Annons

D5500 och HSS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Experimentet säger tyvärr inte ett dugg eftersom du har använt en D50, som i likhet med D70(s) har en CCD med elektronisk slutare. Redan enligt specifikation har dessa kameror 1/500 i blixtsynk, vilket inte beror på någon särskilt snabb vanlig slutare.
 
Är det inte farligt att sätta ett annat fabrikats blixt på huset, att kontakterna inte passar, kortsluts, andra spänningar etc. Jag trodde man alltid skulle använda en Nikon avsedd blixt på ett nikon hus.
 
Experimentet säger tyvärr inte ett dugg eftersom du har använt en D50, som i likhet med D70(s) har en CCD med elektronisk slutare. Redan enligt specifikation har dessa kameror 1/500 i blixtsynk, vilket inte beror på någon särskilt snabb vanlig slutare.

Jag trodde alla enklare nikonhus hade elektronisk slutare, så kanske det inte är.
 
Är det inte farligt att sätta ett annat fabrikats blixt på huset, att kontakterna inte passar, kortsluts, andra spänningar etc. Jag trodde man alltid skulle använda en Nikon avsedd blixt på ett nikon hus.

Jag har blandat allt möjligt, inget har brunnit ännu, vad jag har märkt. Canon, nikon, samsung, olympus hit och dit har inte hänt något ännu, fast det är ju en chansning, förstås.
 
Är det inte farligt att sätta ett annat fabrikats blixt på huset, att kontakterna inte passar, kortsluts, andra spänningar etc. Jag trodde man alltid skulle använda en Nikon avsedd blixt på ett nikon hus.
Det finns en centrumkontakt och den ger alla blixtar signalen att tända.
Så om du ställer in effekten på blixten så funkar den. Alltså kör den manuellt.

Vissa omoderna blixtar, o nu får vi nog kliva tillbaka till gissningsvis före 90talet, kanske före 80, har en spänning som inte är hälsosam för moderna kameror. Studioblixtar kan vara än värre.

En radiotrigger skyddar i alla fall kameran.
 
Jo, det är nog bra att mäta synkspänningen på blixten samt ta reda på vad kameran tål.

Om blixtens synkspänning är för hög för kameran så kan man sätta en "safe sync" mellan kameran oxh blixten. Billigare än radiotrigger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.