ANNONS
Annons

D50 vs F100

Produkter
(logga in för att koppla)

mikael_in_action

Aktiv medlem
Är idag en relativt nöjd ägare av en Nikon F75, men känner att det börjar bli dags att uppgradera utrustningen snart. Det som lockar är bla alla fördelar med digital fotografering. Då jag inte håller på med någon form av mörkrumsarbete ser jag klara begränsningar i mina möjligheter att påverka slutresultatet. Eftersom jag dessutom är slarvig med att skriva upp inställningar får jag väldigt dålig feedback på mitt fotande och lär mig således väldigt långsamt av misstagen (eftersom jag inte vet vilka misstag jag gör!). Närmast till hands (enda valet som jag ser det) är då att byta till en D50.

Men som jag förstått det har D50 fortfarande en del av de brister som min F75 har; långsam snabbaste blixtsynk, dålig sökare och framförallt dålig möjlighet att använda äldre ojektiv. Då jag sett att det verkar gå att få en begagnad F100 för under 5000 undrar jag om den kan vara ett alternativ till D50? Då skulle ytterligare ett av mina problem idag också vara löst, nämligen att kunna byta film utan att rullen är slut (en flik lämnas ute) och att manuellt kunna ställa ISO för att pressa (problem som naturligtvis inte finns med en D50).

Begagnade objektiv som passar min otroligt snåla budget är också betydligt lättare att hitta till en F100 (som ju har ljusmätning som stödjer äldre objektiv).

Gissar att det är en svår frågeställning, men grundfrågan handlar egentligen om man får så mycket mer kamera för pengarna (F100 vs F75) att det är värt att fortsätta analogt och således avstå fördelarna med digitalt?

Hej!
Det var nyligen dags för mig att köpa kamera.. efter som jag har så galet taskigt med deg så blev det jusst en F75, jag fick den i nyskick för 800kr..

Om man plåtar mycket människor och barn och gillar att exprimentera vilt så passar du en digital bättre, annars är det väl ingen större skilnad mellan jusst analogt och digitalt vid tex. landskapsfotografi etc.

så..
enligt mig så gäller följande:
1. det ska vara systemkamera i vilket fall som hellst. ;)
2. har man inte råd med en digital så blir det en analog.

slutsats: har du pengarna så borde du nog enligt mig satsa på digitalt

..mycket individuellt och en ren smaksak i övrigt

En parentes men det finns filmutdragare för ett par hunkor på välsorterade fotoaffärer.

Jag tycker ju att det låter som att du skulle ha mest nytta av att byta till digitalt.
F100 är ju dock "mer kamera" i de flesta avseenden.

D50 har väl för övrigt mycket snabb blixtsynk. Däremot har den ju inte stöd för FP-synk.

mikael_in_action skrev:
Är idag en relativt nöjd ägare av en Nikon F75, men känner att det börjar bli dags att uppgradera utrustningen snart. Det som lockar är bla alla fördelar med digital fotografering. Då jag inte håller på med någon form av mörkrumsarbete ser jag klara begränsningar i mina möjligheter att påverka slutresultatet. Eftersom jag dessutom är slarvig med att skriva upp inställningar får jag väldigt dålig feedback på mitt fotande och lär mig således väldigt långsamt av misstagen (eftersom jag inte vet vilka misstag jag gör!). Närmast till hands (enda valet som jag ser det) är då att byta till en D50.

Men som jag förstått det har D50 fortfarande en del av de brister som min F75 har; långsam snabbaste blixtsynk, dålig sökare och framförallt dålig möjlighet att använda äldre ojektiv. Då jag sett att det verkar gå att få en begagnad F100 för under 5000 undrar jag om den kan vara ett alternativ till D50? Då skulle ytterligare ett av mina problem idag också vara löst, nämligen att kunna byta film utan att rullen är slut (en flik lämnas ute) och att manuellt kunna ställa ISO för att pressa (problem som naturligtvis inte finns med en D50).

Begagnade objektiv som passar min otroligt snåla budget är också betydligt lättare att hitta till en F100 (som ju har ljusmätning som stödjer äldre objektiv).

Gissar att det är en svår frågeställning, men grundfrågan handlar egentligen om man får så mycket mer kamera för pengarna (F100 vs F75) att det är värt att fortsätta analogt och således avstå fördelarna med digitalt?

Du måste som jag ser det välja vad som är viktigt för dig.

- Att fota många bilder så att du kan testa dig fram och lära snabbt.

- Eller att ha ett robust hus där du kan ha skarpa bra billiga gluggar.

Där ungefär står valet.

Det hittar du hos alla riktiga fotohandlare.

Det finns ett par olika varianter. Jag använder Ilfords som består av två plasttungor i en hållare. Tungorna är i princip som två filmremsor. Man matar in en av dem i filmrullen och snurrar sen på filmrullen tills det säger klick. Då matar man in nästa tunga och drar ut filmänden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar