Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50,D70s,400D, 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Hejsan

Jag ska köpa min första systemkamera och behöver fråga lite. Jag har skrivit en del och frågat på Bilddagboken, men där blir ofta svaren "Ääh Nikon är ju mycket bättre för Canon suger". Jag skriver därför här där det känns som om jag får lite seriösare svar.

De kameror jag funderat på är
Nikon D50
Nikon D70s
Canon eos 350D
Canon eos 400D

Ni som har någon utav dessa kan väl skriva lite om dom, om inte annat kan ni skriva vilken/vilka ni tycker är bäst. Canon har jag hört ska vara plastig? Är den det? Är Nikon D70s stor och svårt att ha med sig? Vilken är lättast att ha med sig i väskan?
Ja skriv vad ni vill dom dom.

//Sofia
 
Hej !
Har en D50 själv.
Det jag saknar på den är en större sökare, den är för liten när man jobbar med manuell focus.
Tycker också autofocus punkterna är lite för stora man vet inte riktig vart focus hamnar.
/ Micke
 
Jag kan svara för EOS 350D/400D. Tycker inte att kamerorna är plsatiga bara rätt så små, köpt till ett batterigrepp som gör susen.

Skippa kit-objektiven å satsa på t ex ett Sigma 17-70 till ngt utav husen antingen Nikon eller Canon.
 
Hej!
Jag tror du blir nöjd oavsett vilken av dessa kameror du köper. Om man inte har någon kamera sen innan spelar det sannolikt mindre roll vad man väljer eftersom man inte har massa objektiv och liknande med sig in i köpet.
Av de kamoror du har nämnt skulle jag tagit bord d70s och 350d ur valet. Varför? Jo d70s börjar bli lite gammal, och på digitalkameror händer det ganska mycket, så jag tror att d50 står sig bättre (dock spekulation). Och när det gäller Canonkamerorna så föreslår jag det helt enkelt för att prisskillnaden är för liten för att motivera inköp av en äldre kamera när 400d är lite bättre på en rad punkter.
Det man kan se är väl att om man gillar att fota med teleobjektiv så är canon något starkare, men på vidvinkelsidan så är Nikon lite starkare. MEn skillnaderna är sannolikt hårfina och gäller kanske mest dyra proffsobjektiv.

Mitt råd blir; Gå till en affär och känn på kamerorna, välj den som du tycker passar dig bäst. Canons kameror är ju något mindre, något som vissa gillar och andra inte. Men jag skulle valt antingen d50 eller 400d själv.
 
Tack för svar!

Det jag ska fotografera är nästan allt. Jag gillar att fota macro, men jag har heller inte haft så mycket andra val då jag bara haft en vanlig digitalkamera till hands. Och den tar bra macrobilder. Men jag fotar som sagt allt, porträtt, djur, insekter, natur, stadsbilder..ja allt.

Ni får jättegärna tipsa om bra macro objektiv, tele objektiv och vanliga "vardags" ibjektiv. Är Canons kitobjektiv onödigt att köpa? Om jag köper en 400D, bör jag då endast köpa huset och ett objektiv på sidan av?
 
Jag glömde nämna att jag redan har två objektiv från en gammal analog kamera. Det ena är nog ett kit, och det andra är en sigma 75-300mm 1:4-5.6 DL Zoom

Så om det skulle passa canon eller nikon skulle det vara kanon, men jag kan inte såntdär. Någon som vet?
 
Har själv en 400d och är otroligt nöjd med den på alla sätt. Visst är den liten men aldrig sätt det som ett stort problem (har batterigrepp) och jag har ändock väldigt stora händer.

Köper du 400d kommer du att få en otroligt bra kamera.

Vet inget om nikon så jag kan inte jämföra
 
Om du väljer att köra Nikonspåret: D70s och D50 har utgått. Men du kanske tänkte köpa begagnat?

Annars är D40 en bra kamera. Med paketobjektivet Nikkor 18-55 och 55-200VR-telet + 52mm polfilter och en väska hamnar du på knappt 9000 kr. (cyberphoto)

Stativ tillkommer om du hade tänkt att ha det.

Hursomhelst så tror jag att du kommer att bli helnöjd med den utrustningen.
 
Problemet med Nikon D40 är att den inte har inbyggd AF motor i huset och kräver då allså att det finns i objektivet, vilket inte så många objektiv har.

Kolla gärna på begagnade Canon 20D. Mycket kamera för pengarna..
 
Jo det vet jag att den inte har, och D40 är absolut inte ett alternativ för mig.

Men den är väl rätt dyr ny också?
 
Sofia, D70 har blivit ersatt av D80 nu, vet inte hur mycket pengar du kan tänka dig lägga.

Den är dyrare än Canon Eos 400D men du får rätt mycket mer kamera för pengarna. Med mer kamera menar jag inte att den tar bättre bilder utan helt enkelt mer, robustare och mindre plastig kamera med fler funktioner, och framför allt, större och ljusare sökare (den du tittar genom).

Nikon plasten ger ett betydligt bättre kvalitetsintryck än Canon enligt mig.

Alla kamerorna är väldigt bra, du tar egenlitgen inte bättre bilder med någon av dem. Köper du begagnat så hittar du D50 och D70 till väldigt bra priser om du letar lite, har sett D70 gå för 3700 inklusive minneskort.

Har inte kollat priser på begagnade Eos 350D men de kan du säkert få för ett bra pris de med.

Även om D40 inte är ett alternativ så såg jag ett bra pris på den idag, i affär till och med. Gick förbi Expert i Malmö, de sålde D40, 18-55 kit glugg och SB400 blixten, allt för 5500. Så en dyr kamera är det inte.

För att gå tillbaks till dina frågor. Har bara fotat lite snabbt med Eos 350D och hållt i Eos 400D snabbt, för min smak är de för små och känns för plastiga. Jag vet däremot att många tjejer tycker om storleken på dem tack vare att ni oftast har mindre händer. Problemet med större händer (även små fjuttiga pojkhänder som jag har) är att kamera greppet är för litet, fingrarna och naglarna slår i/kläms fast mellan greppet och inre delen av huset. D50 är betydligt bättre ergonomiskt. I alla fall till mina händer och min smak. Men Tobias verkar ju trivas med sin + batterigrepp så smaken är ju olika :)

Länkar till tre bilder på www.Dpreview.com

Den första visar Eos 400D

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS400D/Images/inhand02.jpg

Den andra Nikon D50

http://a.img-dpreview.com/reviews/NikonD50/Images/inhand02.jpg

Och Nikon D70

http://a.img-dpreview.com/reviews/nikond70/Images/inhand02.jpg

Den största av dem är D70, den är den som är svårast att ha med sig (om någon är svår). En systemkamera blir ju aldrig så lätt att trycka ner i väskan som en kompaktkamera. D50 och Eos 350/400 är nog rätt likvärdiga att ha med sig.

www.cyberphoto.se säljer fortfarande Nikon D50 ny om det är intressant.

Du kommer inte ta bättre bilder med någon av kamerorna (ok, megapixlarna skiljer sig lite mellan dem men det är inte så viktigt). MEN du kommer troligtvis trivas bättre med någon av kamerorna. Mitt tips är att gå till en affär och be att få hålla i allihopa och se till att de har batteri och objektiv i/på så att du kan provta lite bilder och kolla på skärmen och lite annat. Läs på www.dpreview.com om de olika kamerorna, du kan ju givetvis hoppa över en hel del av tekniksnacket på sidan där men läs tex om designen, skärmen och lite annat smått och gott.

Eftersom du jämför två generationer av kameror blir det lite orättvist. Nikon D50/D70 har 6 megapixlar, Eos 350D som är samma generation har 8 och Eos 400D som är nyast (och samma generation som D80 och D40 mer eller mindre) har 10. Av D50, 70, Eos 350D och 400D har 400D den klart bästa, största och skarpaste skärmen.

En annan sak att titta på är om du kan se inställningar på andra ställen än skärmen (dvs ett litet fönster uppe på kameran). Hurvida du vill ha det eller inte.

Om du har två objektiv till en gammal analog så kan det ju hjälpa ditt val. Vad har du för gammal analog kamera? Om du vet det, annars kan de kanske stå på objektiven vilken fattning de är gjorda för.

Sigma gör sina objektiv till både Nikon och Canon (och en hel del andra).

Vad är det objektivet för nått, det som du tror är kit?

Mvh

Rasmus
 
Ps.

Olympus har precis släppt E410 och E510. E410 är supersmidig och liten, kan vara värt att ta en titt på dem i alla fall och känna på dem också. Worst case scenario är att du inte tycker om dem men det är bra att kolla runt.

Mvh

Rasmus
 
Jag tycker absolut inte att min Canon 350D är plastig eller för liten. Det är helt klart upp till varje fotograf att tycka vilken kamera man tycker är bekvämast i handen.

Jag skummade igenom en artikel i någon stor fototidning för någon vecka sen där man jämförde Canon 400D och Nikon D80x (Tror jag det var). Det var en ganska utförlig jämförelse på flera sidor där de båda kamerorna fick högsta betyg på alla punkter. Så vad jämförelsen skulle vara till för någon nytta vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Hejsan
Tack för all info!

Den gamla kameran är en Minolta Dynax 800si. Kit objektivet, eller vad det ät, är Minolta AF 24-85.
 
Ok.

Minolta objektivet kommer du inte kunna använda till Canon eller Nikon.

Sony använder Minolta objektiven (Sony tog över allt Konica Minolta kamera relaterat förra året).

Jag gissar på att kanske Sigma objektivet också är till Minolta kameran, i så fall gäller samma sak med det objektivet.
 
Okej då vet jag.

Jag har verkligen sådan beslutsångest nu. Ja, att känna på kamerorna skulle nog avgöra saken. Men, tyvärr finns ingen butik fär jag bor som har kameror. På elgiganten finns dom inte i butik här och sen är det bara Expert. Som sist bara hade Nikon D80 och D40.
 
Känner igen det där med beslutsamhetsångest, inte speciellt kul. Jag undersökte kameror i ett par månader under tiden jag sparade ihop till min D80 innan jag bestämde mig. Det som avgjorde var kvaliteten i D80 samt hur skön den är att hålla i.

Jag tycker du ska gå och känna på en D80 så länge, den är i stort sett lika stor och likadan som D50. Greppet skiljer sig lite, D50 har ett något rundare grepp och D80 har lite meringröpning för fingrarna, annars är storleken nästan identisk. D80 är några tiotal gram tyngre.

Så känns D80 bra tror jag säkert du kommer tycka D50 känns bra.

Eos 350D och 400D är i stort sett identiska med varandra, nu hjälper ju inte det eftersom det konstigt nog inte finns nån butik med dem i närheten som har dem. Ingen Siba eller Onoff eller nånting?
 
Nej, ingenting! =/
Men jag är onte 100%, så nästa jag jag är i stan ska jag kika.
 
Det spelar ingen roll om du väljer Canon eller Nikon, det blir lika dyrt i längden om du ska ha 3-4 objektiv från 18 till 300mm.

Håll dig borta från D40/D40x om du vill få tag i billiga och bra objektiv från Tamron, Sigma och Tokina. Flera av deras bästa gluggar och även en hel del Nikon original kommer ej att fungera med dessa två hus.

Exempel:

Tamron 17-50/2.8 och 90/2.8 macro
Sigma 18-50/2.8 17-70"macro" och 70/2.8 macro
Tokina 12-24/4 och 100/2.8 macro
Nikon fast 50/1,8, 180/2,8 60/2,8 macro och 300/4

Visst har Nikon svindyra och ännu vassare alternativ som fungerar istället, men inget för nybörjare.

Objektiven ovan fungerar dessutom som prisvärda exempel på vad du kan tänkas köpa för gluggar.

Jag föreslår att du lägger ner några kvällar och studerar cyberphotos utbud av objektiv så att du får en uppfattning om priser, brännvidder, etc. och även kollar lite bland recensionerna här på fotosidan.

Vill du komma igång direkt så köp Tamrons 17-50/2.8 med ett lämpligt hus (allt utom D40 serien) och valfri makro kring 100mm ur listan ovan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.