Annons

D70-dödare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror Nikons välbyggda hus står emot. Skillnaden på 8MP och 6MP är i praktiken mycket liten, men många köpare går kanske i MP-fällan.

Kanske det, men den verkar onekligen ha fått en rejäl ansiktslyftning. Nu kan man nog inte hävda att D70 är snabbare, har bättre blixtsystem osv längre.

Ja, nog tror jag den klår D70 när det kommer till bildresultat. Upplösningsökningen är välkommen. En fråga är väl dock hur mycket Canon har fördummat handhavandet för att differentiera den mot 20D. Den verkar ju fortfarande bara ha ett inmatningshjul och det är ju synd. Undrar om de fortfarande begränsar val av ljusmätnings- och autofokusmetoder på samma sätt som med 300D.

Skulle jag idag få en fråga från någon bekant om val av digital systemkamera så skulle nog 350D får min röst.

Flyttat till vs...

Jag lägger mig inte in i bildresultatet, det är nog ändå fotografen som avgör.

Men 350D kommer sälja stort. 8MP låter mycket mer än 6MP. Även om skillnaden är lite i praktiken för svensson.
- 6MP, va fan det får man ju på en kompakt kamera för 4' idag. Nä något mer vill man han om man kastar upp 8-10' på bordet...

Förkasta inte säljargument: Hela mobilindustrin har överlevt i 10år på att kränga mobiler med funktioner ingen önskat sig. Men det är duktiga på att intala köpare att sända högupplösta(med dålig kvalite) bilder mellan kompisar är ruksigt nödvändigt för den sociala statusen.

Om den inte klår D70 åtminstone på vissa punkter har Canon gjort ett mycket dåligt jobb. Det tror jag inte de gjort. Det vore väldigt lustigt om Canons nya kamera i den prisklassen inte slår en från konkurrenten som är runt året gammalt, låter som en ren förlustaffär att släppa något sådant.

Men min D70 tar lika bra bilder idag som för ett år sedan så det ska mycket till i förbättring innan jag byter hus och framförallt det fina glas jag har, så för mig är det en ren akademisk fråga om den är bättre eller inte, så stor skillnad ser jag inte än på ett bra tag. Men det är klart, det finns säkert några galningar som märkeshoppar (som alltid förr) och gör att jag kan köpa ett backuphus för billiga pengar.

Till en som har Canon EOS-utrustning eller inte investerat några pengar än skulle jag också rekommendera den. Å andra sidan har jag heller aldrig direkt förespråkat D70 framför 300D heller. Har uppmanat folk att välja den som kändes bäst i handen så länge kameran fyllde deras minimikrav.

En punkt som är jag håller med Jim helt om är inmatningshjulet. För mig är det en stor ergonomisk fråga, jag vill kunna köra manuellt läge på min kamera, utan att hitta små lustiga knappkombinationer. YMMV.

MLU
Klarar några fler bilder i sekvenstagning, beroende på hur länge man håller avtryckaren nere. 350D är snabbare i början och D70 i längden.

PerFogelberg skrev:
Vad är det som 350D har som inte D70 har? Förutom 2 miljoner fler pixlar alltså. Okej, 350D är mindre. Det vet jag redan.

Tja, 2 miljoner pixlar ger större möjlighet att beskära t.ex och troligen är bildkvaliteten den samma som i rosade 20D som anses ha bättre bildkvalitet än D70.

Men - framförallt. Nu går det inte längre att hävda att Nikon har en bättre kamera i det lägsta prissegmentet där många kliver in och sedan "fastnar" i ett system. Nikon måste nog svara ganska snart.

Fast 350D klarar 20 bilder i 2.8fps och D70 klarar 15.

Bo:
8Mpix ger lite mer möjlighet till beskärning, visst, men det är en ökning med upplösningen av 15%. Det är ingen jätteskillnad.

Okej okej. Men bildkvaliteten är nog bättre. Se dpreviews bildjämförelser mellan 20D och D70. Det är faktiskt skillnad till 20D:s fördel.

Okej, okej. D70 är bättre ;-)

Men lik förbannat tror jag att det innebär ett hårt slag för Nikon i en tid då många byter sin analoga systemare mot en digital.

Det måste bli lite action på Nikon nu!

Jag tolkar Nikons släpp så att man väljer att försöka ta tillbaka proffmarknaden nu, och avstår från billigare segmenten.

Kanske kommer en ny D70/D100 senare i år som då får överta D2X-teknik på samma sätt som D2Hs fått göra nu.

Jag säger inte D70 är bättre. :)

350D har några fördelar över D70:n. Den sak som som kommer att göra det tufft för D70:n är den ökade upplösningen. Inte så mycket för att folk kommer att bry sig, eller se skillnad på bildkvaliteten, utan för själva siffran som sådan. Högre siffra ger ett övertag.

Sen har ju D70:n, som jag ser det, fortfarande några fördelar över 350D och skulle jag välja mellan de två idag, utan att ha någon optik, skulle antagligen valet fortfarande varit till Nikons fördel, men valet hade varit svårare än det var när det var 300D eller D70 jag valde mellan.

Och jo, nikon får allt se till att hänga med här och det gör det förhoppningsvis åxå.
Som sagt så sjönk ju priset på D70-kitet med nästan 2000kr på cyberphoto igår och idag verkar Scandinavian photo följt efter...

Janne:
Det låter i mina öron vettigare att försöka hålla tempot uppe på konsumentmarknaden, eftersom det är där de stora volymenra och pengarna finns.

dumbo skrev:
Janne:
Det låter i mina öron vettigare att försöka hålla tempot uppe på konsumentmarknaden, eftersom det är där de stora volymenra och pengarna finns.

Detta vore faktiskt kul att hitta siffror kring. Jag säger inte emot dig, men vet heller inte om du har rätt.

Arleklint skrev:
Jag tror Nikons välbyggda hus står emot. Skillnaden på 8MP och 6MP är i praktiken mycket liten, men många köpare går kanske i MP-fällan.
Skillnaden mellan 6Mp och 8mp syns klart och tydligt på en 20 x 30 cm papperskopia, det är ingen obetydlig skillnad alls.

Det är inga som helst problem att se att 8Mp bilden innehållar 30% högre upplösning.

Skillnaden mellan 6Mp och 8mp syns klart och tydligt på en 20 x 30 cm papperskopia, det är ingen obetydlig skillnad alls.
Kanske om man skriver dem på samma papperskopia, men om man skriver dem på två olika kopior och håller upp en av dem är jag väldigt skeptisk till att du kan avgöra om du tittar på en 6 Mp eller 8 Mp bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar