Sofia, D70 har blivit ersatt av D80 nu, vet inte hur mycket pengar du kan tänka dig lägga.
Den är dyrare än Canon Eos 400D men du får rätt mycket mer kamera för pengarna. Med mer kamera menar jag inte att den tar bättre bilder utan helt enkelt mer, robustare och mindre plastig kamera med fler funktioner, och framför allt, större och ljusare sökare (den du tittar genom).
Nikon plasten ger ett betydligt bättre kvalitetsintryck än Canon enligt mig.
Alla kamerorna är väldigt bra, du tar egenlitgen inte bättre bilder med någon av dem. Köper du begagnat så hittar du D50 och D70 till väldigt bra priser om du letar lite, har sett D70 gå för 3700 inklusive minneskort.
Har inte kollat priser på begagnade Eos 350D men de kan du säkert få för ett bra pris de med.
Även om D40 inte är ett alternativ så såg jag ett bra pris på den idag, i affär till och med. Gick förbi Expert i Malmö, de sålde D40, 18-55 kit glugg och SB400 blixten, allt för 5500. Så en dyr kamera är det inte.
För att gå tillbaks till dina frågor. Har bara fotat lite snabbt med Eos 350D och hållt i Eos 400D snabbt, för min smak är de för små och känns för plastiga. Jag vet däremot att många tjejer tycker om storleken på dem tack vare att ni oftast har mindre händer. Problemet med större händer (även små fjuttiga pojkhänder som jag har) är att kamera greppet är för litet, fingrarna och naglarna slår i/kläms fast mellan greppet och inre delen av huset. D50 är betydligt bättre ergonomiskt. I alla fall till mina händer och min smak. Men Tobias verkar ju trivas med sin + batterigrepp så smaken är ju olika
Länkar till tre bilder på
www.Dpreview.com
Den första visar Eos 400D
http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS400D/Images/inhand02.jpg
Den andra Nikon D50
http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD50/Images/inhand02.jpg
Och Nikon D70
http://a.img-dpreview.com/reviews/nikond70/Images/inhand02.jpg
Den största av dem är D70, den är den som är svårast att ha med sig (om någon är svår). En systemkamera blir ju aldrig så lätt att trycka ner i väskan som en kompaktkamera. D50 och Eos 350/400 är nog rätt likvärdiga att ha med sig.
www.cyberphoto.se säljer fortfarande Nikon D50 ny om det är intressant.
Du kommer inte ta bättre bilder med någon av kamerorna (ok, megapixlarna skiljer sig lite mellan dem men det är inte så viktigt). MEN du kommer troligtvis trivas bättre med någon av kamerorna. Mitt tips är att gå till en affär och be att få hålla i allihopa och se till att de har batteri och objektiv i/på så att du kan provta lite bilder och kolla på skärmen och lite annat. Läs på
www.dpreview.com om de olika kamerorna, du kan ju givetvis hoppa över en hel del av tekniksnacket på sidan där men läs tex om designen, skärmen och lite annat smått och gott.
Eftersom du jämför två generationer av kameror blir det lite orättvist. Nikon D50/D70 har 6 megapixlar, Eos 350D som är samma generation har 8 och Eos 400D som är nyast (och samma generation som D80 och D40 mer eller mindre) har 10. Av D50, 70, Eos 350D och 400D har 400D den klart bästa, största och skarpaste skärmen.
En annan sak att titta på är om du kan se inställningar på andra ställen än skärmen (dvs ett litet fönster uppe på kameran). Hurvida du vill ha det eller inte.
Om du har två objektiv till en gammal analog så kan det ju hjälpa ditt val. Vad har du för gammal analog kamera? Om du vet det, annars kan de kanske stå på objektiven vilken fattning de är gjorda för.
Sigma gör sina objektiv till både Nikon och Canon (och en hel del andra).
Vad är det objektivet för nått, det som du tror är kit?
Mvh
Rasmus