Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3100 - vilket objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)
En av de största skillnaderna är att D90 har en inmatningsratt på framsidan och en på baksidan, tumme och pekfinger alltså, medan D5000 och D3100 ( och alla andra under D90) bara har en ratt.

Rattarna används för att ställa bländare och slutartid eller exponeringskompensation ihop med någon av dem beroende på vad kameran är inställd på..

Med dubbla rattar har du en till varje, med en ratt ställer du in det ena med ratten och den andra genom att hålla in en knapp och vrida på ratten. Att ha två rattar gör det mycket bekvämare!

Oj, oj, oj, nu måste jag bestämma mig!!

Vad är största skillnaden mellan D90 och D3100??

Vill du köra porträtt så skaffa D90. Då kan du använda så fantastiskt fina och bra ljusstarka porträttobjektiv som t.ex. de ganska förmånliga 50/1,8, 50/1,4 och 85/1,8, eller det dyra 85/1,4, både gamla och nya versionen. Med D3100 får du inte autofokus med något av dessa objektiv (bortsett från AF-S 85/1,4 som är det överlägset dyraste av dem alla!), något som jag tycker är väldigt begränsande om det är porträtt man vill fotografera. D90 har också till skillnad från D3100 stöd för Nikons CLS (Creative Lighting System) som möjliggör en mer avancerad blixtanvändning vilket är väldigt bra att ha just för porträttbilder. Du kan bl.a. alltså fjärrstyra en extern blixt med den interna (så att effekten av den interna blixten inte ens syns på bilden), vilket är ett enkelt och billigt sätt att skapa intressanta ljussättningar.

Senast ändrad:
Med dubbla rattar har du en till varje, med en ratt ställer du in det ena med ratten och den andra genom att hålla in en knapp och vrida på ratten. Att ha två rattar gör det mycket bekvämare!

Off-topic: Jag skulle helst ha tre rattar, en för varje parameter, då åtminstone jag själv ofta vrider på fel ratt om man ofta växlar mellan olika exponeringsprogram (A, M, S eller P). Själv använder jag inte exponeringskompensation på någon av rattarna utan har istället iso på den andra ratten i A och S-lägena. Kanske också i P, jag använder aldrig det läge. Det tycker jag fungerar bättre (har provat båda).

Då jag bytte till D90 från D60 tyckte jag det blev svårare att ställa in exponeringsparametrarna. Med en ratt fanns det ingen chans att man vred på fel ratt. :) Ville jag ändra iso höll jag in isoknappen (fn-knappen t.v. om blixten under blixtknappen) och vred på ratten, ville jag ändra exponeringskompensation höll jag in den knappen istället och rattade.. I M-läget ändrade jag bländare genom att hålla in exp.komp-knappen (+/-) och ratta, eftersom exponeringskompensationen inte har nån effekt i M-läget om man inte har autoiso på. Höll jag inte in nånting ändrade jag slutartiden. Jag tycke det funkade smidigare faktiskt än på D90:n med två rattar, hur knäppt det än kan låta för en som alltid använt två rattar. Jag har haft kameran i 9 månader och fortfarande rattar jag ibland fel, vilket är något irriterande. Jag rattade aldrig fel med D60:an.

Oj, oj, oj, nu måste jag bestämma mig!!

Vad är största skillnaden mellan D90 och D3100??

D90 är en antusiastkamera, D3100 är en amatörkamera, båda är dock bra.
D90 var ursprungligen dubbelt så dyr, nu är den billig på ålderns höst.
D90 har bättre LCD med 4ggr så hög upplösning.
D90 har större och bättre optisk sökare.
D90 är 50% snabbare när du fotar bildserier.
D90 har en motor som kan driva autofokus i äldre/billiga Nikonobjektiv som AF 50/1.8 m.fl.
D90 är lite större och lyxigare att hålla i och använda.
D3100 har fler megapixels och filmar i högre upplösning.
Bilderna från båda är lika bra.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/
http://www.dpreview.com/previews/Nikond3100/

Off-topic: Jag skulle helst ha tre rattar, en för varje parameter, då åtminstone jag själv ofta vrider på fel ratt om man ofta växlar mellan olika exponeringsprogram (A, M, S eller P). Själv använder jag inte exponeringskompensation på någon av rattarna utan har istället iso på den andra ratten i A och S-lägena. Kanske också i P, jag använder aldrig det läge. Det tycker jag fungerar bättre (har provat båda).
Jag skulle vara nöjd med två rattar men jag skulle vilja att den främre ratten alltid ställer exponeringskompensationen och den bakre ställer den parametern man valt. Fast det skulle gärna få vara en ratt till som ställde ISO.

Hur gör du med kompensationen? Trycker du på knappen vid avtryckaren?

Tänkte bara tillägga att D90 fortfarande finns för 4999 här http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=2764749 (men den börjar ta slut i butikerna också), köpte en för några dagar sedan och går i precis samma funderingar Kstina och har tänkt en kombination med 18-105 eller möjligtvis 16-85 samt ett fast 35- eller 50 1.4 eller 1.8 beroende på vad jag hittar.

Har precis beställt http://www.cyberphoto.se/?https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018105VR värde paketet för 6990, det var med tanke på vad som finns i paketet (8gb minne, väska, linsduk, uvskydd som jag inte vet vad man har till, men det ingick iaf mm det billigaste jag hittade).

någon som har några åsikter om det? tror att jag gjort ett bra köp, canon eos 550 kostar lite mer och har sämre objektiv än det jag valde... och dom är likvärdiga om jag förstått recensionerna rätt, ända skillnaden finns på videoinspelningen, men man spelar inte in video med en kamera......

Vidare, tänk på när ni länkar att kolla om det är VR eller inte på objektivet, det är ändå halvviktigt att det finns främst i mörkare förhållanden.

Påtal om D90, jag har på ett par recensioner läst att D3100 har 2 mer mpx men inte sämre bildkvalité utan faktiskt likvärdig snudd på bättre på grund av den nya cmos sensorn som sitter i den..

Det blir säkert hur fint som helst med det paketet!

Angående D90 vs D3100, så är det allmänt så att en nyare generation av sensor generellt sett har både bättre DR, brus och färger samtidigt som den har fler mpix. Det är inte konstigt alls. T.ex. D7000 på 16 mpix är bättre än alla de andra DX-modellerna och har samtidigt den näst högsta upplösningen av Nikons alla modeller. För övrigt är skillnaden mellan 12, 14 och 16 mpix nästan obefintlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar