Annons

D40 bästa köpet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Olika bud, okej. Får se hur jag gör. Vissa verkar inte gilla dagens modeller pga displayer/för många mpix osv. utan föredra de lite äldre.
Att en del hävdar att D40 skulle vara mindre brusig än t ex D3000 tror jag kan bero på ett missförstånd. Vissa sajter -- t ex DPreview -- jämför bildkvalité i 100 procents förstoring. Då kommer kameror med högre pixeltäthet oftast att se brusigare ut -- bruset per pixel är högre. Det innebär dock inte att bruset är högre om man jämför två bilder av samma storlek.

Jaså, okej. Så beror helt på om man croppar ofta eller bara skriver ut i max a4 då?

Att en del hävdar att D40 skulle vara mindre brusig än t ex D3000 tror jag kan bero på ett missförstånd. Vissa sajter -- t ex DPreview -- jämför bildkvalité i 100 procents förstoring. Då kommer kameror med högre pixeltäthet oftast att se brusigare ut -- bruset per pixel är högre. Det innebär dock inte att bruset är högre om man jämför två bilder av samma storlek.

Jaså, okej. Så beror helt på om man croppar ofta eller bara skriver ut i max a4 då?
Nja, så länge det är samma bild från båda kamerorna så kommer bilden från D3000 nog inte att vara mer brusig än den från D40. Om man däremot förstorar bilden från D3000 mer än den från D40 (vilket alltså t ex DPreview gör) så syns det förstås mer brus.

Jag skulle inte köpa en begagnad D40 om jag inte fick den till ett mycket bra pris.

De såldes ut för något år sedan tillsammans med 18-55 objektivet för under 4000 kr (ny såklart).

Jag skulle satsa på en av de nya modellerna (har inte någon egen erfarenhet).

Hej
Jag har haft en d40, d40 x och d60, med zoomen som ingår,,,föredrar d40, superbra kamera. Lätt, enkel,snabb,,,det är den bästa jag testat under 20 000 kr. Jag fattar inte hur folk kan föreslå en femtio mm glugg,,? Det blir ju ett kort tele på den här kameran,,köp den med zoomen,,,funkar perfekt. Jag har jobbat proffesionellt med den i två år, no problem.

Hoppas att du skojar vad gäller bästa kamera under 20 000 kr. En D300s är väl betydligt mera kompetent än en D40 och om budgeten är 20 000 kr lär ingen köpa en D40? Men håller med dig vad gäller 50/1,8 på en D40. Inte så bra val.

Att köpa en panasonic för nästan tio tusen kronor, utan sökare, är en värdelös kamera. Nikonkameran är bättra på allt. OM du ska köpa en annan glugg, köp en 24 mm, så du får något som motsvarar 35 mm på en analog kamera. Som sagt: det behövs inte egentligen inget annat är orginalzoomen.

Konstigt att ingen av de som testat kameran håller med dig.

Exempelvis skriver Image-Resource enligt nedan och alla tester jag läst har varit positiva.

"Overall, the Panasonic GF1 is an extremely good camera for such a small package, recording impressive detail thanks to its quality sensor, image processor, and fine optics. While we'd never say it's for everyone, the Panasonic GF1 will be irresistible for many of our readers; and it's a sure Dave's Pick."

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCGF1/DMCGF1A.HTM

Finns ju också lös optisk sökare att sätta på så att fotograferingskänslan blir som en Leica ur M-serien. En bättre vardagskamera för snapshots måste vara svår att hitta.

Man undrar ju när man läser andra trådar, D3000 verkar inte helt omtyckt ;)

Äh, bara för att D3000 är Nikons sämsta digitala systemkamera så innebär det ju inte att den är dålig. NÅGON kamera måste ju vara sämst i sortimentet, menar jag :). Jag vill hävda att den är fullt jämförbar med D40, fast med sämre blixtsynktid.

Okej då. Flesta verkar inte rösta för en d40. Vet någon vart man kan hitta en Canon 1000d med IS kitlins? flesta verkar sälja den utan IS, faktiskt inte hittat den med IS någonstans.

Gott om åsikter :) Fler än ni här verkar tycka att D40 är ett bättre köp än dagen instegsmodeller om man söker runt lite, finns gott om trådar i ämnet (där det bråkas friskt). Anledningen att jag länkade till den nya D40n i USA var för att de flesta på blocket verkar vilja ha ungefär 3.5-4000kr för sina D40, typ nypris, eftersom den inte görs längre antar jag.

Lägg till och köp en Sony A500 eller än hellre en A550.. Då får du en kamera som kan ta bilder samt med riktigt trevliga användbara funktioner såsom HDR direkt i kameran. Vinklingsbar skärm med en suveränt väl fungerande Live view som går att använda vid praktiskt fotande på massa sätt.. Snabb serietagning. PÅ A550 upp till 7 bilder i sek. Eller med af 5 bilder sek..

Stabilisering vilket gör alla objektiv stabiliserade. Beg tredjeparts samt märkes.. Alla blir stabiliserade ...

bra grepp för kameranivån.. Samt redan i kameran trådlös blixtfunktion om en ev införskaffad blixt har den funktionen..

Samt mycket bra isohantering vilket gör den duktig i sämre ljus utan tappa färgerna..... Makalöst bra skärm!!

Samt en massa saker mer givetvis.. men har brådis med julfix så tid finns inte för skriva mer...

Så Titta på Sony´s nya A5XX serie är mitt tips.. Lite mer pengar iofs.. Men du/ni får en kameran som ni kommer ha massa massa glädje utav...

God Jul

Mvh
Tobbe.

Ja, och av just den anledningen tycker jag att Canon EOS 450D + 18-55IS är mer prisvärd, ett sådant paket kostar ca 4400-4700 kr beg.

450D är dock lite större än D40.

Det paketet går att få för 4995 kr sprillans ny nu! Att betala mer än mellan 3500 o 3800 för beg 450D+18-55IS är att bli lurad.

Spännande alternativ i mellandagarna! D90 har jag ju hört mycket gott om och 6000kr är ju inte så farligt, det ryms i budgeten. Men samtidigt är 450d med is kit för 5000kr väldigt lockande. Vem säljer det paketet?

Vad kostar ett hyfsat all-round objektiv för D90? Så jag vet totalpriset för jämförelse.

Här kan du se i alla fall vad nya objektiv kostar på Cyber.. Sedan har väl prisjakt säkert kanske billigare priser här o där.. Samt begmarknaden också...

Jag har i länken sökt på stabiliserade objektiv då jag anser det är ett krav.. Medans jag vet andra anser sådant inte behövas... Men detta är ju mitt tips om sökning. Och då blir det mina speckrav som ligger som grund för tipset och inte andras..

Hur jag än ser på Nikons startseriekameror i dom lägre klasserna så är nog ett D90 hus för straxt under 6000 kr ett mycket mycket bra köp .. ..För med D90 är det som först i mina ögon sett Nikon blir en intressant kamera.. Så det tipset är om man sedan satsar på ett ljuskänsligt objektiv till huset ruggigt mycket kamera per krona... Och det är alltid kamera per krona jag använder ofta som en stor måttstock och inte märke..

http://www.cyberphoto.se/pri_objekt...9&sortera=tillverkare&prislistan=0&showmoms=0

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto