Annons

d40 - d2x?

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus, en sak har jag alltid undrat när du skriver om serietagning. Hur vet du hur många bilder per sekund din kamera tar?

Tittar du helt enkelt på hur många bilder som är tagna samma sekund eller finns det något annat sätt?

Grymma crossbilder förresten :)

Tack för berömmet! Det går riktigt fort även om det "bara" är knattar som kör. Accelerationen ur kurvorna är våldsam och det är faktiskt svårt att få kameran att hänga med innan man lärt sig tekniken. Den översta bilden är tagen på min son. Han 11 år och kör en 85:a. Runt 35 hk i en cykel som väger drygt 70 kg. Egentligen är man väl galen när man ser hur de kör. Han hoppar glatt över platåhoppen på en så där 18-20 meter och fräser vidare

Jag tittar helt enkelt i EXIF informationen när det gäller bps

Senast ändrad:
Hej Magnus. Jo det var verkligen bilder med fart i det här! Vad gäller batterierna har jag inte glömt att ställa om, men jag skall erkänna att jag har provat olika lägen eftersom jag inte märkt någon skilnad. Jag var på landet nu i helgen och tog drygt 300 bilder. Jag snålade inte med strömmen utan både skärmvisning och exponeringsmätern stod på länge, likaså vr på objektiven. Ändå så står batteriindikatorn på nästn full, bare en "plutt" har slocknat. Kamerna har även den legat ute i kylskåpstemperatur vilket defenitivt sammantaget inte hade gått med mina tidigar 8 NiH batterier. Jag är helnöjd med dessa "piratbatterier" men kan inte påstå att autofokus eller någonting annat blev snabbare som en del säger sig ha upplevt. Min autofokus på 70-300:an räcker för det mesta till. Mina fåglar flyger inte direkt i någon jetström;-)
Mvh
JB

Jag kan tala om för dig att farten blir ännu mer intensiv när de är utprintade i sina "riktiga" format. Dvs 1,4 x 1 meter. Det skall ju inte fungera med den "löjligt" låga upplösningen som D300 har men si. Bilderna ser alldeles utmärkta ut. Helt ok på riktigt nära håll. Det går tom att se ögonfransarna ( på motiv utan glasögon givetvis). Men de ser helt fantastiska ut från en meters avstånd.

När det gäller celler som ger 8 bps så är EL4 att föredra före NiMh celler i alla aspekter förutom priset. Allt är bättre med EL4. Vikten är lägre, kapaciteten är högre, det går att utläsa hur mycket juice du har kvar (vilket inte går med NiMh celler) etc. Det är bara den där lilla prislappen som skiljer och den skiljer rätt mycket om du inte redan har en EL4 laddare. I mitt fall så hade jag redan ett gäng bra snabbladdare till NiMh celler och massor av celler. Det blev så att säga gratis att trimma kameran till 8 bps och skillnaden är markant på crossbanan när man verkligen behöver den där extra farten. Du har inte en chans att hinna se vad som händer så det är mycket bättre att sprutmåla och radera efteråt. Åkaren blundar eller bara vinklar ner hjälmen under ett ögonblick och en bra bild är förstörd medans bilden tagen 1/10 s tidigare blev kanon

De få gånger jag verkligen behöver farten motsvarar inte mervärdet med EL4. Jag tillhör de som initialt upplevde att D300 med NiMh celler eller EL4 känndes rappare. Det var dock bara en känsla som jag inte kunde verifiera. Nu efter en längre tids användning och kontoll via tusentals bilder så vet jag att det inte stämmer. Inget händer med kameran förutom att bps ökar.....

Jag använder faktiskt mitt grepp väldigt sparsamt rent tidsmässigt. I praktiken tas visserligen majoriteten av mina bilder med greppet monterat då det alltid sitter på när jag plåtar sport. Däremot är det avmonterat under den största tiden utanför crossbanan. Vid de få tillfällen jag har det kvar på kameran så är det utan batteri. Behöver bara vertikalavtrycket men inte farten......

Senast ändrad:
tack för hjälpen med batteri osv. men minneskort? vad behöver man för minneskort för att kunna få ut 8 bps med batterigrepp? har en d40 nu ju, och jag köpte en billigare variant, det fungerade inte alls lika bra som mitt extreme 2, det blev bara 3 bilder på rad sen behövde minneskortet laddaoch det tar längre tid mellan varje bild, och med extreme 2 kan jag ta 10 bilder i följd och hyffsat snabbt. så vad krävs för d300 med 8 bps?

tack för hjälpen med batteri osv. men minneskort? vad behöver man för minneskort för att kunna få ut 8 bps med batterigrepp? har en d40 nu ju, och jag köpte en billigare variant, det fungerade inte alls lika bra som mitt extreme 2, det blev bara 3 bilder på rad sen behövde minneskortet laddaoch det tar längre tid mellan varje bild, och med extreme 2 kan jag ta 10 bilder i följd och hyffsat snabbt. så vad krävs för d300 med 8 bps?

Jag har för mig att Rob Galbraith har testat en himla massa CF kort.

Jag själv kör på Lexar kort, har för mig de har 300x överföringshastighet. Funkar bra tycker jag.

Edit:
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9254

Räkna med att med RAW blir det 11-12 mb X 8 bps = ca 100 mb/s som ska flyttas från bufferten till kortet på fullt blås. Men nu håller kameran inte riktigt 100 mb/s internt så det kommer hastigheten upp i oavsett hur snabbt kortet är.

Här är en sida som jämför olika kort i olika kameror. Tyvärr har den inte blivit uppdaterad på länge, och D300s och de senaste korten finns inte med.

Som du ser finns det inget kort som ger hastgheter på över 30 mb/s på en D300, Ducati-korten ska ge 45 mb/s eller något men det planar ändå ut på 30 mb/s.

På mn D300s hade jag först Sandisk Extreme III 30 mb/s som ska ge 17 mb/s enligt sidan, sedan bytte jag upp mig till ett Extreme 60 mb/s och gick från 17 RAW till över 20 med 7 bps innan bufferten blev full och kameran saktade ner.

Vet någon om det finns en mer uppdaterad sida som jämför olika kort?

Man jag måste erkänna att jag har fortfarande inte hittat var i EXIF det står om seriebildshastigheten....

Du måste dela upp det hela i två delar. Kameran kommer att gå i 8 bps oavsett minneskort tills den interna bufferten i kameran är fylld. Därefter kommer kameran att gå ner i hastighet. Antalet bilder som ryms i bufferten varierar också beroende på olika órsaker. En är vald kvalitet på bilden. Nu minns jag itne exakt men runt 14-15 råfiler vill jag minnas att det ryms i min D300 med de inställningar jag brukar använda. I praktiken är det fler då kameran defacto hinner skriva ner bilder till minneskortet från bufferten under bursten. Här vinner du mer ju snabbare kort du väljer. Du vinner inget annat. Jo en sak till men den hänger ihop. Tiden från att du släppt på knappen tills samtilga bilder är nerskrivna till kortet är kortare med snabbare minneskort.

I praktiken så har vi redan passerat vad jag behöver i minneskortsväg rent hastighetsmässigt. Jag plåtar ändå rätt mycket ultrasnabb motorsport och använder ofta serietagningen. Dock är det ytterst sällan som jag har begränsats av att den gått i taket. Betänk då att jag använder en "långsammare" kamera D300 än dagens D300S. Den nya klarar av märkbart snabbare kort. Jag har även en stor spridning bland mina kort. Vill minnas att mitt snabbaste är ett SanDisc Extreem 4GB 30 mb/s medan det långsammaste är ett SanDisc II 4GB utan hastighetsmärkning och därmed förmodligen långsamt. Inte heller med detta kort begränsas jag speciellt ofta. Aldrig är nog mer rättvist att säga

För övrigt kan jag ju nämna att på max kvalité på Jpg och ett 60 mb/s kort fylls aldrig bufferten på min D300s utan den går tills gränsen 100 exponeringar har gjorts utan att sakta in alls. Buffertmätaren går ner till 12-13 och står där. Så kan du nöja dig utan RAW är det inte kortet som begränsar dig över huvud taget!

tack för hjälpen allihop, det blir en d300 någon gång i juli.

jag har ett tokina 400 6,3 jag köpte det för 600 :- där finns endast manuellt fokus, finns det andra liknande objektiv? lite ljusstarkare kanske, som fungerar med autofokus på d300? som då inte är allt för dyrt?

Räkna med att med RAW blir det 11-12 mb X 8 bps = ca 100 mb/s som ska flyttas från bufferten till kortet på fullt blås. Men nu håller kameran inte riktigt 100 mb/s internt så det kommer hastigheten upp i oavsett hur snabbt kortet är.

Här är en sida som jämför olika kort i olika kameror. Tyvärr har den inte blivit uppdaterad på länge, och D300s och de senaste korten finns inte med.

Som du ser finns det inget kort som ger hastgheter på över 30 mb/s på en D300, Ducati-korten ska ge 45 mb/s eller något men det planar ändå ut på 30 mb/s.

På mn D300s hade jag först Sandisk Extreme III 30 mb/s som ska ge 17 mb/s enligt sidan, sedan bytte jag upp mig till ett Extreme 60 mb/s och gick från 17 RAW till över 20 med 7 bps innan bufferten blev full och kameran saktade ner.

Vet någon om det finns en mer uppdaterad sida som jämför olika kort?

Här finns data för D300s med nyare minneskort:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10043-10255

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar