Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 gnäll (efter 6 månaders användning)

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Efter 6 månaders användning av D70 så har jag ett visst behov av att få gnälla lite.

Har nu tappat bort ögonmusslan. Jag blev inte förvånad då den har haft en tendens att lossna hela tiden... :(
Dessutom tyckte jag den var något fjuttig.


Andra saker jag är lite sugen att gnälla på är:

* AF-S och AF-C omställning är på tok för tidsödande. Skulle absolut vara en separat knapp för detta!

* Sökaren är för liten.

* ISO talet borde visas i sökaren.

* AF:en upplever jag som alldeles för slö för rörliga mål.

* Ovetskapen om dess väderskyddande egenskaper hämmar -mitt- fotograferande när det finns risk för regn/vattenstänk. Har dock än så länge aldrig haft några tekniska problem.

* Saknar ISO 100 och ev 50. Mest för att kunna köra med längre tid alt större bländare.

* Saknar en mer användbar ISO 1600.

* Det dynamiska omfånget upplever jag som något klent i många lägen.

* LCD skärmen hade kunnat vara något större. Inget stort problem dock.

* Lite meckigt när man varierar fotandet med och utan fjärrkontroll. Har ingen lösning hur det skulle kunna förbättras...

* Minnesluckan glappar irriterande.

* Hade varit trevligt om ett vertikalgrepp/extrabatterier hade kunnat kompletterats...


Jag hoppas verkligen att flertalet av dessa punkter (inkl lite fler pixlar) kommer åtgärdas på nästa modell (egentligen borde det ha gjorts på D70s), D200 eller vad den nu kommer heta annars är jag rädd för att jag kommer börja snegla på Canon...

För att det här inlägget inte ska missförstås helt så kan jag tillägga att jag i det stora hela har varit mycket nöjd med min D70!



PS.
Saknar verkligen en bra Nikon normalzoom typ Canons 17-40/4 L USM som ligger mellan kitobjektivet och 17-55/2,8 i både kvalité, ljusstyrka och kostnad...
 
mmm jag har en D70 med kitglugg vid sidan om min canon utrustning och jag kan bara hålla med om de brister du påpekar inte borde funnits på den,
en av de mest störande sakerna på D70n är enligt min mening avsaknaden av blixtsync kontakt och avsaknaden av spegeluppfällning.
men man får ju vad man betalar för så det kanske inte är så konstigt trots allt...
 
Jag har inte kommit till blixtfotografering ännu... men det ka ju vara bra att tänka på inför framtida inköp... ;)

Tack för påpekandet av spegeluppfällningen, den glömde jag!
 
personligen har jag inte upplevt en enda sak på din lista som bristfällig.. men det beror väl helt på hur man fotograferar antar jag, och tycke och smak..

fast min minneskortslucka glappar inte, ögonmusslan sitter som en smäck och har alltid gjort, och lcd-skyddet likaså.. :)

blixtsynken är väl det jag skulle sakna isf..
 
Om du behöver blixtsynckontakt och kameran inte har det, köper du bara en liten adapter du sätter i blixtskon på kameran. Den kan inte kosta många tior.

/Zoran
 
zoki skrev:
Om du behöver blixtsynckontakt och kameran inte har det, köper du bara en liten adapter du sätter i blixtskon på kameran. Den kan inte kosta många tior.

/Zoran

Tycker personligen att det borde ingå blixsync kontakt för en kamera i det segmentet.
 
Ja alltså, jag kan hålla med dig, men det finns lösningar ifall problem dyker upp.

/Zoran
 
deez skrev:
personligen har jag inte upplevt en enda sak på din lista som bristfällig.. men det beror väl helt på hur man fotograferar antar jag, och tycke och smak..
Kanske beror på din devis: "1. Säg alltid emot andra medlemmar"... ;)


fast min minneskortslucka glappar inte, ögonmusslan sitter som en smäck och har alltid gjort, och lcd-skyddet likaså.. :)
Trevligt för dig. Jag fick väl måndagsexet då... (liksom många andra;)
 
Håller med om några punkter, andra tycker jag är saker man inte kan förvänta sig av kameran, men något jag tycker ni glömt är histogrammet! Det visar ju bara den röda kanalen vad jag förstått, vill se alla kanaler alternativt kunna välja eller se någon slags sammanslagning.
 
Bjirn skrev:
något jag tycker ni glömt är histogrammet! Det visar ju bara den röda kanalen vad jag förstått, vill se alla kanaler alternativt kunna välja eller se någon slags sammanslagning.
Personligen använder jag mig inte av histogrammet...
 
Brus?

En del av dina klagomål har med bruset på D70 att göra.
Mina erfarenheter är att om du fotar RAW och:

* om du fotar med ISO 200 och exponerar korrekt, så behöver du ingen ISO 100 eller mindre för att det finns ingen brus.
* om du använder ISO 200, överexponera inte, och sen använder Nikon Capture med D-lighting är även den dynamiska omfanget jättebra. Du får mer brus i de mörka delerna av bildet.
* på IS0 1600 får du användbara bilder

OM DU ANVÄNDER

en program för brusreducering (t. ex. det nya NeatImage 5.0, den funkar som magi).

m.v.h.

Joachim
 
Re: Brus?

umea101 skrev:
En del av dina klagomål har med bruset på D70 att göra.
Mina erfarenheter är att om du fotar RAW och:

* om du fotar med ISO 200 och exponerar korrekt, så behöver du ingen ISO 100 eller mindre för att det finns ingen brus.
* om du använder ISO 200, överexponera inte, och sen använder Nikon Capture med D-lighting är även den dynamiska omfanget jättebra. Du får mer brus i de mörka delerna av bildet.
* på IS0 1600 får du användbara bilder

OM DU ANVÄNDER

en program för brusreducering (t. ex. det nya NeatImage 5.0, den funkar som magi).

m.v.h.

Joachim
Nja... det är egentligen bara det om ISO 1600 som har med bruset att göra. Att jag vill ha möjligheten att kunna fota med lägre ISO har mer att göra med tid o bländare, som jag skrev.
På 1600 får man, enligt mina preferenser, ibland hyfsat användbara bilder men oftare väldigt brusiga bilder...
Brusreduceringsprogram har jag ingen bra erfarenhet av, tycker det funkar till en viss gräns (dvs väldigt lite) utan att det ser konstgjort ut...
 
Det är alltid enkelt att får längre slutartider med en neutral gråfilter. Jag antar att du vill tar bilder med kort skärpedjup i dagsljus.

Dynamiska omfanget har väldigt mycket med brus att göra. Dynamiska omfanget är svårt att definera, men enkelt sagt är det skillanden mellan de ljusaste och mörkaste delar av bilden, som fortfarande innehåller bildinformation. Om du tar bild av en scen med väldigt hög kontrast, och du exponerar så att ingen del av bilden blir överexponerad, så kommer stora delar av bilden ser helt svart ut. Men, dem fortfarande innehåller information som man kan får fram med NC (eller vilken bildbehandlingsprogramm som helst). Priset man betalar är hög brus i de f. d. svarta omraden. Men den kan man får bort med brusreduceringsprogram.

Jag håller med att det flesta brusreduceringsprogramm är usel och producera "plastiga" resultat. NeatImage 5.0 funkar däremot utmärkt, om man spelar lite med kontrollerna.

Allt detta är bara relevant om van vill skriva ut stort (20 X 30cm eller större) eller säljer foton. För webpublicering eller 10x15 gör det mesta ingen skillnad.
 
Joachim,
Visst går det att sätta på och ta av filter men det tycker jag är jäkligt jobbigt och dessutom tar det tid...

Som jag har förstått det behöver högt brus inte ha särskilt mycket med högt dynamiskt omfång att göra. Se på tex D2X, 1Ds eller analoga kameror.
Problemet som jag ser det är mest med moln på himlen i konstrast med annat men även andra motiv med höga kontraster...

Jag har bilder tagna med ISO 800-1600 som är kassa i 1024 på skärmen...

Det är möjligt att du inte ser det här (varken brus vid högt ISO eller dynamiska omfånget;) som någon svaghet eller något problem med D70 eller andra dslr:r men jag tycker det är en stor svaghet som jag tror och hoppas att kameratillverkarna jobbar hårt med för att lösa... ;)
 
JOOO skrev:
Efter 6 månaders användning av D70 så har jag ett visst behov av att få gnälla lite.

* AF-S och AF-C omställning är på tok för tidsödande. Skulle absolut vara en separat knapp för detta!

* Saknar en mer användbar ISO 1600.

* Det dynamiska omfånget upplever jag som något klent i många lägen.


* Byt snabbt genom att använda variprogrammet för sport. Då går den över i AF-C. Tar 0,5 sekunder.

* 1600 funkar rätt bra tycker jag. Beror ju mest på efterbehandlingen. Varning för oskarp mask och underexponering.

* Plåta i raw så får du ett helt annat resultat. Håller med om att D70:s jpeg-omvandling är rätt taskig.
 
Re: Re: D70 gnäll (efter 6 månaders användning)

Slowfinger skrev:
* Byt snabbt genom att använda variprogrammet för sport. Då går den över i AF-C. Tar 0,5 sekunder.
Har jag inte tänkt på men det beror nog på att man då förlorar kontrollen på tid/bländare... eller?

* 1600 funkar rätt bra tycker jag. Beror ju mest på efterbehandlingen. Varning för oskarp mask och underexponering.
Jo, det kanske är så att jag inte har tagit mig tiden att efterbehandla dem så som man borde... men jag tycker nog att det skulle kunna vara lite bättre direkt ur kameran... ;)

* Plåta i raw så får du ett helt annat resultat. Håller med om att D70:s jpeg-omvandling är rätt taskig.
Jag plåtar sen ca 4 månader Alltid i raw eller raw+jpg...
 
Bjirn skrev:
Håller med om några punkter, andra tycker jag är saker man inte kan förvänta sig av kameran, men något jag tycker ni glömt är histogrammet! Det visar ju bara den röda kanalen vad jag förstått, vill se alla kanaler alternativt kunna välja eller se någon slags sammanslagning.


Den visar inte bara den röda kanalen, om något så har jag hört folk säga den gröna kanalen, men inte heller det är sant. Däremot så visas histogrammet annorlunda mot t.ex. Photoshop, iom. att den är baserat på en Bayer sensor som i princip ser 25% rött, 25% blått och 50% grönt ljus. Alltså är det gröna betydligt mer framhävt på histogrammet, men rött och blått finns där också. Jag kan rekommendera Ron Reznik's bok som går igenom detta: http://www.digital-images.net/eBook/ebook.html
 
Jag är nöjd med min D70. Min farsa fotar med en Canon 20D och jag kan säga att bruset mellan de kamerorna på de olika ISO-talen inte går att identifiera för oss (mej och farsan) i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.