ANNONS
Annons

D300s

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!
Nu är det såhär. En av mina kompisar ska iväg till USA om några veckor och då kan han passa på att köpa en ny kamera till mig. Men då är det bara vad han sak köpa för kamera.

Jag har haft en Nikon D40 innan och har tagit mycket kort. Men nu är det så att fokus har börjat balla ur. Jag har länge funderat på att köpa en D300 eller en D300s.

Och nu! Jag undrar vilken kamera som är värd pengarna mest.

Snälla hjälp mig med det här!

kram Felicia

D300 är föregångaren till D300s och har inte funnits att köpa ny sedan augusti 2009 eller något, så är det en ny kamera det gäller finns bara D300s att välja på av dem.

Jag ser att D300s kostar ca 1330 USD nu hos Adorama men det gäller att räkna rätt för du ska lyfta VAT i USA (olika för varje delstat) och lägga på moms och tull i Sverige. Här kostar den drygt 11 000 nu.

Moms och tull

Jag ser att D300s kostar ca 1330 USD nu hos Adorama men det gäller att räkna rätt för du ska lyfta VAT i USA (olika för varje delstat) och lägga på moms och tull i Sverige. Här kostar den drygt 11 000 nu.

VAT i New York är 8,85% och moms hos oss 25%. Tull för hus=0% och för objektiv=6,7% läste jag just hos Tullverket

Det finns ingen vat i USA. Däremot sales tax som man ska addera till priset. Den får man inte tillbaka vid utresa.

Jag skulle välja en D7000 om jag var i dina kläder.

Bättre bildkvalité, mindre brus, bättre filmning, billigare - ja det är en nyare och bättre kamera helt enkelt. Kanske sämre vädertätning än D300/s men bättre än du har just nu.

Mvh

Johan Maxe

Till skillnad från D7000 så känns D300s mycket proffisigare byggd. Skrotade en D300s för ett tag sedan. Den hade gått nästan 250 000 exponeringar. Hade aldrig tagit en D7000 framför en D300s. Den känns helt enkelt inte alls lika proffsig i handen och ergonomi och känsla är en viktig del också enligt mig. Skiljer inte så hemskt mycket i bildkvalité så att D7000 "vinner" kampen, tycker jag.

Räkna noga innan du köper i USA. Jag var till Florida som vanligt i Aug-Sept, och jag beställde faktiskt en kamera ( D300s ) från en Svensk leverantör när jag var därborta, det skiljde bara några hundringar, så det är inte värt besväret tycker jag. För 3 år sedan så köpte jag en D80 när jag var där, då tjänade jag nästan 3k med ett 18-135 obj. Det var då det.
Sorry.

Väldigt glad att jag hittade ett nytt D300s hus för 9990:- för några månader sedan. Den nya 24mp sensorn som sitter i SONY Alpha 77 och som påstås sitta i nya D400 verkar inte direkt vara nån höjdare. Den brusar tydligen rejält i mörker vilket dämpas på konstgjord väg vilket gör att bilderna förlorar detaljer, är det det alla pixelgalningar väntar på? För mig får gärna D400 ha den fina 14 megapixel sensorn som sitter i D3100. Mindre pixlar=mindre brus och äldre objektiven kroknar inte, nu får jag förstås en väldig massa arga människor på mig men det struntar jag fullständigt i ! Varken Dpreview eller tidningen Foto verkade så där jätteimponerade av 24mp sensorn.........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar