barajagjohanna skrev:
Får en som inte är så kunnig på detta med tekniken fråga vad VR är?
Jag har också en D40 och vill också ha ett nytt objektiv med bättre zoom. Räcker upp till 200? Man ska inte satsa på 300mm?
Och sen undrar jag (ursäktar mig igen med att jag inte är så duktig på tekniken och själva kameran) om någon mer tycker att D40 är ganska dålig på att ta närbilder? Om man vill gå riktigt nära alltså. Blir det bättre med ett annat objektiv? Jag tycker inte kameran kan fokusera så nära som jag vill, och det är lite synd.
1) VR=Vibration Reduction, Fritt översatt till svenska så får man Vibrations reducering.
Det är alltså Nikons namn för Antiskak eller på Canon språk IS, Image Stabilizer, alltså Bildstabilsering kort och gott.
Detta betyder i sin tur att ett objektiv eller kamera reducerar dom rörelser som uppstår från din kropp. Prova spring 2 km i rask takt och sedan försöka skjuta prick på någonting... du komemr garanterat missa eftersom du flåsar som en jagad älg. Kameran eller objektivet försöker hela tiden motbalansera dina rörelser och detta är bra om du fotograferar på långa slutartider där man annars ofta får rörelseoskärpa i bilden. Ett tekniskt hjälpmedel som är bra vid vissa situationer men inte på något sätt nödvändig och som fortfarande kräver att man vet vad man sysslar med.
2) Räcker 200mm? Ja du... detta är en typisk fråga som är helt omöjlig att svara på. Enbart du kan svara på den.
Talet 200mm anger brännvidden på objektivet. För att förenkla synnerligen kan vi säga att brännvidden är den faktor som avgör hur nära du kan komam ett motiv utan att behöva flytta på dig. Ju lägre tal desto mer får du med åt sidorna (vidvinkel) och ju högre tal desto mindre får du med på sidorna men du komemr "närmre" motivet. Ungefär som med en kikare.
Titta i kikaren på normal sätt och du har mycket förstoring, vänd på den och allt blev helt plötsligt oändligt långt bort.
Att svara på frågan är lika enkelt eller svårt som att svara på om 200kr räcker.
den givna motfrågan blir givetvis: Till vad skall 200:- räcka?
till ett kg potatis räcker 200kr synnerligen långt. Men skall du köpa en Finlandsfärja så räcker det kanske till 1 bult i skrovet.
Samma sak här. til lvad skall dom där 200mm räcka? Vad skall du fotografera?
3) En systemkamera sköter allt som har med registrering av ditt motiv att göra. Det är ett verktyg för dig att kunna fånga ett motiv på sensorn. Motivet kan inte kameran hitta utan det får du göra. Att göra så att motivet ser ut som motivet skall göra är objektivets uppgift.
Gå ner på stan och stjäl glasögonen från en person du ser. Personen kommer fortfarande kunna registrera ljus och konturer, men knapapst kunna ställa in fokus eller se något skarpt. Inte heller kunna läsa på nära håll om man har det felet.
Samma sak här. Alla objektiv har någonting som kallas närgräns, det är detta som avgör hur nära du kan komma motivet. Olika objektiv har olika närgränser, men ofta så har objektiven ungefär samma närgränser i förhållande till brännvidden. För att komma riktigt nära så behöver man ett sk makro objektiv. Det är specialbyggt för att kunna komma nära inpå motivet.
Kameran har således absolut ingenting med detta att göra.