Annons

D70 Batteri problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Perlindqvist

Aktiv medlem
Hejsan
Jag Köpte mig en begagna d70 igår, men har märkt vid det har laget att det inte går att ladda batteriet.
När jag sätter i batteriet i laddaren så blinkar lampan 3gånger sen händer inget mer.
Har "laddat" det i flera timmar men batteriet tog slut på 5minuter.

Måste jag köpa nytt batteri eller vad tror ni det kan vara?
Både batteriet och laddaren är orginal.
 
98 kr på zebramedia.com. Köp 2 eller fler på en gång för det är bra att ha. Är det batteriladdaren som är dålig så har de det med till överkomliga priser. Jag har köpt därifrån och haft det på posten dagen efter.
 
men antar att batteriet har funkat bra för föregående ägare då han har använt det utan att byta.
kan ett batteri bara lägga av sådär?
 
Perlindqvist skrev:
men antar att batteriet har funkat bra för föregående ägare då han har använt det utan att byta.
kan ett batteri bara lägga av sådär?
Låter väldigt osannolikt, de brukar lägga av gradvis. Att det dessutom skulle lägga av precis när du köpt den är helt otroligt osannolikt. Kontakta säljaren, han/hon skulle givetvis ha uppgett att batteriet var slut.
 
Vid privatköp finns det ingen reklamationsrätt och sägs inget annat köper man i befintligt skick så man måste undersöka sakerna noga. Och ett batteri kan lägga av plötsligt, eller smygande. Kanske är inte kameran använd på ett tag heller och då kan vad som helst hända med batterier.
Men som sagt, för 98 kr finns det nya att få och ett extra batteri behövs alltid, de tar alltid slut vid fel tillfälle.
 
tettimul skrev:
Vid privatköp finns det ingen reklamationsrätt och sägs inget annat köper man i befintligt skick så man måste undersöka sakerna noga. Och ett batteri kan lägga av plötsligt, eller smygande. Kanske är inte kameran använd på ett tag heller och då kan vad som helst hända med batterier.
Men som sagt, för 98 kr finns det nya att få och ett extra batteri behövs alltid, de tar alltid slut vid fel tillfälle.

Lite svårt att undersöka om man inte träffats. Om säljaren visste om det är det knappast rätt att lägga över problemet på köparen. Det är ju bara att säga att batteriet behöver bytas. Fråga säljaren när han använde kameran senast så får du reda på om han lurats eller inte.
 
jag känner köpare rätt bra och han är ingen person som lurar folk! Ska prata med han senare idag och höra om han har haft problem med batteriet tidigare.
han sa att han inte använt kamera mycket, då han har haft en bättre kamera också.

Ska beställa nytt batteri ikväll, ville bara hör från er vad det kunde bero på osv.

Ska springa ner snart å köpa lösa batteri till den extra "batterit" man får med, Vet någon hur länge ungefär dom räcker?
 
Perlindqvist skrev:
jag känner köpare rätt bra och han är ingen person som lurar folk! Ska prata med han senare idag och höra om han har haft problem med batteriet tidigare.
han sa att han inte använt kamera mycket, då han har haft en bättre kamera också.

Ska beställa nytt batteri ikväll, ville bara hör från er vad det kunde bero på osv.

Ska springa ner snart å köpa lösa batteri till den extra "batterit" man får med, Vet någon hur länge ungefär dom räcker?

Om du känner honom är det ju en helt annan sak och om han inte använt den på länge förklarar det saken. Ett urladdat batteri klarar inte lagring. Men det gick fortfarande inte sönder på en gång.

Ett nytt orginalbatteri klarar 1000 bilder om du använder blixten normalmycket och inte har VR i objektivet.
 
Perlindqvist skrev:
jag känner köpare rätt bra och han är ingen person som lurar folk! Ska prata med han senare idag och höra om han har haft problem med batteriet tidigare.
han sa att han inte använt kamera mycket, då han har haft en bättre kamera också.

Ska beställa nytt batteri ikväll, ville bara hör från er vad det kunde bero på osv.

Ska springa ner snart å köpa lösa batteri till den extra "batterit" man får med, Vet någon hur länge ungefär dom räcker?

Inte så länge, det är tänkt som nödlösning eftersom det blir svindyrt. Vad jag minns kostar dom batterierna runt 70 kr styck och det går åt 3. Rätta mig om jag har fel...
 
japp helt rätt, dom kostar tillochmed 79kr styck, så slopade den iden!
Men va nere på lokala kamera affären där jag fick låna en annan laddare, där gick det att ladda batteriet! så verkar vara min laddare som är trasig.
 
Då fungerar den billiga laddaren på ovan nämnda företag ( där jag inte har några vinstintressen eller släktband :)) jättebra. Biladdapter medföljer också för 95 spänn mot nikon orginal för 600.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.