Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 som överexponerar i jpeq.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustaf_J

Medlem
Har lite problem med mina bilder efter helgens party här i hemmet, Nef formater blir mörkare än jpeg formatet, vad är det som inte stämmer, alla bilder e tagna med en SB-600. överexponerad Jpeg eller underexponerad Nef ???

//Mvh Gustaf !

Jpeg-bilden är ju skapad från Nef-filen så att den ena skulle vara annorlunda exponerad än den andra går inte.

Vad använder du för program när du tittar på bilderna?

Kan vara ditt bildvisningsprogram som lurar dig.

Det var ju exponeringen som skiljde, och det brukar det göra hos mig med D50 och Elements 5 också utan att jag tänkt vidare på det.

Däremot visar väl jpeg-bilden de inställningar du gjort i kameran vad gäller färgmättnad, kontrast osv. Bilvisningsprogrammet gissar sig sedan till samma värden när den visar RAW-filen i automatiska läget.
Men det var kanske inte det frågan gällde (eller om färginställningarna påverkar även exponeringen).

För att du skall se samma resultat på en jpg och rawfil på datorskärmen så måste du använda Nikons programvara, dvs Capture NX, det programmet är det enda som kan läsa Nikons krypterade information om hur din kameras färg, kontrast och skärpe inställningar var inställd vid fototillfället.

Vitbalans och exponering är den enda information som andra fristående Rawhanterare kan läsa utav.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar