Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 eller D80

Produkter
(logga in för att koppla)

lambisoft

Medlem
Jag undrar om de skiljer sig väldigt mycket i funktioner osv. Är ybörjare och ska köpa min första systemkamera och står i valet mellan dessa båda. Jag vill ju gärna kunna utvecklas med min kamera och vad jag förstått har D80 mer funktioner. Undrar om många av dessa kanske ändå aldrig skulle komma till användning? Ska jag köpa D60 eller kommer den att begränsa mig i framtiden?
 
D60 är till för att plåta katter och bebisar. Du behöver en D80 om du ska kunna utvecklas som du säger.
Skälen för det är så många så det kräver en massa tid att gå in på dem.
 
Hejsan,,,vill du kunna fota i lite högre isotal "dåligt ljus" så är nog d60 att föredra, du saknar ju af-motor i d60 och får ingen autofokus med objektiv som inte har inbyggt af-motor,,dom flesta nya objektiv inklusive tredjeparts tillverkarna har af-motor,,,,har jälv inte ägt varken d60 eller d80 men d40:n föredrar jag nästa före d300:an när det gäller bildkvalite,,antar att d60:n är likvärdig d40:n,.mitt tips,,skippa d60,köp en d40 som nästan är gratis idag,,,du får otroligt mycket kamera för pengarn,,mvh: Mika
 
Bildmässigt är D60 något bättre.
Handhavandemässigt är D80 bättre.

Men D60 är en otroligt lättanvänd kamera. Men att säga att den är till för att fota katter och bebisar, det tycker jag är en förolämpning mot kameran och alla som använder den.
Jag vet t.o.m proffesionella fotografer som använder D60/D40/D40x.
 
Hejsan,,,vill du kunna fota i lite högre isotal "dåligt ljus" så är nog d60 att föredra, du saknar ju af-motor i d60 och får ingen autofokus med objektiv som inte har inbyggt af-motor,,dom flesta nya objektiv inklusive tredjeparts tillverkarna har af-motor,,,,har jälv inte ägt varken d60 eller d80 men d40:n föredrar jag nästa före d300:an när det gäller bildkvalite,,antar att d60:n är likvärdig d40:n,.mitt tips,,skippa d60,köp en d40 som nästan är gratis idag,,,du får otroligt mycket kamera för pengarn,,mvh: Mika

Är det verkligen så? att D60 skall vara en bra kamera på högre iso??

Titta här i länken.... Förstora sidan ordentligt så du ser riktigt noga..

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra200/page17.asp
 
D80 är mer att hålla i och stödjer objektiv utan fokusmotor och trådlösa blixtar. Gå in i en fotoaffär och kläm och känn lite vetja! :)
 
D60 har D-lightning. Det kan vara guld värt ibland. Det är en självklar funktion i alla nya Nikon-kameror lanserade efter sommaren 2007. Jag skulle inte vilja vara utan det.
 
D80 kan ta objektiv som 50mm 1,8, 85mm 1,8, sigma 24mm 1,8 (min nya favorit)... det kan inte D60...

det borde diskvalificera D60 för alla som vill fota nåt annat än katter och bebisar (som någon annan beskrev det...)

sen att D60 har D-lighting är väl bra men man köper ju inte en bil utan hjul bara för att det följer med en stereo...

sen att D60 inte stödjer trådlösa blixtar var nyheter för mig men det borde göra den ännu mer värdelös...



OBS OBS OBS.. det är säkert en jättebra kamera om man bara tänkt köpa objektiv med fokusmotor men jag tycker det är vansinne att köpa den när d80 är så billig...
 
D60 har D-lightning. Det kan vara guld värt ibland. Det är en självklar funktion i alla nya Nikon-kameror lanserade efter sommaren 2007. Jag skulle inte vilja vara utan det.

D80 har också D-lighting. Det är mycket användbart.
Ska du växa med kameran så köp en D-80, den har sjunkit så kraftigt i pris efter att D-90 lanserades så den får anses vara mycket prisvärd. Jag stod i samma valsituation som du och ångrar inte att jag valde D-80.
 
Reine, detta beror väl helt och hållet på köparen? Som nybörjare tror jag att en D60 är ett alldeles utmärkt köp.

Att dissa en D60 för att den inte tar äldre objektiv är nonsens. Den tänkta målgruppen (inkl trådskaparen) har en helt ny värld att upptäcka och när intresset växer mer finns det många AF-S gluggar att använda. Och då finns säkert nämnda 50/1.8 eller 85/1.8 med motor också...50/1.4 finns som bekant redan.

D80 är större och tyngre än D60 - det kan vara ett minus för vissa.

Jag tror en D60 blir en bra start - du kommer ändå vilja byta kamera i framtiden så börja hellre smått och väx in dig i systemet.
 
Reine, detta beror väl helt och hållet på köparen? Som nybörjare tror jag att en D60 är ett alldeles utmärkt köp.

Att dissa en D60 för att den inte tar äldre objektiv är nonsens. Den tänkta målgruppen (inkl trådskaparen) har en helt ny värld att upptäcka och när intresset växer mer finns det många AF-S gluggar att använda. Och då finns säkert nämnda 50/1.8 eller 85/1.8 med motor också...50/1.4 finns som bekant redan.

D80 är större och tyngre än D60 - det kan vara ett minus för vissa.

Jag tror en D60 blir en bra start - du kommer ändå vilja byta kamera i framtiden så börja hellre smått och väx in dig i systemet.
det skiljer för tusan bara 900 kr mellan kamerorna... det är ju ingn d700 som nån försöker tipsa henne om...
TS skriver ju att hon vill kunna utvecklas med sin kamera..
det borde ju rimligtvis betyda att en D60 med kitobjektiv inte räcker så långt... nästa steg upp är väl en tele-zoom och (trumvirvel) en 50mm 1,8...
och är TS fotointresserad (om än nybörjare) dröjer det väl inte många veckor innan denne listat ut att f 5,6 inte är så jäkla kul inomhus...

till TS: är du det minsta fotointresserad så köp en D80 över D60... vill du köra med gröna rutan, är nöjd med kit-objektivet och inte bryr dig om vad en bländare är... visst köp D60
 
D80 har också D-lighting. Det är mycket användbart.
Ska du växa med kameran så köp en D-80, den har sjunkit så kraftigt i pris efter att D-90 lanserades så den får anses vara mycket prisvärd. Jag stod i samma valsituation som du och ångrar inte att jag valde D-80.

D60 har "Active D-lighting", allstå att den fixar till bilden redan när man fotar.
D80 har "D-lighting", då får man fixa till det efteråt. Denna funktion finns också på D60.
 
Liten notis bara, D60 och D80 har samma sensor, så själva bildkvalitén bör vara väldigt snarlik. Enda skillnaden skulle i så fall vara mjukvaran som hanterar brus och så lite annorlunda.
 
Liten notis bara, D60 och D80 har samma sensor, så själva bildkvalitén bör vara väldigt snarlik. Enda skillnaden skulle i så fall vara mjukvaran som hanterar brus och så lite annorlunda.

D60 har Expeed-processorn, samma som i D300, D700, D90 och D3. D80 har en gammal variant.
 
D60 har Expeed-processorn, samma som i D300, D700, D90 och D3. D80 har en gammal variant.

och?
inte hjälper det när man vill använda bojektiv utan fokusmotor, använda direktknapparna på huset (ist för att harva i nån meny) eller fjärrstyra en blixt...

då får D60 ha vilken processor och D-lighting som helst, skulle ändå aldrig rekomendera den till nån som titulerar sig själv som "fotointresserad"
 
en mycket viktig sak är att känna på kamerorna
d40 har vissa fördelar gentemot d60 i bildkvalité, men ganska marginellt
hursomhellst jag har haft både d40 och d80
jag behöll d40 bara i en månad för den var för lite för mina händer, d60 är ju lika stor, det är ett argument du bör beakta, för andra kanske d60 passar bättre än mig, känn på kamerorna
af motor kan man klara sig utan, men visst är det irriterande och begränsande
och som sagt d80 är skönt billig nu
 
Stog ett tag i valet & kvalet mellan D60 & D80, men tog och testade och kan säga nu i eferhand att jag ångrar mig inte en sekund att jag la lite extra för att få just d80 istället, när jag efter att ha använt min D80 lit mer & även testat på några D60 då & då så känns D60 som en leksak.
Och så att slippa uppgradera så fort man vill ta sig lite längre än bara vanliga foton är ju en klart fördel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.