Annons

D70 - inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Aj, Anders har flinkare fingrar eller alternativt färre tummar än mina tio... Troligen ett tecken på att jag ska gå och lägga mig. :)

Re: Studsa blixtljus

maxzomborszki skrev:
Ljuset blev iofs väldigt mycket svagare än när man bara studsade i taket men samtidigt behagligare och mjukare.

Japp....håller med till fullo. Nikons lite dyrare blixtar är ju tacksamma här tack vare att det är hyffsat "tryck" i dom. Om man slår blixten rakt på kan man ju ta serier på 4 - 5 bilder innan blixten börjar ladda, snacka om överkapacitet.......

Just detta med blixtverkan tycker jag är så fantastiskt att kunna utforska med digitalkameran. Tidigare fick man vänta en vecka på resultatet, nu får man det direkt och kan kompensera, testa och experimentera......

Jag har lärt mig mer om blixtfotografering på en vecka med digitalaren än vad jag lyckades med på två veckor med dom analoga :)

/Anders

edit: två ÅR med analogkamera ska det vara :)

Senast ändrad:
Det här var för invecklat klockan 02:11 men iallafall så ska jag ärligt medge att jag aldrig sett den tidigare. Men nu hittade jag den lilla jäkeln.
I manualen säger den sig göra "högdagerblänk i ögonen på modellen" =)
Ska diffusorn ligga över blixthuvudet bara och sen den vita ska sticka rakt upp i skyn?

Senast ändrad:
Lionheart skrev:

I manualen säger den sig göra "högdagerblänk i ögonen på modellen" =)
Ska diffusorn ligga över blixthuvudet bara och sen den vita ska sticka rakt upp i skyn?

Akta dig bara så du inte får "Sprängda högdagrar" i ögonen på folk :)))

Testa dig fram hur du vill ha skivan.......du får ju resultatet diret!

/Anders

Nu gick det bättre när jag tog hjälp av ALLA mina hjärnceller.
Fan va coolt det är. Har testat det nu och det hjälper faktiskt. Testade mot en liten porslinsfigur och när jag drog upp vitkortet så slapp jag skuggor i ansiktet på han. Trevligt värre. Nu är det min favorit.

Vad har man då för nytta av diffusorn?
Vilken avancerad blixt det här är. Den känner till och med av när jag drar upp det lilla "vitkortet" och drämmer diffusorn över blixtmackapären

/Dennis
(som känner att han inte riktigt behärskar alla fototekniska termer så här sent på natten.)

Gonatt allihopa! Sov gott!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar