monsfornander
Aktiv medlem
Hej.
Jag hittade ingen liknande tråd här, bara samlingstrådar, men finns det redan så rätta mig gärna.
Jag som många andra är i skiftet att gå från DX till FX nu när D600 kom, och med det medföljer det också en uppgradering på en del objektiv.
Det jag kan behålla är ett Tamron 90 2.8 samt mitt Nikon 80-200 och mitt 50mm.
Nu är jag ute efter främst en normalzoom, och då blev det svårt.
Just nu väljer jag mellan 3 alternativ, där varje steg upp innebär ca 5000:-
1. "Kitobjektivet" 24-85/3,5-4,5 VR som fått bra recensioner
2. Tamron 24-70/2,8 Di VC USD, också riktigt bra recensioner... men det är ju inget Nikon
3. creme de la creme, Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Innan alla ropar att Nikons 24-70 är bäst så vill jag säga att det vet jag redan... men frågan är om det är "10.000 kronor bättre" än 24-85? Jag är inte helt säker längre.
Vad säger ni andra på fotosidan?
Hur har ni gjort eller vad hade ni gjort?
Ska jag titta på andra alternativ?
Gärna konkreta förslag eller tips, inte så mycket om att sätta dåliga däck på en Ferrari eller köp det dyraste om jag har råd för det är bäst...
Jag hittade ingen liknande tråd här, bara samlingstrådar, men finns det redan så rätta mig gärna.
Jag som många andra är i skiftet att gå från DX till FX nu när D600 kom, och med det medföljer det också en uppgradering på en del objektiv.
Det jag kan behålla är ett Tamron 90 2.8 samt mitt Nikon 80-200 och mitt 50mm.
Nu är jag ute efter främst en normalzoom, och då blev det svårt.
Just nu väljer jag mellan 3 alternativ, där varje steg upp innebär ca 5000:-
1. "Kitobjektivet" 24-85/3,5-4,5 VR som fått bra recensioner
2. Tamron 24-70/2,8 Di VC USD, också riktigt bra recensioner... men det är ju inget Nikon
3. creme de la creme, Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Innan alla ropar att Nikons 24-70 är bäst så vill jag säga att det vet jag redan... men frågan är om det är "10.000 kronor bättre" än 24-85? Jag är inte helt säker längre.
Vad säger ni andra på fotosidan?
Hur har ni gjort eller vad hade ni gjort?
Ska jag titta på andra alternativ?
Gärna konkreta förslag eller tips, inte så mycket om att sätta dåliga däck på en Ferrari eller köp det dyraste om jag har råd för det är bäst...