Advertisement

Annons

D70/D1/D100, beg/nytt Vad tycker ni man får?

Produkter
(logga in för att koppla)

niduri

Medlem
Hej!

Jag har läst separata diskussioner om att vad man får av att köpa t ex en D70 men jag undrar vad skillnaderna är om man jämför de olika alternativen.

Jag har länge tänkt byta från N90-s (F90x) till digitalt. Jag undrar hur jag skulle kunna gå tillväga när jag byter från analogt till digitalt.

Annan utrustning jag har är:
Teleconverter 1.4
80-200 / 2.8 D
28-70 / 3.5-4.5 D med UV-filter
50 / 1.4 D
20 / 2.8 D
Blixt SB-26

Jag fotar sport, landskap och porträtt, också mycket i skärgården, ibland på håll med hav och vatten i bilderna.

Saken är den att jag tycker det tar lång tid att få feedback på hur bilderna blir när jag plåtar med min utrustning. Jag kommer liksom inte ihåg om jag plåtade med sportprogrammet på en viss bild, eller om jag hade stor eller liten bländaröppning. Sån typ av information hoppas jag kunna få med en digital utrustning.

Vilken digitalkamera skulle ni rekommendera att jag försökte få tag på för en så billig peng som möjligt? Är det riskabelt att köpa begagnat eller vad ska man i det fallet vara extra betänksam över?

Jag antar att min fråga främst handlar om vilka begränsningar och möjligheter jag kan förvänta mig om jag satsar på en ny D70 med 18-70DX-lins eller en begagnad D1 eller D100.

exempel på vad jag hittat är:
* på technikdirekt.de - D70 med 18-70DX-lins och Sandisk Ultra II 512MB för 12821 kr
* här på fotosidan - en begagnad D1 för 8000 kr (vissa säger att den går att få tag på för 7000 kr).

Mvh,
Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.