Annons

D70 eller D50?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har länge tittat på utbudet av Nikonkameror och bestämt mig för antingen D70 eller D50.

Vilken ska jag välja? Tycker det är grymt svårt att bestmämma sig.

Jag fotograferar det mesta men huvudsakligen sport.
 
Spelar stor roll! :D
Prisskillnaden mellan husen är ju inte särskillt stor om man räknar på att man kommer köpa lite objektiv/blixt/minneskort osv under husets livslängd. Jag tycker D70 erbjuder mycket mer:
Storleken, visst personligt, men jag tycker D70 ligger bättre i handen.
2 kommandorattar och fler knappar på baksidan betyder snabbare handhavande och mindre flipprande i menyer på LCDn.
Jag är bara 95% på dethär men jag tror inte D50 kan inte fjärstyra nikonblixtarna SB600/SB800 något jag tycker är fantastiskt bra men min D70.
Ingen belysning i det övre teckenfönstret, oumbärligt kvällstid.
Sen är det en hel del andra smågrejer som jag inte tycker är så viktigt.

Tycker man offrar aldeles för mycket för att spara in några kronor i inköp.
 
Bjirn skrev:
2 kommandorattar och fler knappar på baksidan betyder snabbare handhavande och mindre flipprande i menyer på LCDn.
Just den detaljen tycker jag är viktig. Tar man steget till systemkamera är just smidigheten att kunna köra manuellt enkelt ett stort argument. Med bara en kommandoratt kan det bli lite knöligare.
 
Enligt testerna på Imaging Resource har D50 bättre dynamiskt omfång och bruskaraktäristik än de flesta andra DSLRer, inklusive D70. Det kanske normalt inte skulle betyda så mycket eftersom bildkvaliteten på de flesta DSLRer är fullt tillräcklig för det mesta, men med tanke på att den också är billigast...
 
gurkan_olsson skrev:
Hej!
Har länge tittat på utbudet av Nikonkameror och bestämt mig för antingen D70 eller D50.

Vilken ska jag välja? Tycker det är grymt svårt att bestmämma sig.

Jag fotograferar det mesta men huvudsakligen sport.
Vad fotar du för sport. Klarar du dig med 3 bilder/sek(D70) eller 2.5 bilder/sek(D50).
Annars kanske du skall titta lite på ett beg D1H eller D2H hus.

/ E
 
D70 är ju på väg bort nu..men tycker du skall satsa på den så länge den finns kvar priset är ju i princip densamma på båda..så varför välja d50 då?
pratar om 70'an o inte S'en nu alltså..
 
Bjirn skrev:
2 kommandorattar och fler knappar på baksidan betyder snabbare handhavande och mindre flipprande i menyer på LCDn.

Som sagt, viktigt...

Om man har SLR-vana sedan förrut & är van två inmatningsrattar så är det en pina att bli av med en... Om man inte har vanan så vet man ju inte om nåt annat & då funkar det nog med en...

Jag tycker som vanligt att det snackas för mycket om de små prestandaskillnaderna. Känn på de båda & jämför, gå på känslan. Handhavandebiten är, åtminstone för mig, mycket viktig...
 
Frågan mellan D 70 och D 50 så e svaret enkelt. Canon 350 d.
Den smiskar ju Nikon kamerorna duktigt... tyvärr så e den plastig med varför nöja sig med något som ligger åratal efter en 350 teknikmässigt?
 
pellapoo skrev:
Frågan mellan D 70 och D 50 så e svaret enkelt. Canon 350 d.
Den smiskar ju Nikon kamerorna duktigt... tyvärr så e den plastig med varför nöja sig med något som ligger åratal efter en 350 teknikmässigt?

He, he.

Precis detta jag menade med mitt inlägg ovan ;-)
 
Frågan mellan D 70 och D 50 så e svaret enkelt. Canon 350 d.
D50 har, enligt Imaging Resource, mindre brus och bättre dynamiskt omfång än både Canon 350D och 20D och Nikon brukar ju normalt smiska Canonisterna på ergonomin, så jag vet inte varför någon skulle välja dem nu... ;)
 
*hehe* bra Christer ;o) Tycka vad ni vill - det gör jag - men prata inte skit om en annan producent bara för du har en annan erfarenhet. Den ena är producent är med säkerhet dåligare på en punkt men den annan på en annan. Det är mest av allt en fråga om vad man föredrar personligt. Alltså vilket menysystem man har växt upp med *ler*.

D50 är en bra kamera - den nya D70s har enligt vad jag förstår samma nya hus som D50? Så det ser jag inte riktigt som ett argument. Vist är D70 lite tyngre och det känns säkert bra för vissa - personligen föredrar jag så lätt systemkamera som möjligt. Jag mener ska man ändå släpa runt på 4-5 olika linser då gör ett lättare kamera faktisk skilnad.

Jag vill inte kommentera 350D eftersom detta inlägg inte handlar om det kamera.
 
Är verkligen D70s samma nya hus som D50? Trodde det var ett (nästan) identiskt hus med D70 + större skärm och lite bättre batteritid...
 
Då har du missat nyheten från Nikon om ett mer kompakt kamera ;) Större display men mindre hus - så har jag i alla fall fattat det
 
Enligt dpreview.com är dimersionerna:

D70: Approx. 140 x 111 x 78mm
D70s: Approx. 140 x 111 x 78mm
D50: Approx. 133 x 102 x 76 mm
 
D70s och D70 har lika stora hus. Det är bara displayen som är större på D70s.
D50 däremot, har mindre dimensioner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.