Annons

D600 känner inte igen SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Tänkte damma av min SB-800 under helgen och satt den på min D600. Dock fick jag ingen kontakt mellan dem. Blixten envisas att stanna i remote-läget (i vilket det fungerar alldeles utmärkt). Kontakterna ser rena ut men som sagt har inte använts på ett (långt) tag.

Vad kan jag prova för att få igång blixten? Försöka torka kontakterna med T-sprit eller något? Något annat?

Tack på förhand för hjälpen!
 
Kontakter bör rengöras mellanåt givetvis. T-sprit fungerar. Passa på att rengöra även kontakterna på objektiv och kamerahus. Jag brukar använda tops, först vått sedan torrt. Eftersom jag fotar vid havet görs detta ungefär var 4:e månad, ibland oftare vid behov.
 
Kontakter bör rengöras mellanåt givetvis. T-sprit fungerar. Passa på att rengöra även kontakterna på objektiv och kamerahus. Jag brukar använda tops, först vått sedan torrt. Eftersom jag fotar vid havet görs detta ungefär var 4:e månad, ibland oftare vid behov.
Blixten har legat i fodralen under några år och som sagt ser kontakterna rena ut. Hur som helst har nu rengjort dem med T-sprit och blixtskokontakterna likaså utan att det gav något resultat. :-(

Får nog släpa båda till verkstaden.

Jag tror inte SB-800 ställer om själv. Mina får jag ändra manuellt om jag glömt dem i det läget.
Vad menar du Björn? Menar du att blixten inte känner av kameran själv och jag måste ändra inställningarna? Tyvärr händer det inte något när jag trycker på Mode knappen,
 
Vad menar du Björn? Menar du att blixten inte känner av kameran själv och jag måste ändra inställningarna? Tyvärr händer det inte något när jag trycker på Mode knappen,
Han menar att du ska stänga av Remote-funktionen. Det gör du inte med Mode, utan man håller in Select eller vad den heter och ändrar i menyn. Jag har inte min här så att jag kan testa dock och jag minns inte hur det är, för jag brukar alltid stänga av funktionen reflexmässigt ändå.
 
Han menar att du ska stänga av Remote-funktionen. Det gör du inte med Mode, utan man håller in Select eller vad den heter och ändrar i menyn. Jag har inte min här så att jag kan testa dock och jag minns inte hur det är, för jag brukar alltid stänga av funktionen reflexmässigt ändå.
Tack Martin! Och Björn! :) Det gjorde susen! :-D Det var så länge sedan jag använde blixten att jag glömde hur man gjorde. :) Intressant att blixten kom ihåg det senaste läget under så lång tid, även om batterierna var helt urladdade.
 
Sidan 68-69 i den engelskspråkiga manualen.

"Setting Custom functions" respektive "Details on Custom settings".

[Tillägg: min kommentar blev överspelad medan jag skrev den, men den får stå kvar för den händelse att någon söker efter svaret i framtiden].
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.