Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D600, videoautomatik

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej,

Undrar om D600 har något slags automatik i videoläge förutom helautomatik. Jag har kameran men har misslyckats att lista ut hur man gör.

Som jag kan se har kameran antingen helautomatik i P, S och A eller helt manuellt i M. Alltså kan jag inte få slutar- eller bländarautomatik.

Det innebär att i S-läge kan kameran använda till exempel 1/50, f11, ISO 6400 inomhus. Och jag kan inte påverka NÅGON av parametrarna! Det är ju en ganska konstig kombination! Jag skulle vilja både gå ner i slutartid till 1/30 och öka bländare till säg f4 och därmed minska ISO.

I A-läge går slutartiden ner till max 1/50 och sedan börjar ISO öka. Även här skulle jag vilja att kameran väljer åtminstone 1/30 innan ISO ökar.

I M-läge konstigt nog kan jag inte ändra bländaren i Live View läge. Jag måste gå ut från det först, ändra bländare och sedan tillbaka till Live View för att kunna filma. Det är ju ganska omständigt och frustrerande! Ska det vara så? Hur är det på andra kameror?

Längsta slutartid beror av vilken frame-rate du har valt, med 24-25 fps blir det 1/50s, med 30 fps 1/60s och med 60 fps 1/125s, blir det för mörkt för vald bländare och denna slutartid kommer kameran automagiskt att höja ISO i P/A/S-läge (inte i manuellt läge). Detta gäller oavsett kamera.

Du kan inte ändra bländaren medan du filmar om du använder ett G-objektiv, däremot fungerar det med äldre AF, AF-D och MF-objektiv som har bländarring. Förmodligen har Nikon valt att göra så här för att differentiera D600 och D800 (där det går utmärkt att ändra bländare under pågående filmning), det finns några andra skillnader också. För att ändra bländaren måste du lämna filmläget, göra ändringen och gå tillbaka till live-view.
DPreview skriver:
In the A and M modes the camera honors the current aperture setting when you engage movie live view, in effect giving full-time depth of field preview, but you can't subsequently change it.
[...]
In the Program, Aperture and Shutter-priority shooting modes, the only method of exposure control is via exposure compensation adjustments of +/- 3EV, with the camera always using Auto ISO. In Manual mode you can adjust both shutter speed and ISO sensitivity, but Auto ISO isn't available.

Längsta slutartid beror av vilken frame-rate du har valt, med 24-25 fps blir det 1/50s, med 30 fps 1/60s och med 60 fps 1/125s, blir det för mörkt för vald bländare och denna slutartid kommer kameran automagiskt att höja ISO i P/A/S-läge (inte i manuellt läge). Detta gäller oavsett kamera.

Du kan inte ändra bländaren medan du filmar om du använder ett G-objektiv, däremot fungerar det med äldre AF, AF-D och MF-objektiv som har bländarring. Förmodligen har Nikon valt att göra så här för att differentiera D600 och D800 (där det går utmärkt att ändra bländare under pågående filmning), det finns några andra skillnader också. För att ändra bländaren måste du lämna filmläget, göra ändringen och gå tillbaka till live-view.

Tack för ditt svar Emil!

Jag har 30 fps och 1/50s i S-läge. I M-läge kan jag välja 1/30s. I S-läge väljer kameran ganska liten bländare av någon anledning även om den väljer även högt ISO (se exemplet i mitt första inlägg). Jag ser alltså ingen skillnad på hur kameran beter sig i P och S-lägen.

Hur som helst bekräftar ditt inlägg att det är bökigt (och oftast inte möjligt alls) att ta kontroll över inställningarna. Det enda användbara läget är M. Men det kan vara svårt med skiftande ljusförhållanden. Och då finns det inget vettigt alternativ.

Fattar inte att Nikon gör på detta viss. Har alltid tyckt om deras ergonomi och tanke bakom kontrollerna.

Samyang har ett nytt 14 mm som är asgrymt att fima med. Den kan du köra manuellt hur mcyket du vill Kostar ca 4500kr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar