Annons

D60 eller D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tiotavi

Ny medlem
Jag ska nu införskaffa min först digitala systemkamera efter att ha kört annalogt alldeles för länge (?).
Jag är bekväm med Nikons produkter, och därför bestämt mig för att köpa en D60 eller D80. Jag kan bara inte bestämma mig för vilken av dessa. Vilka är de främsta skillnaderna? Är D80:s extra funktioner värda den tusenlapp den kostar mer än D60?
 
Själv kör jag olympus, men skulle jag köpa någon av de nikonkameror du väger mellan hade jag valt d80 alla dar i veckan. Beg. är nästan gratis nu när d90 kommit, och nypriset har sjunkt rejält!

d60 tycker jag känns alldeles för avskalad och enkel. Inget för den som hållt på med foto innan och inte lider av knappfobi..
 
Köp D80!!! Du kommer vilja byta kamera så fort du börjar snegla på andra objektiv om du köper D60. Jag sålde min D60 efter ett halvår o köpte D200...
 
Jag ska nu införskaffa min först digitala systemkamera efter att ha kört annalogt alldeles för länge (?).
Jag är bekväm med Nikons produkter, och därför bestämt mig för att köpa en D60 eller D80. Jag kan bara inte bestämma mig för vilken av dessa. Vilka är de främsta skillnaderna? Är D80:s extra funktioner värda den tusenlapp den kostar mer än D60?

Kan tänka mig att du har något objektiv till din analoga Nikon som du kanske vill använda på din nya. Och då lär det funka bättre på D80 än D60.
För övrigt har den fler fokuspunkter, du kan köra SB-600, 800 o 900 trådlöst, och ISO och några knappar till mer lättåtkommligt på en D80.
D80 är lite större än D60. Om det är en fördel eller nackdel vet jag inte?
 
Köp D80!
Har en själv och är extremt nöjd.
Valde precis som du mellan D80 och D60. och det kan kännas som att det inte är värt dom extra pengarna, men det är det. Specielt om du vill köpa ett objektiv modell äldre, utan AF-S. Då får du ingen AF med D60, men med D80, som har fokusmotor i huset, får du det.
Dessutom kan du ändra t ex exponeringskompensation och och iso utan att gå i menyerna i D80, vilket du måste för att göra detsamma i D60.
 
Köp D80!
Har en själv och är extremt nöjd.
Valde precis som du mellan D80 och D60. och det kan kännas som att det inte är värt dom extra pengarna, men det är det. Specielt om du vill köpa ett objektiv modell äldre, utan AF-S. Då får du ingen AF med D60, men med D80, som har fokusmotor i huset, får du det.
Dessutom kan du ändra t ex exponeringskompensation och och iso utan att gå i menyerna i D80, vilket du måste för att göra detsamma i D60.
Exponeringskompenstation och iso går att ändra på D60n med. Exponeringskomp genom att trycka ner en av knapparna ovanpå och iso med hjälp av knappen under blixten när man ställt in det.

Men jag håller med, köp D80n. Om det inte är så att du vill ha en mindre kamera och tycker D60n ligger bättre i handen. För den är verkligen inte dålig!
 
Om du har gamla manuella Nikon-objektiv utan cpu (dvs utan kontakter i bajonetten) fungerar inte exponeringsmätningen eftersom de tvåsiffriga modellerna saknar den mekaniska bländaröverföringsringen runt bajonetten. Istället får du kolla exponeringen efteråt på monitorn och ev ändra. Vill man ha den möjligheten måste man tyvärr gå upp till de tre-siffriga som t ex D300.
Har du inte det problemet tycker jag D80 är ett jättebra val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.