Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50: fokus och exponering

Produkter
(logga in för att koppla)
blixa skrev:
Ok, vet inte om jag fattar allt vad ni pratat om men blev nyfiken och testade på min D70s.. Detta är vad jag gör:

# Slår på AF-C
# AE-L / AF-L = AF
(dvs nu har jag kontinuerlig autofocus så länge AE-L / AF-L knappen hålls inne)
# AE-lås = ON
(dvs nu låser den exponering när jag trycker ner avtryckaren halvvägs)

Om jag då fokuserar på något på ca 3 meter och sedan släpper upp AE-L / AF-L knappen och sen pekar kameran mot något på 1 meter och där mäter exponeringen med avtryckaren så får jag en oskarp bild korrekt exponerad - visst var det så du ville ha det?

Är detta en vanlig inställning, vid t ex sportfoto eller? Känns lite ovant men samtidigt otroligt kraftfull?!?! Berätta gärna för en oinvigd!
Precis detta vill jag åt ja! Men det går som sagt inte med D50:-( Oerhört dumt...
Kan tänka mig att det inte är omöjligt att det kan komma att uppgraderas mjukvarumässigt om Nikon inser att det är tillräckligt korkat, men det lär ju dröja.
Samma sak gäller med att man inte kan ta en bild om kameran inte hittat nåt att fokusera på alls, och det gäller ALLA program.
Man kan alltså missa ögonblicksbilder (om än med kass fokus) tack vare att kamerajäveln vägrar låta mig bestämma när jag ska ta en bild eller inte!
 
Makten skrev:
Precis detta vill jag åt ja! Men det går som sagt inte med D50:-( Oerhört dumt...
Kan tänka mig att det inte är omöjligt att det kan komma att uppgraderas mjukvarumässigt om Nikon inser att det är tillräckligt korkat, men det lär ju dröja.
Samma sak gäller med att man inte kan ta en bild om kameran inte hittat nåt att fokusera på alls, och det gäller ALLA program.
Man kan alltså missa ögonblicksbilder (om än med kass fokus) tack vare att kamerajäveln vägrar låta mig bestämma när jag ska ta en bild eller inte!

Okej, nu är jag med. Du efterlyser "release priority" i AF-C. Det märkliga är att det verkar som att det var så på tidiga D50. Läs t ex Steve's Digicams:

"Missing, however, is the ability to establish focus or release priority in continuous AF mode; the D50 imposes release-priority with continuous AF, meaning that it will release the shutter whether or not focus has been attained. "

vilket ju är motsatsen till hur den beter sig. En förklaring är kanske att Nikon var rädda att att få klagomål från nybörjare som får alla sina bilder tagna i AF-C oskarpa och därför ändrade till "focus priority" i sista stund.

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Okej, nu är jag med. Du efterlyser "release priority" i AF-C. Det märkliga är att det verkar som att det var så på tidiga D50. Läs t ex Steve's Digicams:

"Missing, however, is the ability to establish focus or release priority in continuous AF mode; the D50 imposes release-priority with continuous AF, meaning that it will release the shutter whether or not focus has been attained. "

vilket ju är motsatsen till hur den beter sig. En förklaring är kanske att Nikon var rädda att att få klagomål från nybörjare som får alla sina bilder tagna i AF-C oskarpa och därför ändrade till "focus priority" i sista stund.

Johannes

Intressant! Tackar för den upplysningen Johannes. Som D50-ägare får jag helt enkelt lägga mina förhoppningar på firmware-uppdateringar.
 
Hej igen. Många funderingar här, och nu kommer jag med en ytterligare!

Jag har fokusmätning inställd på "specifikt område", vilket jag enligt menyn uppfattar som endast centrum-ringen i sökaren.
Men, när jag söker fokus på något som är svårt att fokusera på, såsom en blank yta, så verkar det som om kameran automatiskt då istället flyttar fokusmätningen till den närmaste punkt där fokus kan finnas! Det betyder att om jag försöker fota en liten detalj (som är svår att fokusera på) som inte skymmer de kringliggande mätpunkterna, så flyttar kameran istället fokusmätningen till nån av dem. Om detaljen då ligger långt framför nån av de andra mätpunkterna så får jag alltså tokfel fokus.
Detta är mycket märkligt, då kameran HAR en specifik funktion för detta, nämligen "dynamiskt område". Hur det då kan komma sig att även "specifikt område" kan bete sig på samma sätt kan jag inte begripa.

Nån som varit med om liknande?

Nu får ni inte tro att jag tycker att kameran är dålig för att jag drar upp alla dessa "klagomål". Jag försöker bara helt enkelt få ut så mycket som möjligt av den, och då hittar man ju alla dess begränsningar också;-)

Edit: Ohoj, nu kom jag på felet! Man flyttar ju fokuspunkten med "bläddringsknappen", alltså upp/ner/höger/vänster. Jag hade helt enkelt råkat flytta den till den övre mätpunkten.
Allt lugnt alltså:-D

Edit2: Då går vi in på nästa fundering, hehe.
Borde inte kameran kompensera exponeringstiden när man aktiverar blixten? Den är precis samma nämligen... Konstigt nog blir ändå exponeringen relativt lika med/utan blixt vid samma tid och bländare! Trevligt, men lite märkligt:)
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Edit2: Då går vi in på nästa fundering, hehe.
Borde inte kameran kompensera exponeringstiden när man aktiverar blixten? Den är precis samma nämligen... Konstigt nog blir ändå exponeringen relativt lika med/utan blixt vid samma tid och bländare! Trevligt, men lite märkligt:)

Kör du med slow, slow rear så får du samma tid som utan blixt, ställ om blixten till "red eye" eller "vanlig" så får du annan tid, alltid 1/60sec?
 
MrCrowly skrev:
Kör du med slow, slow rear så får du samma tid som utan blixt, ställ om blixten till "red eye" eller "vanlig" så får du annan tid, alltid 1/60sec?
Nej, det blir samma tid i normalt läge också! :-S
Hemligt värre...
 
Makten skrev:

Samma sak gäller med att man inte kan ta en bild om kameran inte hittat nåt att fokusera på alls, och det gäller ALLA program.
Man kan alltså missa ögonblicksbilder (om än med kass fokus) tack vare att kamerajäveln vägrar låta mig bestämma när jag ska ta en bild eller inte!

Bara så vi är klara över detta: du kan alltid ta bilder i alla program oavsett fokusering genom att trycka in AF-L-knappen om den är ställd till AF-AE-lås eller bara AF-lås.

Om du vill ta en ögonblicksbild och vill vara säker på att bilden tas oavsett fokus så gör du ett "dubbeltryck", dvs trycker AF-L och slutarknappen samtidigt. Alternativt, om du t ex fotar ett dynamiskt förlopp med AF-C och sekvensbildstagning, så kan du hålla slutarknappen intryckt hela tiden. Kameran kommer då ta bilder så länge den kan fokusera. Om den tappar fokus kan du själv ta bilden genom att trycka AF-L.

Vad sägs om den här inställningen då:

AF-C (eller AF-S)
AE-L/AF-L i läge "Bara AF-lås"
AE-lås "ON"

Nu kan du:
* Fokusera med halvnedtryck
* Låsa fokus med AF-L
* Komponera om med låst fokus (AF-L intryckt)
* Låsa exponering med halvnedtryck
* Alltid ta en bild oavsett fokus genom att trycka både slutarknapp och AF-L

Johannes
 
Makten skrev:
Edit2: Då går vi in på nästa fundering, hehe.
Borde inte kameran kompensera exponeringstiden när man aktiverar blixten? Den är precis samma nämligen... Konstigt nog blir ändå exponeringen relativt lika med/utan blixt vid samma tid och bländare! Trevligt, men lite märkligt:)

Det beror förmodligen på att du kör med Balanced Fill Flash och kameran vill då bara balansera för- och bakgrund.

Mitt tips är att alltid köra i läge M med blixt. Då ställs blixten i läge Standard TTL och man slipper den något oförutsägbara Balanced Fill Flash-moden.

Ställ sedan slutartiden efter hur mycket bakgrundsljus du vill ha med. Ställ bländaren efter vilket skärpedjup du vill ha. TTL sköter sedan resten. Om du vill korrigera blixten så justera med blixtkompensation. Ett bra startvärde tycker jag är -1.7 EV för "fill flash".

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Vad sägs om den här inställningen då:

AF-C (eller AF-S)
AE-L/AF-L i läge "Bara AF-lås"
AE-lås "ON"

Nu kan du:
* Fokusera med halvnedtryck
* Låsa fokus med AF-L
* Komponera om med låst fokus (AF-L intryckt)
* Låsa exponering med halvnedtryck
* Alltid ta en bild oavsett fokus genom att trycka både slutarknapp och AF-L

Johannes

Jäklars, du låser förstås exponeringen med halvnedtryck vilken man kanske inte alltid vill med AF-C. Tja, lösningen verkar vara en firmware update där kombinationen AF-C och AF-ON innebär release-priority.

Johannes
 
Johannes-S skrev:
Jäklars, du låser förstås exponeringen med halvnedtryck vilken man kanske inte alltid vill med AF-C. Tja, lösningen verkar vara en firmware update där kombinationen AF-C och AF-ON innebär release-priority.

Johannes
Nu har jag testat, och det funkar faktiskt! Trycker du in AF-L/AE-L innan halvnedtryck så låses fokus även i AF-C-läge! OCH det går att ta bilder även om kameran inte hittar fokus, bara man trycker ned AF-L/AE-L...

Det man då saknar är bara att kunna låsa mätning och fokus på olika saker i läge AF-C, men det kan man ju leva med. Oftast vill man ju ändå ha fokus och mätning på samma sak i ett sådant läge där man vill flytta just mätpunkten.

Tack för tipset Johannes! :)

Edit: Det läge jag kommer att köra nu är nog AF-lås PÅ, AF-L/AE-L ställd till att låsa både AF & AE, och läge AF-S.
Då kan jag låsa exponering och fokus på något var som helst, och samtidigt kan jag alltid trycka av oavsett om kameran hittat fokus genom att trycka ner AF-L/AE-L.
Det funkar också fint i AF-C-läge, men jag har faktiskt märkt att det är bökigare att använda tummen för att fokusera, så då får jag ändra till AF-C i såna situationer där det kan tänkas behövas istället.

För övrigt går det heller inte på D70 att knäppa bilder utan fokus (om man inte gjort på det sätt vi diskuterar nu). Det är alltså inte nåt specifikt för D50.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.