Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70, D80 eller Sony A100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zirqua

Ny medlem
Jag har sökt i forumet och inte riktigt hittat det svar jag söker. Kommer snart att köpa min första systemkamera och jag är väldigt osäker på vad jag egentligen behöver för kamera.

Jag ska på en längre resa snart och jag vill kunna skriva ut större bilder av de kort jag kommer ta. Eventuellt vill jag göra större kopior än A3 (om det går) och jag är lite fundersam bland annat gällande antal mp, vad som behövs osv. Läste ett tidigare inlägg angående mp, men blev inte mycket klokare för det.

Har som de flesta inte obegränsat med pengar, men runt 10000 kr kommer jag kunna lägga. Jag kommer också köpa kameran i Kina och priset för en D70 med 18-70 objektiv ligger runt 6500 kr. Men samtidigt kan man köpa en Sony A100 med 18-70 och 75-300 objektiv för runt 8200 kr. Har dock hört rätt mycket negativ om sony så jag vet inte...

Ska jag kanske vänta på nya D80 som kommer snart? Kommer ligga på runt 9500 med objektiv, känns ju rätt prisvärt, eller?

Jag vet att garanti oftast inte gäller utanför kina, men jag kommer bo där en längre tid så det är inger problem.

Så, ni som kan det här, hjälp en nybörjare göra ett bra val!

Tack!

/Tommy
 
A100 med dubbelkitet för 8200 är väldigt bra, D70 hänger inte med A100 enligt mig, D80 ser fin ut, men den har inte antiskak.

Vad har du hört för negativt om Sony? Brus? D80 använder samma sensor och har därmed i stort sett samma brus, skillnaden ligger i brusreduceringen, där nikon har starkare sådan, Med Sonyn får du brusreducera själv och bestämma hur mycket du vill reducera.

6 eller 10mpx är ingen jätteskillnad, du klarar dig fint med 6 egentligen.

Läste precis ett par tester i Popular Photography av de 2 sony objektiven, och båda fick väldigt bra omdömen, Sony 18-70 är enligt dom tom. bättre än det "legendariska" Nikkor 18-70.

http://www.popphoto.com/cameralenses/2710/lens-test-sony-75-300mm-f45-56-zoom.html
http://www.popphoto.com/cameralenses/2700/lens-test-sony-18-70mm-f35-56.html

Jag har själv ett Minolta 18-70, som är samma förutom att Sonyn har bättre antireflexbehandling, och det är väldigt prisvärt.
 
Jag har använt min Sony A100 ett par veckor och är mycket nöjd. Vad som fick mig att välja Sonyn var först och främst inbyggd Antiskak och dessutom rengöring av sensorn.
Är den bättre än Nikon D80?
Alla moderna kameror producerar bra bilder,den nya Nikon också utgår jag ifrån.
Tänk efter vad du kommer fotografera och under vilka förhållanden.
Välj den modell som känns bäst, passar i pris och tar bra bilder för dina förhållanden.
Se mindre till extremsituationer (dom kan du kanske undvika)!
Lycka till med ditt val.
 
Sen borde man väl räkna in marknaden för objektiv?

Nikon & Canon har väl ett gigantiskt utbut både nytt och på begagnat-marknaden.

Minolta / Sony har inte så så stort utbud.

Är förövrigt en mycket nöjd a-100 ägare =]
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.