Annons

D40 bästa köpet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Jag letar en liten systemkamera åt min syster som hon kan ta med sig "överallt". En viss ökänd Ken Rockwell verkar anse att en begagnad Nikon D40 är det bästa köpet för detta syfte. Håller ni med? Jag vill alltså en kamera som är liten och funkar bra i dålig belysning. Är D40ns 6megapix en stor fördel jämfört med dagens instegsmodeller eller kan en ny av de billigare canon/nikon funka lika bra?

Jag letar en liten systemkamera åt min syster som hon kan ta med sig "överallt". En viss ökänd Ken Rockwell verkar anse att en begagnad Nikon D40 är det bästa köpet för detta syfte. Håller ni med? Jag vill alltså en kamera som är liten och funkar bra i dålig belysning. Är D40ns 6megapix en stor fördel jämfört med dagens instegsmodeller eller kan en ny av de billigare canon/nikon funka lika bra?

D40:n är en underbar kamera. Det är en modell som med sina 6 mp fortfarande står sig mycket bra, och den är HELT klart värd pengarna. Vill du ha lite tåligare, en gammal D100 eller lite nya D200 är dina val. D40 har dock den stora fördelen att vilken idiot som helst kan plocka upp den och fota med den. Och få BRA bilder.

Härligt, tack för svaret. När slutade den göras? Går det fortfarande hitta begagnade i OK skick?

D40:n är en underbar kamera. Det är en modell som med sina 6 mp fortfarande står sig mycket bra, och den är HELT klart värd pengarna. Vill du ha lite tåligare, en gammal D100 eller lite nya D200 är dina val. D40 har dock den stora fördelen att vilken idiot som helst kan plocka upp den och fota med den. Och få BRA bilder.

Ja, dom finns i okej skick, tradera, blocket och annonsdelen här på Fotosidan är dina vänner. Du kan få dom för så lite som 2500 eller till och med mindre.
Lägg till ett Nikkor 50mm 1.8+uvfilter, och du har en kamera för din dotter, som kommer att hålla år efter år, och ge henne mycket bra bilder.

Eller, förresten, skippa 50mm:an, skaffa henne en extern hårddisk, och lär henne göra backup av sin dator och sina bilder.

är kitlinsen 18-55mm att rekommendera? Dvs. värt leta efter de som skickar med den.

Ja, dom finns i okej skick, tradera, blocket och annonsdelen här på Fotosidan är dina vänner. Du kan få dom för så lite som 2500 eller till och med mindre.
Lägg till ett Nikkor 50mm 1.8+uvfilter, och du har en kamera för din dotter, som kommer att hålla år efter år, och ge henne mycket bra bilder.

Eller, förresten, skippa 50mm:an, skaffa henne en extern hårddisk, och lär henne göra backup av sin dator och sina bilder.

D40 har en stor fördel jämfört med D200 - 300. Vikten - D40 väger tre-fyra hekto mindre än min D300!
Jag köpte en D40 med kitzoomen till min dotter - just pga smidigheten och hennes ovana med annat än kompaktkameror.
Trots att D40 är tänkt som en instegskamera är den synnerligen kompetent, den ger strålande bildfiler.
Köp Du en D40 - ny (från USA) eller begagnad - så tror jag hennes fotoglädje har god möjlighet att utvecklas.

Vad gäller kitsoomen, den är lätt, mycket lätt men kanske optiskt inte helt perfekt. Min dotters står nästan helt oanvänd!

Varför inte ett begagnat D40 hus + en annan glugg, någon föreslag en 50/1,8 eller varför inte en 50/1,4?

Vill hon senare skaffa en zoom, Nikons 16-85:a (kanon för priset)eller någon av tredjepartstillverkarnas normalzoomar. De senare har jag ingen erfarenhet av men det finns trådar om dessa.

Lycka till med köpet!

AF 50/1.8 är väl "sådär" kul på en D40, då den inte ger AF. Samma gäller den äldre AF 50/1.4D. AF-S 50/1.4G ger däremot AF, men jag skulle alla gånger välja AF-S 35/1.8G, då denna är en normal på en D40, vilket ger ett betydligt bredare användningsområde. Detta om man nu funderar i banor att skippa kitoptiken och köpa en fast optik istället, vilket JAG inte skulle göra. 18-55:an är faktiskt rätt bra och bortser man från att den inte är så ljusstarkt så är den en mycket bra start.

Lite beroende på budget skulle jag dock hellre välja D3000, som har bättre AF och som inte är lika begränsad vad gäller funktioner som D40:n är. Jag säger inte att det inte går att ta bra bilder med en D40, men D3000 är en modernare kamera, även om inte den heller har senaste generationens sensor. Med 18-55:an utan VR verkar den enl. prisjakt gå på dryga 4000kr och med 18-55:an MED VR strax under 5000kr, så det går kanske att hitta en D40 med kitoptik för neråt halva priset... Dessa pengar kan man såklart göra annat med, som köpa något annat objektiv, eller en blixt eller en snajsig väska eller...

Canon 1000D är inte heller dålig. Denna säljs dock oftast i kit med 18-55:an utan IS, och just det objektivet är inte så särskilt kul. Versionen MED IS är dock bra och hittar man att sådant kit nånstans som inte är överprissatt så är det åxå en bra start.

Sedan är det inte BARA känslan för kameran som spelar roll, utan man bör kanske, lite beroende på ens intentioner, dvs vart man planerar ta sitt fotande, titta lite på vilka objektiv/tillbehör/priser respektive system erbjuder...

Jag skulle välja D40 huset, eller om jag för nästan samma pengar får en D40x eller D60 skulle jag välja den. Jag skulle aldrig i livet välja nya D3000 (brusig sensor) eller D5000 (ogillar liten tilt-LCD) men gärna nya D90 (kanonkamera) om budget tillät.

Som objektiv skulle jag satsa på Nikon AF-S DX VR 18-55.
Dyrare/bättre zoomalternativ Nikon AF-S DX VR 16-85.
Alternativt börja med att bara köra Nikon AF-S DX 35/1.8G. Coolaste alternativet kanske!

Kitlinsen AF-S DX 18-55 finns väl i tre generationer; I, II och VR. Där I:an är no-no, II:an bra men utan bildstabilisering och VR den att föredra. II:an finns även i silverfinish, ogillas...

Jag skulle scanna annonser på Fotosidan och Blocket för beg klipp.

Om Canon, skulle jag välja 450D + 18-55IS och inget annat. Den ligger bildkvalitetsmässigt under D90 men över D40/D40x/D60.

Tycker att en D40x eller en D60 är ett bättre val än D40. Går att hitta för samma pengar beg och skillnaden i upplösning är märkbar.

50/1,8 är ingen höjdare på någon av dessa kameror för en mindre van fotograf och vid slit och slänganvändning. Detta pga avsaknandet av AF. Lite lång brännvidd också för vardagsfotografering.

AF-S 35/1,8 är ett betydligt bättre val.

Även om D40x är liten så är den ändå inte av fickstorlek. Ska kameran med dagligen skulle jag hellre satsa på en Panasonic Lumix DMC-GF1 med 20/1,7. Ingen spegelreflexsökare som på D40 men utbytbara objektiv och mycket bra bildkvalitet. Kanske annan budget men såg en beg häromdagen för 6 500 kr och finns nytt som paket på FV/Rajala för 8 700 kr.

Precis som du skriver är Ken R ökänd och detta just för hans ibland väldigt annorlunda råd. En del råd är ju också gamla då han inte uppdaterar alla sidor löpande. Att köpa en D40 var ju helt rätt för några år sedan men knappt idag.

Senast ändrad:
Jag skulle välja D40 huset, eller om jag för nästan samma pengar får en D40x eller D60 skulle jag välja den. Jag skulle aldrig i livet välja nya D3000 (brusig sensor) ...
Att D3000 skulle ge mer brus än D40 har jag svårt att tro och olika tester (t ex DXO) ger inte heller något belägg för detta.

Hittar man en begagnad D40 för ett bra pris tror jag det kan vara ett vettigt köp (det finns t ex en här på FS för 3300 kr som kanske går att pruta ner en bit) men att köpa den ny tycker jag låter som en dålig idé.

När det gäller optiken kan jag bara instämma med vad Dumbo skriver: som nybörjaroptik är kitzoomen oslagbart prisvärd.

Hej
Jag har haft en d40, d40 x och d60, med zoomen som ingår,,,föredrar d40, superbra kamera. Lätt, enkel,snabb,,,det är den bästa jag testat under 20 000 kr. Jag fattar inte hur folk kan föreslå en femtio mm glugg,,? Det blir ju ett kort tele på den här kameran,,köp den med zoomen,,,funkar perfekt. Jag har jobbat proffesionellt med den i två år, no problem.

Att köpa en panasonic för nästan tio tusen kronor, utan sökare, är en värdelös kamera. Nikonkameran är bättra på allt. OM du ska köpa en annan glugg, köp en 24 mm, så du får något som motsvarar 35 mm på en analog kamera. Som sagt: det behövs inte egentligen inget annat är orginalzoomen.

Gott om åsikter :) Fler än ni här verkar tycka att D40 är ett bättre köp än dagen instegsmodeller om man söker runt lite, finns gott om trådar i ämnet (där det bråkas friskt). Anledningen att jag länkade till den nya D40n i USA var för att de flesta på blocket verkar vilja ha ungefär 3.5-4000kr för sina D40, typ nypris, eftersom den inte görs längre antar jag.

Jag skulle inte betala mer än 2-2500:- för en begagnad D40.
Alla dagens instegskameror är bättre än den, och finns att köpa nya från 3000:- och uppåt.

En annan gammal kamera som är jämförbar med D40 är Pentax K100D (Super) som finns att hitta rätt billigt trots att den har mer avancerade funktioner. Har sett den säljas för 1500-2000:- med kitobjektiv.

Tycker personligen att D40 är klart överskattad idag.

Olika bud, okej. Får se hur jag gör. Vissa verkar inte gilla dagens modeller pga displayer/för många mpix osv. utan föredra de lite äldre.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto