Annons

D300 vs D2X och D2Xs [sammanslagna trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med att D2x är roligare att fota med, men när man är ute och jobbar så är d300 en vinnare, väger ingeting!


Det betyder mkt för mig, vikten.

Sen ska man inte klaga på d300's LCD, den e fan helt otroligt bra.

Brus egenskaperna på d300 är också avsevärt mkt bättre, stor skillnad.
 
Väldigt ny på det här med fotografering.

Vad betyder crop?
Vad innebär 2x crop?

Mvh Andreas.
 
bartan skrev:
Väldigt ny på det här med fotografering.

Vad betyder crop?
Vad innebär 2x crop?

Mvh Andreas.

Beskärning.
2x beskärning ( jämfört med 35mm format )

Appropå D2X:, tja, Lamboughini Diablo är ju fortfarande en tämligen snabb farkost, troligen i praktiken lika snabb som en ny Gallardo,
men är den lika bra?
 
Niklas H. skrev:


Appropå D2X:, tja, Lamboughini Diablo är ju fortfarande en tämligen snabb farkost, troligen i praktiken lika snabb som en ny Gallardo,
men är den lika bra?

Det beror på. Den är roligare att plåta med! Varför? Inte en aning men den känns bättre :)

Bättre AF med blixtrande snabba motiv som mina crossmotorcyklar. Sämre på iso800 och uppåt.....

Klarar du dig på max iso800 så skulle jag inte tveka. D2X alla gånger. Behöver du ofta mer än så.....D300...För mig så sitter D2X som gjuten i handen vilket inte D300 + grepp gör. Trådlös blixt går som en dans med D300 tack vare den inbyggda blixten. D2X kräver ytterligare en snordyr blixt för detta.

För mig så är det en avvägning och för närvarande så vinner D300. Dess egenskaper är en bättre kompromiss för mig men trots det så saknar jag min gamla arbetshäst.....
 
Men grabbar....fattar ni ingenting. Mankan har ju precis "lurat på" tröskverket till en kompis!! Han kan väl inte sedan minuten efter såga tröskverket fullständigt! Någon anständighet måste man väl få ha även om han förmodligen fick alldeles för mycket flis för eländet ;-)
Mvh
JB
 
Aj fan. Där tog du mig på sängen........

Sanningen är den att jag rätt ofta faktiskt känner lite ånger. Kan inte riktigt bestämma mig men nu är saken som den är. Annars är det ju bara att slanta upp lite kosing igen. Såg en annons på blocket där den gick för 12500. 12500 för en D2X är vansinnigt billigt....
 
Jag saknar min gammla D2Hs också, det var en en riktig kulspruta det, af-systemet var klockrent, jag skulle inte ha något imot att ha det i min nuvarande D300, sen dom härligt små kvalitets filerna, vilken fröjd dom var att leka med i NX jämfört med mastodont filerna från D300'an.

Trots att bildkvaliten var riktigt bra från D2Hs är det som natt och dag jämfört med D300'an, kameran är fantastiskt bra, men iklädd ett D2 hus med Cam 2000 vore den gudomlig, hade D2x haft dom specarna så hade jag inte tvekat en sekund...

/kent
 
D300 vs Beg D2x

En svår fråga nytt är nytt och proffs är proffs
D2x har överlägsen batterikapacitet ca 1500-2000 bilder på ett batteri D300 ca 300-1200 bilder på ett batteri. använder man Batterigreppet blir D300 klumpigare men är nästen ett måste att ha!!
Helt klart är D2x mera robust byggt för att klara proffsbruk typ CF luckan kan öppnas på D300 av misstag. ska du köra studio plåtningar med studio blixtar så föredra jag D2x pga av äkta 1oo iso istället för 200 iso på D300, visst du kan kör -1.0 för att få 100 iso men då får kurvor och sting i bilderna sämre.
Höga iso på D300 är super bra
Den lilla blixten kan rädda många bilder för blixten är alltid med.

AF är underbar på D300 tom. bättre än D3 pga större yta med af punkter.
sedan har D300 och D3 än stor fördel WT-4 som är klart bättre än WT-2 för D2x

Vill du ha senast tekniken köp D300
men vill du lita på din kamera i alla väder köp en D2x eller två.

mvh

fotomicke
 
Jag märker stor skillnad i karraktär på bruset mellan kamerorna. D300 har mer film likt brus som tilltalar mig mkt. Har tom kört en del iso3200, och det ser bra ut faktist, klart att det finns brus, men det är inte lika störande.
 
absolut d2x! det är ju en proffskamera och d300 är visserligen kanske är nyare och med bättre teknik men d2x är ju d2x! :) om jag stod inför det valet skulle det vara enkelt i alla fall
 
8000:- för en välbevarad D2X känns som ett riktigt fynd, nästan så man skulle blivit sugen, iaf om man haft passande objektiv.
 
Är sugen att svara D2x direkt, men vill ändå ställa frågan vad du skall fota/ha kameran till.
Om du skall släpa runt den i gruset runt stallbackar, fotbollsplaner, hockeyrinkar eller ösregnsfriidrottsgalor, då är det D2X som gäller.
Lite mjukare behandling, så är nog D300 ett gott alternativ.

/ E
 
Om hög kvalitet på bilder i lite högre ISO är någonting du eftersträvar så är valet enkelt. Då är det D300 som gäller.

Du kan ju också leta efter en beg. D300, så blir inte pris-skillnaden så stor.

/K
 
Tack för alla svar, och kommentarer...

Nåt proffs är jag ju inte, utan det är bara fråga om att hitta nåt som duger att fotografera med några år framåt.....Min analoga Minolta 7000 har jag haft i 20 år,...typ.

Var går smärtgränsen för begpris på D2X ?, innan den kan anses vara för dyr jämfört med en ny d300 för 12000 ?
Kan det vara 10000, 15000 eller mer ?
 
Eftersom det såldes en D2X i bra skick för 8 papp så bör du rimligtvis inte betala allt för mycket över det.
 
Bra skick? Tyckte att den såg ganska välanvänd ut på bilderna. 8000kr är nog svårslaget för en D2X, men man får nog räkna med att den är brukad där efter också. 10-13k är nog vad de flesta D2x kostar på begagnatmarknaden i dag. För ett exemplar i nyskick, så får man nog hosta upp närmare 15k.
 
Re: Beg D2X för 8000 eller ny D300 för 12000

Roger_M skrev:
Vad är bästa köpet ?, titta på mina länkningar
En beggad D2X gick för under 8000:- och nya D300:eek:r får man för runt 12000

Länk D2X

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=68104469

Länk D300

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=67478645

Som tidigare D2X-ägare och nuvarande ägare av D300 och D3 skulle jag bara rekommendera någon att köpa en D2X av två skäl. Fotografen behöver:

1) ett äkta ISO 100 och använder bara ISO 100 (på alla ISO-tal över detta är D300 och D3 i stigande grad överlägsna),

2) ett hus med inbyggt vertikalgrepp och bra byggkvalitet (huruvida denna är så mycket bättre än byggkvaliteten på D300 kan diskuteras).

Summa summarum: Det är tveksamt om D2X har bättre ergonomi och byggkvalitet samt AF-system. Det finns ingen tveksamhet om att D300 har bättre bildkvalitet (DR är bättre även på Bas-ISO samt brusegenskaperna på högre känsligheter är mycket bättre på D300), exponering, vitbalans och inställningsmöjligheter.

Annorlunda uttryckt: För den som fotograferar i kontrollerat ljus i studion på ISO 100 är en billig begagnad D2X ett bättre val. Även den som prioriterar tålighet i extrema miljöer framför bildkvalitet kan vara betjänt av en D2X. För alla andra är D300 ett bättre val beträffande storlek, vikt, slutarljud, hastighet och faktorerna ovan.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.