Annons

D50 vs. D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliide

Aktiv medlem
Jag kan verkligen inte bestämma mig! Har suttit i flera veckor och läst, tänkt och frågat människor. Vilken ska man egentligen köpa? Ska gå ifrån kompaktkamera till systdigi.

Mvh Jenny
 
Jag tycker D50 är bäst i budgetklassen. Prova båda kamerorna i affär, då känner du vilken som känns bäst.
 
D5D är en lite bättre kamera än D50 (främst pga bildstabiliseringen) men skillnaderna är ytterst små.

En intressantare fråga är om du ska bygga ett system med tiden, då är D50 ett säkrare val.

Kom också ihåg att det är objektiven som avgör vilken bildkvalité man kan uppnå snarare än kamerorna.
 
strombergjo skrev:

En intressantare fråga är om du ska bygga ett system med tiden, då är D50 ett säkrare val.



Vilka belägg finns för den myten som ideligen dyker upp ???

Köp den kamera du finner trevligast.

Mvh/Gunte..
 
Detta tycker jag är en smaksak, jag stog inför samma val i julas. Och jag valde D50, bla. för att den är skönare att hålla i och för att jag tycker att objektivet är bättre. Och så finns det ju fler tillbehör till den än till D5D (tror jag!?)
 
En grej jag stör min mycket på är Minoltas egna super duper blixtsko som inte passar med något annat. Jag ser det iaf som ett problem när jag kommer att vilja ha en PC-kontakt då det bara finns minolta grejer att använda på den.
 
Sammy Johannesson skrev:
En grej jag stör min mycket på är Minoltas egna super duper blixtsko som inte passar med något annat. Jag ser det iaf som ett problem när jag kommer att vilja ha en PC-kontakt då det bara finns minolta grejer att använda på den.
finns piratgrejer till minoltas sko med. Jag kör sigmablixt och det finns PC-adapter från bland annat Hama med om jag inte minns helt åt skogen.
 
gunte skrev:
Vilka belägg finns för den myten som ideligen dyker upp ???

Det beror väl lite på vad Sony gör av sitt "arv".

Kommer de att köra på med hela linjen, med proffshus osv, eller kommer de att skita i det och bara göra budgethus och enklare gluggar som går att sälja i enorma mängder?
 
Om man går från digitalkompakt så blir man nog nöjd oavsett vilken kamera av dessa man väljer - båda är riktigt bra.

Man skulle kunna jämföra detaljer - som att D50 har lite mindre brus vid höga ISO-tal, etc, men det gör egentligen väldigt liten skillnad, största skillnaden är snarare hur man upplever kamerorna/handhavandet.

Jag tittade på båda dessa (och även Canons 350D), men fastnade för D50 av följande skäl:
*Kändes bättre i handen
*D50 har toppdisplay, saknade detta på D5D, där allt visas på stora bakre displayen
*D50 var billigare, och i erbjudandet följde lite extrasaker med, kändes mycket mer prisvärt
*Jag ville köpa en extern blixt, vridningsbar i både höjd- och sidoled, valde jag KM skulle jag vara tvungen att köpa deras värstingblixt 5600HS, för närmare 5000 kr, när Nikon hade sin SB-600 med de egenskaper jag önskade för 1990 kr via erbjudandet.

D5D har ju å andra sidan antiskakfunktion vilken verkar mycket bra och kan spara en hel del pengar åt en vid framtida objektivköp.

Det går inte att säga att någon av kamerorna är bäst, frågan är bara vilken som är bäst för dig. Båda har vissa fördelar mot varandra, om du känner att någon av dessa är livsnödvändig, välj den kameran. Annars, gå och prova först, och ta den som känns bäst i handen/verkar vettigast uppbyggd.
 
Tusen tack för alla svar!

Jag dras lite till D50, vet inte riktigt varför. Men jag känner mer.. ja.. att det är min grej.

Hur mkt gör antiskak eg? Den finns väl bara i D5D? Är rätt trött på suddiga bilder nu efter att man använt G400 i 2 år ;)

Sen ser D50 ut att ha ett bättre grepp. Hur är det med fokuspunkterna i dom båda? Gillar ett leka lite med fokusen på olika objekt i en bild!
 
Aliide skrev:
Tusen tack för alla svar!

Jag dras lite till D50, vet inte riktigt varför. Men jag känner mer.. ja.. att det är min grej.

Hur mkt gör antiskak eg? Den finns väl bara i D5D? Är rätt trött på suddiga bilder nu efter att man använt G400 i 2 år ;)

Sen ser D50 ut att ha ett bättre grepp. Hur är det med fokuspunkterna i dom båda? Gillar ett leka lite med fokusen på olika objekt i en bild!

Eftersom du är tjej precis som jag så misstänker jag att du inte har jättestora händer. Jag har provhållt båda kamerorna och jag tycker D50n är lite stor och klumpig att hålla i jämfört med 5D.
 
Aliide skrev:

Hur mkt gör antiskak eg? Den finns väl bara i D5D? Är rätt trött på suddiga bilder nu efter att man använt G400 i 2 år ;)


Minoltas AS fungerar altderles ypperligt, 2-3 exponeringssteg i längre tider klarar man av utan att plocka fram stativet.
 
tks skrev:

*Jag ville köpa en extern blixt, vridningsbar i både höjd- och sidoled, valde jag KM skulle jag vara tvungen att köpa deras värstingblixt 5600HS, för närmare 5000 kr, när Nikon hade sin SB-600 med de egenskaper jag önskade för 1990 kr via erbjudandet.
Och jag köpte en sigma som är vridningsbar i höjd och sidled till min 5D för 2500 spänn. Gissar att den har fler finesser än Nikons budgetmodell med.
 
tks skrev:
*D50 har toppdisplay, saknade detta på D5D, där allt visas på stora bakre displayen

Att den bakre displayen används för att visa inställningar och exponeringsinformation är definitivt ingen nackdel, tvärt om! För den som sedan gammalt vant sig att läsa de små krumelurerna i toppdisplayen funkar det säkert fint, men jag kan lova att det är betydligt tydligare på den stora färg-skärmen på baksidan (som dessutom är i samma 'vinkel' som sökaren)! Den möjligheten finns såvitt jag vet bara på Minoltas kameror, och på Nikon F6.

Andra fina fördelar med D5D är
* Större och ljusare sökare
* Större LCD
* 2 sekunders självutlösare med spegeluppfällning (ovärderligt vid macro-foto)
* uttag för trådutlösare
* och som sagt, AS är verkligen underbart, det går inte att komma ifrån.

Men som också sagts, båda är ypperliga kameror och ingen kommer att göra dig besviken. Det är tråkigt att Sony ännu inte redovisat hur man tänker jobba vidare kring Minolta-fattningen, men om du inte tänkt bygga upp en omfattande objektivsamling inom den närmsta tiden så skulle jag tycka att Minolta är mest prisvärd och den bättre kameran av de två.

/Per
 
Per skrev:
Att den bakre displayen används för att visa inställningar och exponeringsinformation är definitivt ingen nackdel, tvärt om!

Bortsett från att det drar mer batterier och totalt förstör allt vad mörkerseende heter så... funkar det väl.

Anddje skrev:
D5D har väl mycket mindre brus än D50 med, och sökaren är ju rejält mycket bättre.

Om den har lika mycket/lite brus som D7D så...
Det gör åxå att den har lägre detaljupplösning.
 
Nu finns det ett erbjudande på expert.

Så nu funderar jag på 7D... Gah! Den ser lite större och klumpigare ut men verkar ha schyssta funktioner. Hjälp mig! Innan 18.00 blir det ju ett köp kanske :)
 
Aliide skrev:
Nu finns det ett erbjudande på expert.

Så nu funderar jag på 7D... Gah! Den ser lite större och klumpigare ut men verkar ha schyssta funktioner. Hjälp mig! Innan 18.00 blir det ju ett köp kanske :)
Säker på att dom har en inne? den har varit slut överallt hur länge som helst tyvärr :(
 
Anddje skrev:
Säker på att dom har en inne? den har varit slut överallt hur länge som helst tyvärr :(
Host. Dom hade en plansch uppe. Men tydligen så är den slut i hela sverige. Den försvann på 2-3 dagar..

Har varit och känt på D50 och 5D. Minoltan låg bättre i handen.

Har ställt lite plus och minus:

5D: Antiskak, ligger bättre i handen, focuspunkterna. Minus är.. eh... Det är Minolta? ;)

D50: Låg inte alls bra i handen, kändes klumpig, inget antiskak. Fördelar; Nikon ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.