Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 - inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: *Liljeholmens!*

potion skrev:
...

Tack så mycket för upplysningen! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker.. *ler*

Och det är ju sällan näsan räcker ända fram till bländarringen på objektivet ;o) fast det är kanske tur när man tänker efter...

När det gäller fokuseringen så tycker jag det är svårt att urskilja vilken fokuseringspunkt kameran väljer. Det blinkar liksom till i alla punkter och då ska man försöka urskilja vilken som lyser mest rött. Det märks tydligast i färgglada eller detaljerade miljöer. Mot en enfärgad vägg ser man det klart och tydligt.

När jag hade min EOS33:a såg man klart och tydligt vilken fokuseringspunkt den valde och man kunde därefter lätt ändra punkt. Ändra punkt kan man visserligen med D70 också men som sagt tycker jag det är svårare att urskilja vilken punkt den valt.

Är det bara jag som har märkt detta?

Senast ändrad:
Tydligen bara jag som märkt detta. :(

Nu när jag ändå spammar så läste jag att det bästa sättet för att få full kontroll med bilderna är att stänga av Skärpning i kameran och göra allt i efterhand med High Pass Filter eller USM.

Vad tror ni om det?

Ingen som har någon åsikt om detta?

Förresten, hur sätter jag allting tillbaka till default. Alltså inte menyerna utan tillbaka till defaultkurvan?

Hej

Du pratar med dig själv..... :)

Gillar skärpningen man kan göra under "Advanced RAW" eller vad det heter i NC, antagligen samma algoritm som kameran skulle lagt på om man valt det. Tycker detta blir bättre än USM, verkar som om kamerans algoritm är "försiktigare" med enfärgade områden......blir lätt förstört med USM om man inte väljer bort sådana områden vid skärpning.

Förmodar att du menar "Ton-kompensationen" ?
Sätt till "Normal" helt enkelt.

När det gäller fokuspunkterna håller jag med dig. Syns mycket bättre i F80 och F100, dock blev det lite bättre när jag lyckade "tända" dom istället för att dom bara indikerade med svart :)

Tycker dock att det värsta är att det inte går att välja bort "närmsta objekt" i "gröna läget". Använder detta då jag tillfälligt (och snabbt) vill gå från kompensationskurvan (bl a är det inte så lyckat tillsammans med blixt).

Låter som mycket gnäll.........det är det inte, jag älskar min D70, tre veckor kvar på semestern......så lite tid och så mycket att upptäcka :)

/Anders

Jag är inne på min femtielfte custom runda =)
Jag testar medium-low och White Wedding kurvan och känner äntligen att jag inte behöver kompensera för underexponering men samtidigt inga "blown highlights" änsålånge. Glömmer alltid vad det heter på svenska....hmm...spräckta högdagrar, eller nåt? lol

Jo.....många kurvor blir det :)

Har testat diverse och fastnat för fotogenetic_ev3_v34 (+0,3).

I början tyckte jag att kameran underexponerade mer än så men jag har ändrat mig mer och mer (slutar väl på Nikon-orginal antagligen :).

Tycker mig märka att kurvorna inte alls fungerar om man använder blixt och/eller kör på ISO högre än 400. Kör med orginalkurva i dessa fall.

På tal om blixt.......jag bara MÅSTE köpa SB800, det är ju ett "evigt rattande" på SB80. Tur att det är en digitalare så man kan se hur man ska ställa blixten, men mycket knappande blir det :)

/Anders

AAAhhh

Såg nu att du HAR SB800....din lyckost :)

Hur blir det med iTTL, upplättningsblixt i kvällsskymning ??

Säg att det blir kanon.....SNÄLLA :)

Bifogad bild visar hur jag vill att det ska se ut.....körde SB80 manuellt och lyckades få till det perfekt....

/Anders

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    46.9 KB · Visningar: 147
Jag kan uppfylla alla dina önskningar!
Allting med SB-800 fungerar finfint.
Har ingen bild så här på rak arm att visa dig men upplättningsblixt vid porträttfotografi i skymningen är mycket tillfredställande.

Det är sån enorm skillnad mot den interna blixten, Har aldrig testat SB-80 så jag kan inte påtala skillnaderna.

--------------------------

Angående kurvor igen så tycker jag White Wedding fungerar alldeles utmärkt med både blixt och högre ISO-tal. Den är som gjord för det.
Skulle man ångra sig så går det ju alltid att plocka bort kurvan och återställa till default i NC så länge inte man sprängt några högdagrar eller vad tusan det heter på svenska.

Lionheart skrev:
Det är sån enorm skillnad mot den interna blixten,

Låter bra, min SB80 har varit en trogen följeslagare i snart två år och det är sällan den gjort mig besviken.

Har 800:an uppfällbart "vitt kort" som 80:an har ? (litet kort man drar upp och ner framför blixten trillar en diffusor), älskar att slå denna i ett vitt tak.......skuggorna försvinner helt och hållet.

Sprängda högdagrar :))))))

/Anders

Vet inte riktigt vad du menar. Lite osäker på den punkten. Det enda som följde med var några stycken gelfilter som man kan använda vid lysrörs-respektive glödlampsbelysning. Har inte testat det än.
Det hänger med en diffusiondome också. Fungerar på samma sätt som en bouncer.

Så här ser det ut........

Den lilla skivan som ligger "över blixtglaset" fungerar som diffusor....

/Anders

Bilagor

• sb80-dx.jpg
    sb80-dx.jpg
    43.9 KB · Visningar: 150
Toppen......Tack!

Använder i princip alltid "kortet". Rakt upp om det finns vitt tak att studsa i och 45 graders vinkel om taket är mörkare (eller utomhus).

Avskyr direktblixt med alla hårda skuggor.....

Beställer så fort ekonomin tillåter :)

Har läst ett par rescensioner på nätet där man menar på att extern blixt är onödigt på D70.......Kan inte förstå detta resonemang, blixten är ju A och O i de flesta sammanhang och den interna är ju inte sådär värst kraftfull ???

/Anders

Då får jag försöka leta fram det =)
Vad är fördelen jämfört med en riktig bouncer/diffusion dome?

Studsa blixtljus

Angående att studsa blixtljuset så håller jag helt med dig. När jag skaffade min första blixt, en SB-28:a så tog jag några testbilder där jag studsade på olika sätt. Ju mer ljuset diffuserades desto trevligare bilder tyckte jag. Den bästa bilden i den serien var en bild då jag studsade blixtljuset in i ett hörn mellan två väggar och ett tak (samtliga vita) bakom mig och ned på modellen. Ljuset blev iofs väldigt mycket svagare än när man bara studsade i taket men samtidigt behagligare och mjukare.

Om jag ska studsa rakt upp eller snett upp brukar bero lite på hur långt bort motivet är och hur högt taket är. Om man "skjuter för kort" eller "långt" med blixtljuset för då minskar verkan av det. Brukar försöka tänka mig att jag ska "valla" ljuset i taket och ned på motivet.

Gjorde en kort test till ett foruminlägg på Photo.Net men jag kanske skulle ta och leka lite mer. Det är rätt intressant att se hur ljuset kan varieras och få olika utseende. Önskar att jag hade riktig studiebelysning/blixt så man kunde vara lite mer kreativ. Det får bli nästa fotodröm.

Lionheart skrev:

Skuggorna.........

I början använde jag den medföljande diffusorn ganska mycket....

Efterhand har jag dock lärt mig uppskatta den här "uppfällbara historien" väldigt mycket. Om du slår den rakt upp (och har vitt innertak) har man "diffusorverkan" på det ljuset samtidigt som kortet gör att en del reflekteras rakt fram. Summa summarium blir effekten att ljuset sprids "på alla håll och kanter", slutresultatet blir ett väldigt naturligt och mjukt ljus och skuggor försvinner nästan helt. Naturligtvis kräver det här förfarandet en hel del ljusstyrka och det fungerar inte speciellt bra om taket inte är vitt eller väldigt högt, prova dig fram!

/Anders

Lionheart skrev:
Då får jag försöka leta fram det =)
Leta fram det? Det sitter permanent i din SB-800 om du inte klippt/slitit loss det :) Det är bara att dra ut det.

I manualen finns en kort beskrivning. Lättast ser du hur det är med exempel som du själv gör. De exempel jag nämnde finns här men är inte det allra bästa. Det man kan säga är att om man riktar blixten rakt upp kommer ju lite ljus att gå bakåt, bakom fotografen och kameran. Där gör ljuset ingen större nytta för bilden. Det lilla vita kortet kastar en del av detta ljus framåt istället och fyller på så sätt i de skuggor som det ljus som studsar i taket och kommer på motivet uppifrån skapar.

Kort och gott så blir det lite olika utseende, vilket du föredrar är tycke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar