Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d40 till d90?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaagren

Medlem
Jag skulle behöva lite rådgivning nu.
Har fotat med min D40 i ca 1,5 år och är ganska trött på att det inte finns någon autofokusmotor i kameran, för jag vill kunna fota auto med mitt 50mm objektiv.
Känns även som det skulle vara roligt att byta upp sig nu.

Jag har hittat ett D90 hus till ett bra pris nu och funderar på att köpa det. Skulle även vara roligt att kunna filma eftersom jag är intresserad av film och liknande. Så nu till frågorna.

Är D90:n ett bra köp?
Är det stor skillnad mellan D40 & D90?


Jättetacksam för svar nu. Har stooor beslutsångest.
 
Håller med föregående tyckare på bägge punkterna. (Fast alternativt kunde du kanske köpa det utmärkta objektivet AF-S DX 35mm f/1.8 som kostar bara 2000 kronor och har autofokus på D40.)
 
D90'n är en D300 light...så nog 17 blir det skillnad...vissa hävdar att D90 är vassare bildmässigt än D300...jag har ingen aning.

Men som någon nämnde, det finns ju objektiv till D40 som funkar också...

D90'n är större i handen än en D40 - så åk till en butik och känn på den först...så du inte vantrivs med den p.g.a. greppet senare...
 
En mycket bra uppgradering

Jag har fotat mycket med både D40 och D90 och jag är säker på att du kommer uppleva det som ett rejält lyft. Får du dessutom ett bra pris så är det bara att slå till..!

D90 presterar mycket bättre bilder än D40 när det blir mörkt och du måste höja ISO. Tillsammans med ditt ljusstarka 50mm så får du en bra kombination för att foto handhållet i svagt ljus.

D90 är mycket smidigare om du pysslar med manuella inställningar. Den har dubbla inmatningshjul och egna knappar för ISO, vitbalans mm, samt en jättebra info-display på ovansidan. Du behöver alltså inte gå in i menyerna för att ändra grundinställningarna, något som höll på att göra mej vansinnig med D40.

p.s Nikons 35/1,8 G som någon nämnde är också jättebra till D90 (ger ju för övrigt AF med din D40) om det är så att du gillar ljsstark fast optik.
 
Jag bytte från en D40x till den D90 jag nu haft drygt 1 år, och jag var otroligt nöjd med det bytet (även om jag nu är ute efter en ny uppdatering). Bildernas kvalitet blev otroligt mycket bättre, LCD-skärmen på husets ovansida underlättar mycket mer, osv osv. Jag använder det 50mm du har, och det på D90n är en riktigt bra kombination :)

Jag lovar att du kommer bli helnöjd med en uppgradering!
 
Jag håller med tidigare skribenter. Byt! Det är en enorm skillnad. Förutom fokusmotor så har D90 fler fokuspunkter och betydligt mindre brus vid höga ISO. Bilderna blir mycket bättre.

Jag är supernöjd och ångrar egentligen bara att jag inte bytte upp mig tidigare. Som jag skrev i en annan tråd så känns D40 som en leksakskamera i jämförelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.