Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Jag gjorde en förstoring av en bild jag tagit med min D70, 75x54cm blev den.

Å jag som trodde jag hade lärt mig det där med pixlar, dpi å utskriftskvalite, men ikke.
Den blev otroligt bra, så var inte rädd för att göra förstoringar på era digitala bilder. Fine jpeg var det.

Filen lämnade jag in på japanphoto om ni undrar.

Allt handlar om betraktningsavstånd och motiv. En karta där detaljer är intressanta kräver upplösning, för den tittar man på på någon ecimeter avstånd. En förstoring av landskapsbild på några meters avstånd.

Det räcker med 64 pixlar av kvadratisk karaktär för att återge ett schackbräde oavsett storlek på förstoringen.

Motivet var mycket detaljrikt, mycket färger, ljusa och mörka partier. 1m avstånd räcker för att bilden ska se bra ut och blir bara bättre om man tittar på längre avstånd.

6Mp räcker långt

Kul att höra om positiva erfarenheter!
Själv har jag nyligen fått tillbaka en ca 50x75 förstoring av denna bild tagen med min EOS10D Large fine JPG (3072x2048):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=188835
Jag hade inte så stora förväntningar utan ville mest se hur det blev. Resultatet var mycket över förväntan, skarpt, klara färger och gör sig väldigt bra på väggen i lillkillens rum.
Jag är nu helt övertygad om att det inte är pixelantalet som är avgörande utan "kvaliteten på pixlarna".

Jag har en förstoring på min vägg som är 120x90 från en bild jag har tagit med en Dimage 7i. Det ser helt ok ut med tanke på betraktningsavståndet. Den är förvisso inte gjord i fotolabb utan körd på en plotter på mitt jobb.

Så ja, man ska nog inte vara så hemskt nervös för bildkvaliteten bara för att det är digitalt. Jag ser glatt fram emot bättre förstoringar när jag fått hem min d70.

Kenny

Passerade en arbets- och tillika forumkompis kontor idag och på skrivbordet låg ett antal förstoringar. Den största var ca 70 x 50 cm och bilderna var tagna med en Canon 300D.

Detaljrikedom, färger och framför allt skärpan imponerar stort. Har gjort liknande förstoringar från negativ färgfilm och de såg inte bättre ut, snarare tvärt om.

Undrar om labben interpolerar bilderna innan de blåser den på papper?

Måtte min kamera anlända snart. Blir tokig på att vänta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar