Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 bildkvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

KanonCanon

Aktiv medlem
jag har några funderingar på D60s bildkvalitet....
På sidan http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/d60_samples.html finns det flera bildexempel och på flera bilder kan man se detta (se attachment? om den nu blev med?)... ;)

Nehe.. hur %&%¤&##¤ får man med bilden då.. jaja se på bilden på steves-digicams om ni orkar då..

Är detta något som hänger ihop med objektivet? smuts? dålig fotograf? dåligt väder? usel kamera? otur? jpeg komprimering? en kombination? inget att bry sig om? inträffar på många kameror?

Detta var inget som fanns på D30 va?

För en kamera som kostar 30 lappar tycker jag att bildkvaliteten ska var super... men är detta super? Andra bilder från D60 ser ju rätt ok ut..

Ser ni att det blåa "hackar" sig uppåt..
se denna bild http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/d60/samples/IMG_2545.jpg

oh? kanske dags att jag skaffar glasögon då.. :cool:

Tycker bilden ser konstig ut.. se till vänster om näbben, där är det tydligast..

Jo, där är några tydliga cirklar både till höger och vänster framför näbben. Att det hackar sig är väl inscanningen och webläsaren. Eller har ni lyft in den i PS ??

Jag har tittat på den i photoshop också - med samma resultat... ?
Det var bara så konstigt.. D30 hade inget liknande (tror jag), och alla andra bilder är ju fina... men - på mörkblå himmel händer det något... :eek:

Bilagor

• d602.jpg
    d602.jpg
    8 KB · Visningar: 245
Jo men det är jpeg-komprimeringen..

Skulle vilja veta vilken upplösning den är inscannad/publicerad med

Ja, det skulle kunna vara komprimeringen. Bilderna på dpreview ser renare ut.
Å andra sidan är väl inte kameran helt färdig än?

Nej det är sant att detta inte är en av produktionskamerorna... vi får se.. kanske blir det bättre?

Jag tror inte detta faktiskt har något med jpeg komprimeringen att göra? Det brukar inte se ut så här utan vara mer fläckar på olika platser...*mystiskt* :confused:

ja, detta är ju en bild som finns på steves-digicam.. dvs webbupplösning...
Men kvaliteten på komprimeringen tror jag var på minsta? Tja.. ni kan ju se exif info från bilden på attachment.. kanske det hjälper?

Bilagor

• exif.jpg
    exif.jpg
    18.7 KB · Visningar: 218
Japp som jag trodde..lyfter man in bilden i PS så är upplösningen 72 dpi (webupplösning)
Å andra sidan är bilden 108 cm bred, så upplösningen är nog av mindre betydelse. Sen är den större i komprimerat läge , 2,6 MB, än den jag laddade ner från dpreview, 2,1 MB.

Nja, jag tycker de bilder jag sett är av hårresande hög kvalitet. En förutsättning verkar vara att använda högklassig optik, eller som Phil Askey säger: Optikens kvalitet visar sig obönhörligt med de nya kamerorna.
Jag S K A köpa en D60 om jag så ska behöva äta blodpudding ett helt år...:)

ps. Köpte en biljett till NewYork idag. Ska till BHPhoto och shoppa lite i Juni
:D
Är det någon som varit där eller kan rekommendera andra bra (billiga) affärer i den stan?

--------------------------
Jag S K A köpa en D60 om jag så ska behöva äta blodpudding ett helt år...
--------------------------
:p :D :p

Calle S skrev:
Om ett år lär det väl komma en D-80, så du får nog äta på rätt så rejält.

Jo men då har ju D60:an sjunkit såpass att han kan köpa en fin glugg till också...:D

Annars har han ju bara råd att ha huset och ett 50 mm/1.8 ;)

Calle S skrev:
Om ett år lär det väl komma en D-80, så du får nog äta på rätt så rejält.
Nja, Jag bedömer att D60 är den nästan perfekta digitalkameran för mig som borde duga väldigt länge. Den helt perfekta kameran skulle ha:
-Canonlogga
-Foveon 6Mpix CMOS.
-Större sensor (24x36mm)
-Vara något billigare...
Man kanske skulle vänta ett tag till...:rolleyes:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar