har du kameran inställd på manuell fokusering så kan du, av förklarliga skäl, inte göra inställningar som rör autofokus.

Ang. TTL så misstänker jag att man måste köra något av de manuella/halvmanuella lägena.

Har du kameran inställd på manuell fokusering så kan du, av förklarliga skäl, inte göra inställningar som rör autofokus.

Jo jo, det vet jag.. Men det var ju blixtläget som tjorvade..

För det hela verkar mycket ologiskt.. eller är det jag som tänker fel?
I det manuella läget "ska" man väl kunna ställa in de inställningar man vill, typ TTL?
Och i det automatiska läget ska det "bara" finnas förvalda inställningar.. eller..? =S

Jag har ju kameran i manuellt läge hela tiden, fokusera kan / vill jag göra själv, men ändå kan jag inte ändra TTL-läget... måste jag då gå in i Auto-läge..? Deeet verkar mycket märkligt?

potion skrev:
För det hela verkar mycket ologiskt.. eller är det jag som tänker fel?
I det manuella läget "ska" man väl kunna ställa in de inställningar man vill, typ TTL?
Och i det automatiska läget ska det "bara" finnas förvalda inställningar.. eller..? =S

Jag har ju kameran i manuellt läge hela tiden, fokusera kan / vill jag göra själv, men ändå kan jag inte ändra TTL-läget... måste jag då gå in i Auto-läge..? Deeet verkar mycket märkligt?
Vad har du för läge på funktionsratten? Det är troligen där skon klämmer. Om du använder ett vari-program kan du inte ändra Egen inställning 19: Blixtläge. Du måste vara i M, A, S eller P för att kunna göra det. Se manualen sidan 182.

När du sätter Fokuseringslägesomkopplaren i M-läge kopplar du bara ur autofokusmotorn. Det har inget med blixten att göra, precis som du påpekar.

Anledningen till detta är att i vari-programlägena ska ju kameran sköta "allt" åt dig.

Hmm... måste ha letat på fel ställe i instruktionsboken.. Ibland blir jag inte klok på den.. =S Letar som en galning ibland, men som nybörjare så blir man inte klok på var man ska leta nånstans..

Men okej, sidan 182 ska jag kolla på.

Tack så mycket! Underlättar oerhört med trevliga hjälpsamma människor när man känner sig som ett nöt för att man inte fattar logiken i tekniken.. =)

potion skrev:
Hmm... måste ha letat på fel ställe i instruktionsboken.. Ibland blir jag inte klok på den.. =S Letar som en galning ibland, men som nybörjare så blir man inte klok på var man ska leta nånstans..

Men okej, sidan 182 ska jag kolla på.

Tack så mycket! Underlättar oerhört med trevliga hjälpsamma människor när man känner sig som ett nöt för att man inte fattar logiken i tekniken.. =)
Det va mig ett nöje att kunna hjälpa till. Och du är inte den enda som inte blir klok på manualen. Jag har ännu inte sett en manual som är riktigt bra, ju tjockare de blir desto rörigare brukar de också bli och D70:n 200-plus-sidiga manual är inget undantag.

Ett tips om man inte har något mot engelska är att ladda ned den engelskspråkiga PDF-versionen från Nikon Europes hemsida, för den kan man lätt söka i :)

maxzomborszki skrev:
Det va mig ett nöje att kunna hjälpa till. Och du är inte den enda som inte blir klok på manualen. Jag har ännu inte sett en manual som är riktigt bra, ju tjockare de blir desto rörigare brukar de också bli och D70:n 200-plus-sidiga manual är inget undantag.

Ett tips om man inte har något mot engelska är att ladda ned den engelskspråkiga PDF-versionen från Nikon Europes hemsida, för den kan man lätt söka i :)

Skönt att man inte är ensam om att "slita sitt hår" när man bläddrar i manualen tills fingrarna blöder. =)

PDF-versionen.. finns den på nån av CD-skivorna som kom med kameran?

potion skrev:
PDF-versionen.. finns den på nån av CD-skivorna som kom med kameran?
Jag tror inte det. Det var väl bara Nikon View som fanns med i lådan och den är inte D70-specifik så jag kan inte tänka mig att de skulle lagt manualen där. Min skiva ligger i boxen längst inne i garderoben under alla andra lådor så jag har inte kunnat kolla dessvärre.

Nikon-euro.com hade tydligen omstrukturerats och den gamla länken fanns inte kvar. Men Nikon Singapore är en pålitlig site som alltid har manualerna uppe :)

http://www.nikon.com.sg/TechSupp/Manual/DIGISLR/DIGISLR_Manual.htm

vet inte om jag riktit förstår problemet... men ang. blixten. Så se till att du har cms-menyn inställd på detaljerad (skiftnyckelmenyn).... då kan du ändra blixen (pennmenyn) i samtliga lägen...

nikon_totte skrev:
vet inte om jag riktit förstår problemet... men ang. blixten. Så se till att du har cms-menyn inställd på detaljerad (skiftnyckelmenyn).... då kan du ändra blixen (pennmenyn) i samtliga lägen...
Tyvärr inte i vari-programlägena, det förklaras av tabellen på sidan 182 i manualen som även visar de andra inställningarna som är möjliga i varje enskilt läge. Det man slår på med detaljerad är bara att man kan se alla egna inställningar inte att man alltid kan ändra dem.

nej det är sant... menade m,a,s,p läget... trodde det va i läge M som fröken lida hade problem med blixten... men ja kanske misstolkade...

Hmm... en fråga till.

Har ett nytt problem.. =S

Jag har ett Tamron 28-200 till min D70, men när jag försöker ändra bländarvärde till ett annat än 22 så vägrar kameran att funka! Det står E33 (har jag för mig) i kameran då.
Vad i hela friden ska jag då ha för objektiv som jag kan ändra bländare på?? =S

// Linda - helt väck.. ;P ..och som sakta men säkert lär sig tekniken.. =)

Det är väl som alla andra moderna Nikon-hus att du ändrar bländare på huset och inte optiken. Nu har jag ingen bländarring på mitt objektiv, men på syrrans F65 är det iaf så att om man inte låser bländaren på största värdet (eller om det är tvärt om) så säger kameran -Err- och vill inte vara med och leka.

*Liljeholmens!*

Självklart! *ding* Det där med teknik var visst inte min grej... kanske ska köpa mig en analog systemare också.. *asg*

Tack så mycket för upplysningen! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker.. *ler*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar