ANNONS
Annons

D70, 300dpi ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Halloj, är jag helt ute o cyklar men har inte D70 300 dpi när man fotar i jpeg fine o största upplösningen ?

på tryckeriet så säger dom att min bild bara är på 50 dpi ?

är inte det här upplösningen , hur många dpi bilden har ? --> www.hjfoto.se/dpi.jpg

3 kilometer text, kommer att ta en vecka att läsa :( ingen som kan berätta för den late som måste sova nu ?

papi skrev:
Förmodligen menar de att din bild är 50 ppi men inte den på skärmdumpen iaf.

Ja, nått sånt men jag har skickat just den bilden till tryckeriet.... ska bränna på cd o ge till dom så jag är säker på att det blir rätt.

Du borde byta till ett tryckeri som kan sin sak. Skicka länken till Mikael Pertmans artikel till dom.

D70 plåtar inte i 300 dpi. Inte i 50 heller. Det beror på vad du skriver i rutan i PS.

Den blir 300ppi (dpi för många) om du skriver ut den på ett papper som är ca 25*17cm.
Om du skriver ut den större än det så minskar ppi:n

min SE Z600 också..

..om jag vill det, men bilderna blir ju inte så stora då.

Tycker det är konstigt att de hängde upp sig på bildernas dpi-tal, och inte det faktum att de är i rgb och inte cmyk?

En bild tagen i högsta upplösningen med en D70 har 3008x2000 pixlar. Sen beror det ju helt och hållet på hur stor utskrift man vill ha. Ju större storlek, desto färre pixlar per längdenhet finns det att rita ut bilden med.

hoppas det var kort och koncist nog.

mvh
Erik G

Om du ska trycka en bild från en D70 i 150x100 centimeter kommer du få en upplösning på närmare 51 dpi.
Om du vill ha en så stor bild i 300 dpi får du byta upp dig ganska rejält i kameraväg. En 208 megapixelkamera är att föredra ;)
Det går annars att interpolera upp bilder från en digitalkamera, men det slår aldrig "äkta" upplösning iochmed att interpolationen gissar sig till pixlarna. Interpolation är med andra ord ett sätt att förstora bilden där programmet man använder (ex photoshop) tittar på pixlarna och fyller på med fler pixlar baserat på värdena på de omgivande pixlarna. En "vanlig" förstoring skapar ju bara större pixelblock med ett kantigt utseende som följd.

mvh
ErikG

då vet jag vad han menar med att bilden bara blir 50 dpi.... trodde det blev ngt knas med överföringen... Kan jag själv göra ngt i PH så att dom inte behöver tänka själva ;)

Hittade hur jag skulle göra, va lite för trött för att läsa ordentligt först, Tack för hjälpen

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto