Annons

D300-review ute på Dpreview...

Produkter
(logga in för att koppla)
Synd att de koncentrerar sig enbart på bildkvalitet. Skulle gärna vilja se även andra tester (AF, handhavande och dylikt.)
 
Fattar inte varför de gnäller på avsaknaden av spegeluppfällning. Det finns ju, hur lättåtkomligt och välfungerande som helst med ett eget läge på "Drive"-ratten! Samma sak i deras test av Nikon D200.
 
Krille skrev:
Fattar inte varför de gnäller på avsaknaden av spegeluppfällning. Det finns ju, hur lättåtkomligt och välfungerande som helst med ett eget läge på "Drive"-ratten! Samma sak i deras test av Nikon D200.
Du har just tagit orden från min mun. De skriver:
No true mirror lock-up function (should be a drive mode or automatic with self-timer)
när funktionen ligger just på Drive ratten!

De hade felet redan i Hands-on preview. Jag trodde att det var för att de hade för bråttom. Jag skrev till dem och påpekade felet också men fick inget svar.

Desto mer förvånande att felet finns kvar i den slutliga recensionen. Har Phil inte snurrat ratten till stoppet? Till självutlösaren har han kommit enligt bilden men inte ett steg till.:)
 
Skönt att se att iso-inställningarna på D300 motsvarar samma känslighet som hos konkurrenterna. Jag har läst påståenden att Nikon har fuskat, men nu kan man vara lugn.

Vet ni om det finns någon iso-jämförelse med canon 5D?
 
timofej skrev:
Du har just tagit orden från min mun. De skriver: när funktionen ligger just på Drive ratten!

De hade felet redan i Hands-on preview. Jag trodde att det var för att de hade för bråttom. Jag skrev till dem och påpekade felet också men fick inget svar.

Desto mer förvånande att felet finns kvar i den slutliga recensionen. Har Phil inte snurrat ratten till stoppet? Till självutlösaren har han kommit enligt bilden men inte ett steg till.:)

Jo men det vore än bättre om man kunde kombinera den med självutlösaren. Ska man ha någon riktig glädje av spegeluppfällningen idag så måste man ha en fjärrutlösare. Man måste ju för böveln trycka två gånger på avtryckaren. Först för att aktivera spegeluppfällningen och sedan för att utlösa slutaren. Att trycka en andra gång för att utlösa slutaren brukar ju vanligtvis orsaka mer skak än vad själva spegeln gör eller hur? Varför inte göra allt i ett svep via självutlösaren.....`?

Redan på antikens tid med FE kamerorna så fungerade spegeluppfällningen tillsammans med självutlösaren. När man tryckte ner avtryckaren så åkte spegeln upp. Sedan gick tiden och slutligen öppnades slutaren.....
 
Mankan G skrev:
Redan på antikens tid med FE kamerorna så fungerade spegeluppfällningen tillsammans med självutlösaren. När man tryckte ner avtryckaren så åkte spegeln upp. Sedan gick tiden och slutligen öppnades slutaren.....

Samma sak (iaf på D200). Tryck 1 gång, vänta 30 sekunder och sedan tas bilden. Kankse lite onödigt med de extra 30 sekunderna, men använder man ändå äkta spegeluppfällning så brukar man ju inte ha så bråttom. Testade även precis att använda fjärrutlösare i b-läge med spegeluppfällning, detta fungerar också utmärkt. Har man fjärrkabeln med timer så är det bara att lägga på 30sekunder på den tid man vill ha, så funkar även detta utmärkt!
 
En mer positiv recension kunde väl knappast ha skrivits. Alltid roligt med såna skriverier även om jag tycker att den egna upplevelsen går före experternas.
Ang alla bra funktioner och inställningsmöjligheter: Ibland kan jag tycka att det är synd att man inte provar alla roliga egenskaper som finns. Känns nästan som att inte lägga i alla växlar i den nya bilen på nåt sätt. Dubbelt bildöverlägg t ex (eller vad det heter), låter som en kul i kamera-funktion men det blir nog inte många gånger jag provar den.
 
Det ga faktisk att kombinerar sjalvtimern och spegeluppfallning: nagonstans i meny finns spegeluppfallning. Stalla den in pa "on" och sen valja sjalvtimern fran ratten. Efter tryck pa uttlosaren ga tiden, sen falls upp spageln och en, tva sekunder sanare kommer exponeringen.

Sorry, kan inte testa detta just nu och: skriva pa amerikansk dator...
 
Det är väl bara den micro-fördröjningen? Eller går den att ställa in så den blir längre på D300?
 
ku_och skrev:
Det ga faktisk att kombinerar sjalvtimern och spegeluppfallning: nagonstans i meny finns spegeluppfallning. Stalla den in pa "on" och sen valja sjalvtimern fran ratten. Efter tryck pa uttlosaren ga tiden, sen falls upp spageln och en, tva sekunder sanare kommer exponeringen.

Sorry, kan inte testa detta just nu och: skriva pa amerikansk dator...

d9 i vertygsmeny på On ger en sekunds fördröjning från spegeluppfällning till tagning. Kan kombineras med selftimer. Kollade just.
 
Cronholm skrev:
d9 i vertygsmeny på On ger en sekunds fördröjning från spegeluppfällning till tagning. Kan kombineras med selftimer. Kollade just.
Då är det än förbättring från D200, där det bara finns 0,4 sekunder, vilket kan tyckas lite lite...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.