Annons

d60 vs 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Photomaster

Aktiv medlem
Jag är i bergrepp att köpa en systemkamera. d60 och 400d är mycket intressanta eftersom de ligger i samma prisklass men vad utmärker egentligen respektive? dessutom ser ju sony alfa-200 lite intresaant ut med sin inbyggda bildstabilisator.

Vilken ska jag välja? (jag är helt och hållet nybörjare på systemkamerafronten)????

(ja jag vet att vissa kommer reta upp sig, med en gång, på att jag startar en ny diskussion med innehåll som säkert tagits upp flera hundra gånger tidigare i forumet, jag har dock inte tid att leta, skulle därför vara tacksam att slippa kommentarer om detta)
 
Jag skulle inte vara så snabb med att utnämna 400d som vinnare. Visst avsaknaden av autofokus i huset KAN vara begränsande. Som nybörjare behöver man inte ta hänyn till detta då de flesta nya objektiven har inbyggd autofokus i objektivet. Jag skulle själv bälja D60, men jag tänker inte gå in i något Canon vs. Nikon snack nu, men jag tycker att 400d känns ganska gammal nu. Tror att du får mest rekommendationer på Canon här eftersom de flesta här är Canon-anhängare.
 
Robin Gyllander skrev:
Klart 400d
På grund utav avsaknaden av af motor i d60.
Även Canon 400D saknar AF-motor i huset, så det var ett ganska dåligt argument.

För övrigt tycker jag, som vanligt, att om man har svårt att välja mellan två moderna kamerahus så ska man i första hand känna på dem och titta genom sökaren. Att man trivs med att hantera kameran är mycket viktigare än nån miljon pixlar hit eller dit.
 
tack för alla svar där man nämnt d60 och 400d. I, kanske lite skymundan, nämnde jag dock också att alfa-200 var intressant, är det någon som tycker att den inbyggda bildstabilisatorn går upp mot de fördelar som de förstnämnda kamerorna sitter inne med?