Annons

D70 - egna inställningar i råformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
Är nybliven D70-ägare som fotar i råformat. Nu funderar jag på om de egna inställningar man kan göra (alternativt välja de presets som finns) påverkar råfilen överhuvudtaget, eller om dessa inställningar endast gäller jpg? Jag har mina aningar, men vill ha ett säkert svar :) Tack på förhand.
 
Nej, de påverkar inte datat i råfilen. De bifogas bara som metadata. Däremot så ligger det en JPEG inbäddad i råfilen där dessa inställningar appliceras. Så review på LCD:n samt histogram, högdagerblink osv påverkas av dessa inställningar.
 
Så om kameran blinkar för högdager så kan det egentligen bara var instellningarna som gör det men det går att fixa efterhand om man kör RAW?
 
Har man valt en kurva med hög kontrast i kameran så kan det mycket väl vara så att högdagerblinket börjar blinka innan det egentligen finns någon anledning till oro, ja, eftersom den inbäddade JPEG-filen har högre kontrast än rådatat.
Likadant om man har en kurva typ "White Wedding" från Photogenetics, som gör bilden ljusare med 0.3 steg (eller hur mycket det nu är).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.