Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d50's kitobjektiv eller d70's kitobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

HEYARNOLD

Medlem
nu har jag nästan helt bestämt mig för att köpa en nikon d50.
men nu vet jag inte om jag ska köpa den med objektivet man får med, eller om jag ska köpa d70's kitobjektiv. om jag väljer 18-70mm, måste jag då köpa den för sig och huset för sig? eller finns det nåt paket man kan köpa?
 
Samtidigt så verkar Steve's Digicam tycka om kitobjektivet 18-55:

" It is lightweight without feeling cheap, focuses rapidly, and produces image sharpness that is sure to please." och "This lens complements the camera well, and is a worthy component of the D50 kit."

Så som vanligt med Internet, så finns det många åsikter och det är "bara" att försöka sortera ut vilka man vill tro på (om man nu inte haft förmånen att testa själv förstås)....
 
Punkk skrev:
Samtidigt så verkar Steve's Digicam tycka om kitobjektivet 18-55:

Han skriver aldrig något negativt om någonting den mannen. Ska man ha ut nackdelarna med något så måste man verkligen läsa mellan raderna och inte hjälper det heller alla gånger... (Med reservation för att det finns något enstaka undantag.)
 
HEYARNOLD skrev:
nu har jag nästan helt bestämt mig för att köpa en nikon d50.
men nu vet jag inte om jag ska köpa den med objektivet man får med, eller om jag ska köpa d70's kitobjektiv. om jag väljer 18-70mm, måste jag då köpa den för sig och huset för sig? eller finns det nåt paket man kan köpa?
Det är inte ovanligt att 18-70 säljs nya begagnade.
Alltså folk köper objektivet till en D70 men har redan ett annat objektiv som de vill använda istället.
18-70an säljs då som nytt med en liten vinst för både köparen som inte behöver handla i butik och säljaren.
 
HEYARNOLD skrev:
nu har jag nästan helt bestämt mig för att köpa en nikon d50.
men nu vet jag inte om jag ska köpa den med objektivet man får med, eller om jag ska köpa d70's kitobjektiv. om jag väljer 18-70mm, måste jag då köpa den för sig och huset för sig? eller finns det nåt paket man kan köpa?

Då ett D50 hus kostar ca 6000:- och ett 18-70 kostar 3500:- så känns det spontant som du skall lägga 500:- till och köpa D70 med kitoptiken istället. Utan att ha provat D50 föreställer jag mig att du får mycket mera systemlösning för pengarna på detta sätt.

Enligt de tester jag har läst är det stor skillnad mellan 18-55 och 18-70 gluggen.

Lycka till med ditt inköp.

Mvh

Johan Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.