Makten
Aktiv medlem
Precis detta vill jag åt ja! Men det går som sagt inte med D50:-( Oerhört dumt...blixa skrev:
Ok, vet inte om jag fattar allt vad ni pratat om men blev nyfiken och testade på min D70s.. Detta är vad jag gör:
# Slår på AF-C
# AE-L / AF-L = AF
(dvs nu har jag kontinuerlig autofocus så länge AE-L / AF-L knappen hålls inne)
# AE-lås = ON
(dvs nu låser den exponering när jag trycker ner avtryckaren halvvägs)
Om jag då fokuserar på något på ca 3 meter och sedan släpper upp AE-L / AF-L knappen och sen pekar kameran mot något på 1 meter och där mäter exponeringen med avtryckaren så får jag en oskarp bild korrekt exponerad - visst var det så du ville ha det?
Är detta en vanlig inställning, vid t ex sportfoto eller? Känns lite ovant men samtidigt otroligt kraftfull?!?! Berätta gärna för en oinvigd!
Kan tänka mig att det inte är omöjligt att det kan komma att uppgraderas mjukvarumässigt om Nikon inser att det är tillräckligt korkat, men det lär ju dröja.
Samma sak gäller med att man inte kan ta en bild om kameran inte hittat nåt att fokusera på alls, och det gäller ALLA program.
Man kan alltså missa ögonblicksbilder (om än med kass fokus) tack vare att kamerajäveln vägrar låta mig bestämma när jag ska ta en bild eller inte!