Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d70 - continuous

Produkter
(logga in för att koppla)

badtant

Avslutat medlemskap
hej!

är nybliven ägare av en d70 och har lite problem med att ta bildserier. alltså när man ställer in fotograferingsläget till "continuous". det är bara ett fåtal gånger jag fått den att verkligen ta en serie, oftast blir det bara en bild...

gör jag något grundläggande fel eller vad tror ni?

Det kan vara en god idé att använda kontiuerlig autofokus (AF-C) också. D70n skjuter inte av en bild om du inte har fokus när du kör i AF-S läget.
Vidare kan det vara lämpligt att kontrollera så att brusreduceringen inte är igång då denna drar ner bildtagningshastigeheten trots att det inte är aktuellt att göra en "brusreducering".
Även om du skulle köra RAW så ska du kunna ta en serie bilder även om hastigheten kommer att sjunka en aning och kameran verkar krysta fram de sista bilderna.
Det var mina tips. Fantastisk kamera, D70n.

-Anders

badtant skrev:
hej!

är nybliven ägare av en d70 och har lite problem med att ta bildserier. alltså när man ställer in fotograferingsläget till "continuous". det är bara ett fåtal gånger jag fått den att verkligen ta en serie, oftast blir det bara en bild...

gör jag något grundläggande fel eller vad tror ni?

tar du jpg eller raw.

med dåligt minnes kort och raw bilder så pallar den nog inte mer än 1. bild.

AF-C påslaget och brusreduceringen är avslagen.
jag kör jpg-bilder (högsta kvalitet).

Oavsätt hur kasst minneskort du än har så klarar den alltid 4 RAW bilder i serie. (Om du har brusreduceringen avslagen dvs)

Blixten avslagen?
I vilket fotoläge står "ratten"?
Vad har du för slutartid?
Vad har du för minneskort?

Om du ställer in serietagning och håller knappen till hälften nertryckt så ser du längst ner till höger i displayen hur många bilder kameran för tillfället kan ta i serie innan buffertminnet är slut.

jag har ett sandisk extreme-kort så det ska nog klara biffen hoppas jag.

problemet verkar bara vara när jag kör auto-läget. jag testade att stänga av blixten och då verkar det funka även i auto-läget.

Autoläget kan man ju inte köra i...
De e ju fusk, när man köpt en d70!
Funkar serietagning bra i P S A M lägena?

visst, det är fusk... men kameran är ju ny och jag vill leka runt för att se hur allt funkar.

har kommit fram till att problemet endast är när man försöker köra med blixt och då är det väl inte så konstigt att det inte funkar kanske... tack för att ni hjälpte mig reda ut detta :)

du får hänga på en extern med en jädrans kraftpaket som laddar kondensatorn på tillräckligt kort tid. Eller helt enkelt köra utan blixt, med de följder detta kräver!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar